Annons

Exportera premiere pro – storlek / kvalitet

Produkter
(logga in för att koppla)

growingart.se

Aktiv medlem
Jag sitter och exporterar en HD video på nästan 9 minuter i premiere pro. Ska vara för youtube. Här väljer jag H.264 och youtube. Det finns lite olika alternativ av youtube (1080p, 360p), men i princip så verkar det som att skillnaden i storlek ges vid valet av target bitrate och maximum bitrate. Men även om jag väljer target bitrate av 1 och maxium bitrate av 1 (med resulterande filstorlek ca 73 MB), så blir det inte så stor skillnad i kvalitet mot när jag väljer target bitrate på 10 och maximum bitrate 40 (med filstorlek runt 650 MB). Eller så börjar jag se lite dåligt på äldre dar.

Hur gör, tänker och upplever ni?
 
Jag brukar faktiskt maxa kvalitén (h264) och låta tuben/vimeo stå för konverteringen! Tar kanske lite längre tid men blir alltid bra resultat.

// Johan
 
Jag sitter och exporterar en HD video på nästan 9 minuter i premiere pro. Ska vara för youtube. Här väljer jag H.264 och youtube. Det finns lite olika alternativ av youtube (1080p, 360p), men i princip så verkar det som att skillnaden i storlek ges vid valet av target bitrate och maximum bitrate. Men även om jag väljer target bitrate av 1 och maxium bitrate av 1 (med resulterande filstorlek ca 73 MB), så blir det inte så stor skillnad i kvalitet mot när jag väljer target bitrate på 10 och maximum bitrate 40 (med filstorlek runt 650 MB). Eller så börjar jag se lite dåligt på äldre dar.

Hur gör, tänker och upplever ni?

Jag brukar ha den på ca 30 och 40. Men det är för att behålla ett ex till mig själv i hög kvalitet. Youtube konverterar som sagt ner den sen i alla fall till ca 10. Så sätt den på 10 och 12 om du ändå inte tänkt göra mer med den än youtube. Däremot kan du höja ljudet till 320 eftersom youtube har höjt kvaliteen på sistone och det påverkar inte storleken speciellt mycket.
 
Jag ska lämna över en video till en uppdragsgivare. De ska sedan ladda upp själva. Så då är det kanske bättre att konvertera själv så att man vet vad man lämnar över. Men jag ser inte någon uppenbar skillnad på target bitrate 1 och target bitrate 10.
 
Kan vi förutsätta att ni har bra material från början? Principen skit in, skit ut, gäller ju.

Vad är råmaterialet för format och bitrate?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.