Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exportera med Final Cut Pro

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanHelgeAndersson

Aktiv medlem
Hej
Jag har sen några år tillbaka sporadiskt filmat med min systemkamera - olika Nikon modeller - och använt mig av Mac och Final Cut Pro. Mitt problem är att jag skulle vilja variera storlek på de filmfiler jag exporterar i högre utsträckning än vad som för mig tycks vara möjligt. Det verkar som man antingen måste lägga upp på facebook direkt och få det i en hyfsat litet format eller exportera i inspelad storlek (dvs antingen 720p eller 1080p). Det blir väldigt stora filer. Eftersom jag har fått ihop en hel del Final Cut projekt genom åren så vill jag inte byta redigerare i första taget utan undrar om det är någon användare av Final Cut Pro som har en lösning på mitt lilla dilemma, dvs exportera i valbara mindre storlekar på filmfilerna från Final Cut Pro.
/Helge
 
Hej Kimster,
och tack för svar. Min version av Final Cut Pro (10.0.7) har inte den flik med 'Export/QuicktimeMovie' som Videon visar och som du refererar till. Hur som helst, jag hittade till slut en app -'VideoConverterUltimate' som löser mina problem med tunga och okomprimerade videotagningar som funkar ung som jag vill. Visserligen blir det en tvåstegraket men jag kan ha kvar mina originalprojekt samtidigt som jag kan lägga ut hyfsat hanterbara filmfiler på DropBoxen och dela med mig till vänner och bekanta.
/Helge
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.