Annons

Export av bilder i Aperture 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas01

Medlem
Hej, jag har en fråga ang. Aperture 3.

Efter att ha importerat bilder i Aperture, gjort vissa justeringar och sedan exporterat har jag upptäckt att bilderna blir mindre som exporterade bilder än de är i Aperture. Någon som har stött på det? Jag fotar i JPEG och exporterar som "JPEG-keep original size" - borde inte exporten bli exakt lika stor? Vad händer med bilden på vägen?

Om man vill skicka en bild till print, vilket format är bäst att exportera som? Finns ju massa format, och inställningar etc. Måste man ändra storlek själv eller väljer man det hos ex. Fuji Film och sen anpassar de bilden?

Tackar!

Andreas
 
Hej, jag har en fråga ang. Aperture 3.

Efter att ha importerat bilder i Aperture, gjort vissa justeringar och sedan exporterat har jag upptäckt att bilderna blir mindre som exporterade bilder än de är i Aperture. Någon som har stött på det? Jag fotar i JPEG och exporterar som "JPEG-keep original size" - borde inte exporten bli exakt lika stor? Vad händer med bilden på vägen?

Om man vill skicka en bild till print, vilket format är bäst att exportera som? Finns ju massa format, och inställningar etc. Måste man ändra storlek själv eller väljer man det hos ex. Fuji Film och sen anpassar de bilden?

Tackar!

Andreas
Jag har upptäckt precis samma problem, orginalbilden är 6000X4000 (24 MP) och vid export till jpeg så förminskas bilden till 1800X1200. TIFF bilder behåller dock upplösningen.

Men som tur är är det lätt att ordna. Välj bara "edit" i Export Preset -listan och ställ in Original Size i listan vid Size To.

När det gäller bilder för print så räcker jpeg såvida du inte ska göra väldigt stora förstoringar, då rekomenderar jag att ladda upp en TIFF bild. crimson.se har bra info vad som gäller.

//Fredrik
 
Att en bild blivit mindre i antal pixlar har jag inte upplevt någon gång (om man inte väljer någon att de förinställda presets som tar ner bilden till ett givet mått). Om du menar filens vikt när den ligger på disk beror det på komprimeringsgraden och även på hur mycket skärpa du lagt på mm.

Skapa istället en egen preset med de parametrar du vill ha. Det är enkelt, se bild.

/Mats
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2012-02-18 kl. 10.26.20.jpg
    Skärmavbild 2012-02-18 kl. 10.26.20.jpg
    22.5 KB · Visningar: 210
Att en bild blivit mindre i antal pixlar har jag inte upplevt någon gång (om man inte väljer någon att de förinställda presets som tar ner bilden till ett givet mått). Om du menar filens vikt när den ligger på disk beror det på komprimeringsgraden och även på hur mycket skärpa du lagt på mm.

Skapa istället en egen preset med de parametrar du vill ha. Det är enkelt, se bild.

/Mats

Min inställning för jpeg original size var satt till 30% av någon anledning. Kan vara jag själv som lyckats strula till det, men efterson Andreas hade samma problem så ville jag upplysa om hur jag "löste" bekymret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.