Annons

Exportera från Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
När jag exporterar bilder ur LR via FTP-upload (möjligheten att använda LR som ett ftp-program) förvrängs bildfilernas namn. Det verkar inte som LR klarar av att exportera å.ä.ö + att vissa andra saker blir konstiga. Är det någon fler som hunnit prova FTP-upload i LR? Hur fungerar det för er?

Det är inte unikt för LR

När jag exporterar bilder ur LR via FTP-upload (möjligheten att använda LR som ett ftp-program) förvrängs bildfilernas namn. Det verkar inte som LR klarar av att exportera å.ä.ö + att vissa andra saker blir konstiga. Är det någon fler som hunnit prova FTP-upload i LR? Hur fungerar det för er?

När man är i "webbvärlden" så är det så.
Inga å,ä,ö eller andra "märkliga tecken. Unvik även "mellanslag", som måste visas som %-tecken. Skriv gärna . - _

Jag antar att du är i Webmodulen? (Har inte sett någon annan möjlighet till FTP i LR.)

Jag har inte provat den med FTP tidigare, men testade nu mot en Filezilla-server jag installerade. Jag lade bara till en bild som råkar heta räksmörgås.dng, och den fick namnet r_aksm_rg_s.jpg efter uppladdning. Jag tror att LR gör så då det inte alltid fungerar med svenska tecken (eller andra "konstiga" tecken i en URL.

Spelar det någon roll att den byter namn på filerna? :)

Edit: vad var det mer som blev konstigt?

Jag antar att du är i Webmodulen? (Har inte sett någon annan möjlighet till FTP i LR.)

Jag har inte provat den med FTP tidigare, men testade nu mot en Filezilla-server jag installerade. Jag lade bara till en bild som råkar heta räksmörgås.dng, och den fick namnet r_aksm_rg_s.jpg efter uppladdning. Jag tror att LR gör så då det inte alltid fungerar med svenska tecken (eller andra "konstiga" tecken i en URL.

Spelar det någon roll att den byter namn på filerna? :)

Nej, inte i webmodulen. Du måste installera en plug in för att få till ftp-upload i biblioteksmodulen.

Ja, det spelar roll om filerna ändrar namn för det ser mycket konstigt ut på min hemsida om man inte kan läsa bildfilernas namn ordentligt. Jag har skickat bilder via en vanlig ftp-klient och då funkar alla tecken i filnamnen och det ser helt OK ut på min hemsida så det är tydligen genom LR som ftp-klient som det inte funkar. Trist, för det är mycket smidigt att exportera bilderna direkt från LR. Eventuellt är det någon inställning som inte är som den ska ... men jag kan inte komma på vad det kan vara!? Kanske någon bug i första versionen, who knows?!

Ok, för webmodulen hanterar svenska tecken (i texter och metadata) alldeles utmärkt via ftp.

Då är det nog pluginen som inte hanterar svenska tecken. Vad heter den och går det att testa den utan att köpa den? (Har funderat lite på varför det inte finns någon sådan inbyggd när LR ändå har Flickr och FB där.)

De som gör såna här insticksprogram är ofta amerikaner, och de saknar nästan alltid helt förståelse för att det finns bokstäver med prickar, ringar och annat skrot ... :)

Ok, för webmodulen hanterar svenska tecken (i texter och metadata) alldeles utmärkt via ftp.

Då är det nog pluginen som inte hanterar svenska tecken. Vad heter den och går det att testa den utan att köpa den? (Har funderat lite på varför det inte finns någon sådan inbyggd när LR ändå har Flickr och FB där.)

De som gör såna här insticksprogram är ofta amerikaner, och de saknar nästan alltid helt förståelse för att det finns bokstäver med prickar, ringar och annat skrot ... :)

Misstänker att du har rätt ... kommer inte på just nu var jag hittade pluginen, men kolla den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=soLSHLRTh94

Misstänker att du har rätt ... kommer inte på just nu var jag hittade pluginen, men kolla den här filmen: http://www.youtube.com/watch?v=soLSHLRTh94

*fniss*

Man kan tycka att han kunde berätta vad det är för plugin han laddat ner :) Tror hur som helst inte Lightroom i sig lägger sig i vad filerna heter när man använder plugins.

Jag testade att publicera min räksmörgås till Flickr, och där fick den behålla sitt filnamn (http://www.flickr.com/photos/aferiksson/6922478828/in/photostream/) som titel (fast Flickr döper förstås om själva filen). Det tyder på att det är pluginen som ändrar ...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto