Annons

Exportera från LR3 så bilden visas i helskärm på 16:9 monitor

Produkter
(logga in för att koppla)

Arctica_67

Medlem
Sedan i somras har jag två älsklingar: Min Nikon D90 och LR3.

Jag har skjutit en massa bilder som jag är nöjd med i RAW-format. På min D90 blir de bilderna importerade till LR3 4288 x 2848 pixels. Det var inte nåt jag ens ägnade en tanke när jag jobbade med dem i LR3, men så kom då behovet att exportera ut dem.

Jag behöver visa dem i ett bildspel på en typisk 24-tums monitor som har upplösningen 1920 x 1080, vilket också kallas 16:9 format.
Det knepiga är att hur jag än exporterar ut dem så får bilderna "sorgkanter" till höger och vänster.
Jag skulle hemskt gärna vilja exportera ut dem så att de visas i fullskärm på en monitor med nämnda upplösning.
Förut hade jag en enkel kompaktkamera, en Casio EX-Z1000 som gjorde JPG'are i upplösningen 3648 x 2048, dessa visas på en monitor med 1920 x 1080 som helskärmsbilder, utan sorgkanter.

Finns det något enkelt trick för att kunna exportera mina LR3 bilder så att de kan visas på en monitor med 1920 x 1080 upplösning i helskärm utan sorgkanter, eller önskar jag något som är matematiskt omöjligt?

/Arctica
 
Finns det något enkelt trick för att kunna exportera mina LR3 bilder så att de kan visas på en monitor med 1920 x 1080 upplösning i helskärm utan sorgkanter, eller önskar jag något som är matematiskt omöjligt?
Det enkla tricket kallas beskärning. Dina bilder har ju inte samma proportioner som din skärm.
 
Det enkla tricket kallas beskärning. Dina bilder har ju inte samma proportioner som din skärm.

Tack för ditt svar, jag hade på känn att det var så det låg till.
Men då är min fråga: Om jag har ett par tusen bilder som skulle behöva beskäras så att de kan visas i helskärm på en 16:9 monitor, hur gör jag det på lättaste sätt i LR3?
Jag vill dessutom inte att det förändrar mina DNG-bilder, då jag egentligen bara vill kunna exportera ut bilderna för att visas på en 16:9 monitor, men behålla dem så de ser ut nu för att kunna till exempel skriva ut dem på fotopapper med ursprungligt format.

Eller är jag bara kinkig nu? :)
 
Men då är min fråga: Om jag har ett par tusen bilder som skulle behöva beskäras så att de kan visas i helskärm på en 16:9 monitor, hur gör jag det på lättaste sätt i LR3?
Jag vill dessutom inte att det förändrar mina DNG-bilder, då jag egentligen bara vill kunna exportera ut bilderna för att visas på en 16:9 monitor, men behålla dem så de ser ut nu för att kunna till exempel skriva ut dem på fotopapper med ursprungligt format.

Jag antar för tittarnas skull att ditt bildspel inte skall innehålla ett par tusen bilder -;).
1) Markera de som skall med i bildspelet
2) Skapar en samling av dem samtidigt som du skapar virtuella kopior (ett alternativ när du skapar en samling)
3) Kopiorna ändrar du i grupp eller enskilt till 16:9-format samt övriga eventuella ändringar
4) Markera hela samlingen och skapa bildspelet

/Bertil
 
Själva DNG-originalet förändras inte så även om du beskär dem i Lightroom så är inget förlorat. Du kan alltid gå tillbaka och ändra beskärningen och på så vis få tillbaka originalstorleken. Det kan ju ändå vara så att du inte vill beskära dina bilder för din vanliga visning. Lyckligtvis är det just sådant här som Lightroom är bra på!

Jag skulle nog göra så här:

1) Gå till Library modulen i grid view.

2) Markera alla bilder som du vill beskära.

3) I vänstra panelen, klicka på + vid Collections, välj create collection.

4) Namnge collection, t ex "Mina169" - se till att markera kryssrutan "Make new virtual copies" och klicka OK.

5) Du hoppar nu över till den nyskapade kollektionen. Markera en bild, gå över i develop, beskär till 16:9, om du inte har det formatet förvalt kan du enkelt skriva in de proportionerna.

