ANNONS
Annons

Exponeringsvarnare/Ljusmätare Pentax K200D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe88

Medlem
Hejsan!

Jag behöver lite hjälp med min kamera då jag (saknar) en funktion i det halv-automatiska läget [Av, TV, SV].
Jag vill kunna se den trevliga mätaren, som visar när "korrekt" exponering uppstår. Alltså t.ex [+/- 3] från ( ideal exponering [0,0] ).

Mätaren visar sig i det Manuella [M] läget. Min fråga är alltså, går det att visa den i halv-auto läget också?

Hur vet jag annars om jag ska t.ex. öka respektive sänka slutartiden vid en exponering?

Hoppas någon kan hjälpa mig, tack på förhand!

mvh,
Jesper

Eftersom du ställer den på halvauto så har du sagt till kameran att han ska ta över för att få medelvärdet,vill du höja eller sänka slutartiden då parerar den med bländaren eller iso,
Sen om det blir bra är beroende på hur den mäter ljuset och där beror det sen på olika tillfällen och på vad du fotar.där får du testa och ändra ljusmätningen i kameran.

Kameran har ju funktionen att ta en testbild,använd den och om du vill ändra lite så avänder du +/- för att ändra kamerans medelvärde.

Siffrorna visas inte i Av-, Tv- och Sv-lägena därför att de är helautomatiska lägen, precis som P-läget. Skillnaden är att du bestämmer en av parametrarna själv. Alltså fyller mätaren ingen funktion i dessa lägen. Men håller du in exponeringskompensationsknappen, den med plus och minustecknen, så dyker siffrorna upp och du kan använda hjulet för att ändra värdet så att du själv bestämmer hur kameran ska exponera.

Siffrorna visas inte i Av-, Tv- och Sv-lägena därför att de är helautomatiska lägen, precis som P-läget. Skillnaden är att du bestämmer en av parametrarna själv. Alltså fyller mätaren ingen funktion i dessa lägen. Men håller du in exponeringskompensationsknappen, den med plus och minustecknen, så dyker siffrorna upp och du kan använda hjulet för att ändra värdet så att du själv bestämmer hur kameran ska exponera.

Om inte jag har missuppfattat allt så kan väl inte dessa lägen kallas helautomatiska lägen? Om allt är automatiskt kan man väl inte ändra något själv?
Jag tror inte vi menar samma siffror, +/- knappen kompenserar väl bara exponeringen? Eller har jag fattat fel?

Eftersom du ställer den på halvauto så har du sagt till kameran att han ska ta över för att få medelvärdet,vill du höja eller sänka slutartiden då parerar den med bländaren eller iso,
Sen om det blir bra är beroende på hur den mäter ljuset och där beror det sen på olika tillfällen och på vad du fotar.där får du testa och ändra ljusmätningen i kameran.

Kameran har ju funktionen att ta en testbild,använd den och om du vill ändra lite så avänder du +/- för att ändra kamerans medelvärde.

Okej tack för svaret!
Jag vet dock att t.ex. Canon 40D fungerar så att om du har ett halv-auto läge dyker mätaren ändå upp. För att veta om du ska höja eller sänka säg bländartalet.

Om inte jag har missuppfattat allt så kan väl inte dessa lägen kallas helautomatiska lägen? Om allt är automatiskt kan man väl inte ändra något själv?
Jag tror inte vi menar samma siffror, +/- knappen kompenserar väl bara exponeringen? Eller har jag fattat fel?

Tids- och bländarautomatik har alltid kallats för helautomatiska lägen av kameraindustrin. Rätt eller fel, tja, jag tyckte också att det var lite dumt när jag började fota för snart trettio år sedan, men tills nu har jag insett att det finns andra mer angelägna dumheter att bry sig mer om... De är ju faktisk halt automatiska lägen sedan man väl gjort ett enstaka val, och det faktum att något är automatiskt utesluter inte att man tillåts påverka hur det automatiska fungerar.

Okej tack för svaret!
Jag vet dock att t.ex. Canon 40D fungerar så att om du har ett halv-auto läge dyker mätaren ändå upp. För att veta om du ska höja eller sänka säg bländartalet.

Du tänker ändå lite tokigt: När du ställt in tids- eller bländarautomatik behöver du inte justera bländare respektive tid för att få korrekt exponering eftersom kameran gör det åt dig, och därför är det meningslöst med en sådan visare som du frågar efter.

Det är först när kameran inte längre kan justera mer åt endera eller andra hållet som den brukar göra fotografen uppmärksam på det genom att varna för över- eller underexponering. Det vanligaste är nog att den då blinkar med bländarvärdet vid bländarautokmatik och med tiden vid tidsautomatik.

Jag har ingen 40D, men min 30D visar inget sådant som du pratar om vid tids- eller bländarautomatik, den visar däremot hur exponeringskompensationen är inställd och den visaren är till utseendet helt identisk med den som visas som exponeringsmätare vid helt manuell inställning. Man får alltså själv förstå vad olika saker den visar i olika lägen trots att den ser likadan ut.

Det som kameran ställer in till dig i de halvautomatiska lägena är samma som den visar som +-0 i M (dvs om korrekt exponering är möjlig). Vill du avvika från detta använder du plus eller minus med exponeringskompensation i de halvautomatiska lägena, i M visar kameran hur mycket den tycker du ev. avviker. Typ samma sak fast tvärtom. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar