Annons

Exponeringslås

Produkter
(logga in för att koppla)

lemmy85

Medlem
Tjenixens, är nybörjare på systemkameraområdet, och har nyligen införskaffat en Eos400d, som jag för fullt håller på att lära mig plåta med.

Funderar lite på det här med exponeringslås, kan någon förklara för mig när det är lämpligt att använda det?
Såvitt jag fattat det är ett lämpligt läge t.ex att jag vill fotografera t.ex ett mörkare föremål eller person i skarpt dagsljus, men inte vill ha föremålet eller personen precis i centrum, så ljusmäter o fokuserar jag mot föremålet, låser exponeringen, flyttar sökaren o trycker av, har jag uppfattat det hela korrekt eller är jag totalt ute o virrar?
 
Det är rätt uppfattat. Mät det viktiga (för dig), lås där och tryck av sen.
Oftast passar exponeringslås ihop med spotmätning (för kameror som har sånt) eller utsnittsmätning (finns på din 400D också).
Glöm inte att använda möjligheten att titta på exponeringskurvan i efterhand! Titta på dina tagna bilder och tryck på DISP tills du ser en massa data. Uppe till höger ser du ett diagram över exponeringsnivåerna. Om alla toppar är långt till höger är bilden mörk och tvärtom. Det går att ändra en del i efterhand på bilderna, speciellt i RAW, men om bilden blivit så ljus att vissa delar "slagit i taget" (blinkar svart i minibilden på den sidan), då finns det ingen information kvar där.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.