6) När du beskurit, markera alla bilder, Ctrl+A, klicka på Sync knappen till höger

7) Avmarkera allt, markera sedan crop och tryck sedan på sychronize.

Vips så har du kopierat och beskurit en mängd bilder på ett antal sekunder. Möjligen måste du gå igenom bilderna manuellt för att se att beskärningen blev OK. När du är nöjd exporterar du bilderna i kollektionen. Det fina i det hela att hela denna operation tar minimalt med utrymmet. Kopiorna är virtuella och alltså bara poster i databasen.

Ovanstående taget fritt ur minnet så testa först!
 
Jag antar för tittarnas skull att ditt bildspel inte skall innehålla ett par tusen bilder -;).
/Bertil

Nu förstår jag nog inte riktigt?

Eller glömde jag att påpeka att i min plan ingår också att de som ska utsättas för bildspelet låses fast som i filmen 'Clockwork Orange' med ögonen fastlåsta så de inte missar en enda bild med en regelbunden droppe på ögongloben för att hindra uttorkning?

;-)

Skämt åsido, tanken är naturligtvis att det ska rulla på en monitor för ren info/nöje, men det ser ändå bättre ut tycker jag utan sorgkanter.
Tack så mycket för ditt tips, ska testa det såväl som vad AFJ skriver.
 
Bra att det funkade. Det är just den här typen av jobb som gör det så kul att jobba med Lightroom.

Jag är mycket nöjd med att jobba på det här viset. Upptäckte just en grej, det är förvisso en bagatell, men eftersom jag fick så bra hjälp så tänkte jag ändå ställa frågan:

När jag först importerar bilder till LR3 så går jag igen om dem och beskär detaljer som jag vill få bort: händer, huvuden, byggnader och så vidare.
Sen följer jag det eminenta rådet att skapa en ny Collection och beskära där till 16:9 format. Det jag märker händer då är att LR3 beskär den ursprungliga bilden, den där fortfarande händer, huvuden och byggnader finns kvar till ett 16:9 format.

Vad jag egentligen skulle vilja är att LR3 behåller beskärningen av orginal-bilderna, och sedan beskär "beskärningen" till 16:9 format.
Det är inte så väldigt viktigt att få detta att fungera, men om det finns ett sätt så är jag naturligtvis glad att få reda på detta.

Jag kan också undra lite varför Nikon D90 har så få alternativ på format man sparar i RAW-format. I stort sett så kan jag säga "RAW", och image size blir då gråskuggad, så man kan inte göra ett val där. Jag antar att det är en konsekvens av tekniken med DX formatet.

Hur som helst: Jag är otroligt nöjd med hjälpen jag fick i den här tråden, om någon har ett råd att ge mig hur man kan beskära en redan beskärd bild till 16:9 så är det bara en ytterligare bonus.

Mvh
/Arctica67
 
Jag kan också undra lite varför Nikon D90 har så få alternativ på format man sparar i RAW-format. I stort sett så kan jag säga "RAW", och image size blir då gråskuggad, så man kan inte göra ett val där. Jag antar att det är en konsekvens av tekniken med DX formatet.

Råformat är per definition data så som den utläses direkt från sensorn, du får därför alltid alla pixlar. Även om vissa kameror och programvaror kan fås att maska av delar av bilden, men de bortmaskerade pixlarna finns då oftast ändå med i bildfilen. Det har således inget med DX-formatet i sig att göra.
 
Vad jag egentligen skulle vilja är att LR3 behåller beskärningen av orginal-bilderna, och sedan beskär "beskärningen" till 16:9 format.
Det är inte så väldigt viktigt att få detta att fungera, men om det finns ett sätt så är jag naturligtvis glad att få reda på detta.

Ja det är så LR fungerar, när man väljer ett annat crop-format så startar LR från scratch. Jag tror inte det finns någon direkt lösning för detta.

Det enda jag kan komma på är att använda printmodulen. Där man skapa ett print-format som är 16:9. Då kan du använda den ursprungliga beskärningen. I print modulen går det sedan att "ta tag" i bilden och dra runt den så som man vill ha det. Sedan kan man, istället för att skriva ut på skrivare, välja print to file, och på så sätt skapa en JPG fil.

Problement med den metoden är ju att det kanske blir än mer omständigt än att beskära om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.