Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exportera bildspel som video i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Jobbar en hel del i LR till vardags, när bilderna inte kräver det där speciella som bara PS klarar. Har LR4.
Här använder jag ibland den otroligt enkla proceduren för att exportera ut ett färdigt bildspel som mp4-video. Enkelt och effektivt, man får med både bildspelsintro och avslutning, bildövergångar liksom musik om man nu har det (det har jag). Allt genom att bara trycka på knappen Exportera video.

Men, nu har jag hittat ett men. Har just konstaterat att alla bilderna i den exporterade videon blir betydligt hårdare än när jag kör bildspelet inne i LR. Varför???

En fundering - jag har alla bilderna som RAW bilder. Borde jag göra om bildspelsbilderna till jpeg innan jag exporterar ut dom som video?
 
Vad menar du med "hårdare"?

Självklart blir bilderna något annorlunda när de kommer ut i filmformat jämfört med det du har i stillbild. Jag tror inte detta påverkas av om det är JPG eller RAW du har i grunden.
 
Vad menar du med "hårdare"?

Självklart blir bilderna något annorlunda när de kommer ut i filmformat jämfört med det du har i stillbild. Jag tror inte detta påverkas av om det är JPG eller RAW du har i grunden.

Hårdare = högre kontrast
Vet inte varför det är självklart att bilderna blir annorlunda när jag exportrar ut det som videojust. Har jag RAW-bilder och exporterar som jpg eller dng eller TIFF ser jag ingen skillnad
 
Jag är ingen expert men jag tycker det är naturligt att bilderna blir något annorlunda.

JPG och TIFF är ju "enkelt", en bild, och filstorleken är inte så extremt viktig.

Video - ett format som är mer komplicerat, där många faktorer skall in och där man gör allt för att filstorleken inte skall bli för stor.

Dessutom är det så att du använder en annan visare för video än för stillbild.

Jag brukar inte exportera till film men testade nu och jag tycker resultatet blir OK men det förefaller som om färgerna blir något annorlunda. Detta beror sannolikt på färgprofiler, att min videospelare inte repsekterar monitorprofilen etc.

Bottom line - jag tror inte man skall förvänta sig exakt samma kvalité på en filmexport som en JPG-export.

Om du kan lägga upp en kort videosnutt och en originalbild någonstans för nedladdning så kanske någon kan ge mer tips och säga om det du ser är normalt eller onormalt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.