Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extender och fotboll

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag plåtar en del innebandy, fotboll och hockey åt några föreningar till deras hemsidor. Nu är det även utökat till fotboll på "fullstor" plan med löparbana emellan och jag känner att mitt 70-200 2,8L IS kan bli lite kort. Detta är inget jag får något större överskott på så 10 000.- för ett 300 är inte aktuellt. 2500.- för en begagnad converter 1,4 II kan jag sträcka mig till. Det jag oroar mig för lite är hastigheten på AF. Läser man runt lite så är just detta en återkommande kommentar. Jag tror att kvalitén räcker till och 70-200 2,8 inomhus samt 100-280 4 ute vore nog ganska perfekt på mitt crop-hus. Frågan är blir AF så mycket långsammare att det blir problem? Tänker jag fel? Alla synpunkter är välkomna.

Om bilderna är till hemsida i rimlig storlek, räcker det inte att beskära dig till önskat utsnitt? Du har 15MP 50D idag, beskär du bilden från 200mm till 400mm får du en bild som är 2376x1584 pix stor.

Vill du ändå ha en bra 1.4x converter kan du köpa en Soligor Pro Digital beg för tusenlappen, eller ny hos Cyber för 1600kr.

Jo, jag har tänkt på det, och det är väl så det har fungerat hittills. Jag har haft några tillfällen när det har saknats lite brännvidd och beskära har varit enda alternativet. Men någon gång kan det bli aktuellt med lite större format. Hur är det med brus, skärpa, hastighet o.s.v? Blir det någon "nettovinst" i bildkvalité med en TC egentligen?

Edit: soligor, tack för tipset

JBlir det någon "nettovinst" i bildkvalité med en TC egentligen?
Edit: soligor, tack för tipset

Visst kan det bli något bättre, men det är ingen avgörande skillnad för publicering på web. Om du uppgraderar till 60D/7D och 70-200/2.8L IS II istället (vilket inte är gratis;) kan du beskära ännu mer då 100% crops från denna kombo är tokskarp. Den tål även TC bättre.

Vid foto inomhus skulle jag aldrig byta bort ljusstyrkan.
Vid massor av ljus utomhus så kan det funka med en telekonverter men då tappar Du även möjligheterna att fota de "nära" bilderna.

Min egen tumregel är att ISO-brus är bättre än rörelseoskärpa.

Lycka till
/Peter

En 7D och 70-200/2.8L IS II vore inte fel, men det är en bit från en TC för 2500.- och upp till den kombon ;) Sitter och kollar lite jämförelser på "the digital picture" och det känns som vinsten är ganska marginell...

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto