Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Extender! 300 f4 + EF 2x = bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

One-nature

Aktiv medlem
Hej, har en fundering gällande Canons extender.

Om jag fotar med en 1D mark III och jag vill ha en 2x extender till min 300mm f4L IS, fungerar då AF och IS? Och hur mycket tappar man i skärpa och AF hastighet?

Tacksam för svar! :)

Ingen kan säga att du förlorar exakt si eller så mycket i blidkvalitet.
Det du kam vara säker på är däremot att du förlorar så mycket att du märker det, i synnerhet på största bländare.
Sökaren blir ju också dubbelt så mörk. Det är ett ofta förbisett problem i sammanhanget när bländaren blir så slow som f/8!
Oavsett vad du skall fota med så lång brönnvidd så tycker jag att du skall välja 1,4x i stället! Du har fortfarande lång brännvidd och både AF och bildkvalitet blir bättre, betydligt bättre också på största bländare.
Glöm inte att du också har 1,3ggr brännviddsförlängning med det huset... ha sedan också i tanken hur många som faktiskt har fotograferat helt underbara fågel/wildlife-foton år ut och år in med sina analoga kameror (fullformat) och 300mm kanske 400mm!
Typiskt idag att fågelfotograferna skyller på för kort brännvidd, det klagomålet fanns inte förr på samma sätt intressant nog:))
Lycka till nu!
/N

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar