Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringsproblem, tacksam för hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

kmsellin

Aktiv medlem
Hej!

Jag har problem med exponeringen i vissa lägen. Igår var jag och försökte fota ett massivt och imponerande grott system. Tog ca 250 foton var av ett fåtal blev hyfsade.

Problemet var att exponeringen blev helt fel, oftast över exponerad. Grottsystemet är uppbyggt genom stora delar som består av djupa skrevor i berget, ända ner till 28m djup. I dessa skrevor finns stegar uppbyggd samt rep att dra sig fram med.

Min tanke vara att fota dessa stegar i skrevorna och få ett djup i bilden samtidigt(djupet genom skrevan). Men som sagt exponeringen blev ofta helt fel. Jag körde långa slutartider på stativ, låg runt bländare 7-11 på mitt Canon 10-22mm. Problemet var att den mörka skrev/grott väggen blev hyfsat exponerat medans stegarna som är av ljusare trä blev överexponerat...Körde på ISO 100 hela tiden, skulle kanske ha provat högre ISO och kortare slutartid? Kan det ha hjälpt? Så jävla tragiskt på fina fotoställen annars.!

Sedan hade jag ett annat problem och det var om jag fotade i en grotta och ut mot himmlen den blå, så blev endera grottans innerväggar underexponerad och himmlen ok, eller så blev väggarna ok, men himmlen alldeles vit. Provade även med polfilter och det blev inge bättre. Givetvis förstår jag att det är svårt att få exponeringen bra här, men jag skulle vilja hat ips på hur man kan få hyfsat exponering i sådana situationer.
 
Hej,

Kontrasterna i motivet verkar vara för stora för att kameran ska kunna hantera det. Antingen blir det mörka områdena bra och de ljusa urfrätta eller vice versa, precis som du sett.

Att använda stativ är din räddning här.
Då tar du ett antal bilder med olika exponeringar utan att rubba kameran mellan bilderna. Du exponerar manuellt och tar en bild så det mörka partierna blir bra, sen tar du en bild där de ljusa partierna blir rätt. Dessa två bilderna mixar du sen ihop till en bild i tex Photoshop. Så här:

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/blended_exposures.shtml


Jag har några bilder där jag använt den tekniken, funkar skitbra.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/589978.htm?set=lp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/628194.htm?set=lp

Lycka till.

/Jörgen


(Avtonat filter funkar bäst på t ex landskap där skillnaden mella ljus och mörker följer an rak linje, t ex horisonten. Med blending tekniken kan motivet se ut hur som helst, du bestämmer själv hur du mixar ihop bilderna. T ex en klippskreva som skär som en kil genom bilden, då tonar man bara fram klippskrevan)
 
Senast ändrad:
Tack för ett mycket bra svar! Denna teknik med photoshop verkar verkligen vara det jag söker. Synd att jag inte visste detta innan bara...
Stället jag fotade på är väldig besvärligt att ta sig till, men vissa måste lära sig den hårda vägen.

Har dock ett problem till i denna miljö, det är att bilderna blir så grå och trista, givetvis är sten grå, men jag har försökt hitta partier med lite grön måssa på osv. Det blir ändå trist, kan en blixt vara värd att använda här kanske?
 
Prova att ställa vitbalansen manuellt på skugga
(förmodar att det är skuggigt i klippskrevan)
Det brukar ge lite varmare färger än auto-wb.

Annars kan du kanske öka på färgen i PS med ett justeringslager för färgmättnad/balans.
 
RAW hjälper också en del, då kan du göra två konverteringar med olika exponering, och foga ihop dem. Vet inte hur man gör i PS, själv använder jag Dynamic Range Extender i GIMP.

Vitbalansen samma sak, enkelt att justera i efterhand om du använder RAW.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.