Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringsmätare vs Auto-läge?

Produkter
(logga in för att koppla)

Swaffe

Medlem
Ja lite skum och otydlig rubrik men så här är det...är helt nybörjare inom detta och har precis fått hem min 350d och ett sigma 18-200.
Här kommer funderingen: När jag tar en bild på ett föremål här hemma i auto-läget så väljer kameran 1/60, 5,6 och iso 400, med blixt.
Ok, om jag sedan slår över till M-läget och ställer in samma sak och tar på exakt samma föremål under samma förhållanden så visar "exponeringsmätaren" att bilden kommer bli underexponerad. Markören blinkar under -2 i displayen. Bilden blir iofs exakt likadan som i auto-läget men varför väljer den inte en annan tid i auto-läget då om den tycker att den ska exponeras på ett annat sätt? Eller har jag missat något grundläggande här.. :)
Kan någon kanske förklara detta?
 
I P-läget med blixt är tiden spärrad till 1/60s som längst. Om du stänger av blixten ser du att tiden blir längre.

I Av och Tv funkar automatiken som vanligt.

Varför funkar det så då? Jo. Canon antar att P-läget används av okunniga amatörer som främst vill ha skarpa bilder. Om kameran då skulle ställa in längre tider med blixt skulle ju bilderna bli lite blurriga och kunderna klaga.

Att mätaren trots allt visar att det blir rätt exponering beror på att skalan i automatiklägena indikerar om du ställt in exponeringskompensation, inte om du har rätt exponering.

Det är bara i M-läget som skalan visar hur längt du ligger från mätvärdet. Det är ju logiskt eftersom i automatikläget ställer ju kameran alltid in mätvärdet (utom med blixtg i P-läget)

Hänger du med?
 
Tack för väldigt snabbt svar så här på kvällskvisten.

"Att mätaren trots allt visar att det blir rätt exponering beror på att skalan i automatiklägena indikerar om du ställt in exponeringskompensation, inte om du har rätt exponering."

Fick läsa om det ett par ggr men jo, den biten är jag med på nu (går lite trögt den här tiden på dygnet).

"Det är bara i M-läget som skalan visar hur längt du ligger från mätvärdet. Det är ju logiskt eftersom i automatikläget ställer ju kameran alltid in mätvärdet (utom med blixtg i P-läget)"

Här blir det värre. Om nu kameran tycker att bilden blir underexponerad med dessa inställningar, varför väljer den då exakt samma inställningar i auto-läget (det gröna läget). Det förstår jag inte riktigt.
 
I fullautoläge och läge "P" med blixt så förutsätter kameran att blixten är den primära ljuskällan och ställer in efter detta så att du får "rätt" exponering, således visar mätaren på "rätt" exponering. Med blixten uppfälld så är det ingen skillnad mellan "P" och fullauto, dvs. att ljusmätaren inte fyller någon direkt funktion för dig som fotograf. I de andra kreativa lägena som "M", "Av" osv. så visar mätaren exponeringen av det befintliga ljuset, här sas. struntar mätaren i att blixten är uppfälld. Ställer du in en viss bländare i "Av" läge så väljer kameran en passande slutartid precis som vanligt, blixten fyller här bara i förgrunden utifrån sin TTL-mätning och bakgrunden blir exponerad såsom du ställt in det efter befintligt ljus (läs länken, den förklarar mycket bra).
 
Senast ändrad:
"I de andra kreativa lägena som "M", "Av" osv. så visar mätaren exponeringen av det befintliga ljuset"

Ahh,,,nu börjar jag hänga med. (tror jag)
Tänker jag rätt nu, så om jag i m-läget ställer in så att exponeringsmätaren visar "rätt exponering" och sedan slår på blixten. Då borde väl förgrunden i bilden bli överexponerad. Eller?
Får väl hem och testa lite mer senare. :)

En annan sak: är 1/60 den längsta slutartiden med blixt i det gröna läget också eller gäller det bara p-läget. (kan ju testa det också iofs)

...Bra länk föresten.
 
Swaffe skrev:

Tänker jag rätt nu, så om jag i m-läget ställer in så att exponeringsmätaren visar "rätt exponering" och sedan slår på blixten. Då borde väl förgrunden i bilden bli överexponerad. Eller?
Får väl hem och testa lite mer senare. :)

Nej. Blixtexponeringsautomatiken rättar sig efter den bländare du ställt in. Slutartiden påverkar inte blixtexponeringen alls. Du får rätt exponering så länge du håller dig inom blixtens arbetsområde.

Man brukar säga att man styr blixtens exponerng med bländaren och bakgrundsljuset med slutartiden. Med blixtautomatik har du friheten att välja vilken bländare du vill eftersom blixtens effekt anpassas efter avstånd och bländarval.

En annan sak: är 1/60 den längsta slutartiden med blixt i det gröna läget också eller gäller det bara p-läget. (kan ju testa det också iofs)

P och gröna fykanten är i stort sett samma sak. I P-läget bestämmer du själv om du ska använda den inbyggda blixten och du kan göra fler inställningar på kameran, men i båda fallen är kameran spärrad till 1/60s som längst med blixt
 
Swaffe skrev:

En annan sak: är 1/60 den längsta slutartiden med blixt i det gröna läget också eller gäller det bara p-läget. (kan ju testa det också iofs)

Nja, i p-läget kan du använda exponeringskompensationen även med blixt. Det innebär att om du får en tid på 1/60 och ex f4 av kameran kan du använda kamerans exponeringskompensation och styra bländaren för att få en annorlunda exponering.
 
Erik Schalin skrev:
Blixtsynktiden är den KORTASTE tiden med blixt, eller rättar jag fel?

Ja. Det varierar mellan 1/125s och 1/250s beroende på modell. Många ligger på 1/200s.

I P-läget kan du därför få tider mellan den kortaste blixtsynktiden och 1/60s med blixt. I solsken blir det ju kortare tider.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.