Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringsinställning K3II?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag tycker att K3II exponerar bra för det mesta men inte alltid.

Typfallet är vidvinkellins och ljusa bildpartier. Jag vill ha täckning i himlen. Men kameran bränner ut högdagrarna. I Live View blinkar det högdagervarning på halva bilden. Men kameran tycker att allt är OK.

Plåtar alltid i RAW. Ställer in skärpan med tummen på AF. Kör som grundläge Av och exponeringsläget där kameran tittar på hela bilden, alltså inte spot eller centrumvägt. Exp kompensation på -0.7.

Det går ju att komma runt problemet (om det nu är ett problem) på olika sätt, t ex ändra exponeringskompensationen eller rikta kameran mot ljust bildparti och trycka AE-L.

Men det kanske finns nån inställning jag missat för att få kameran att själv ta större hänsyn till högdagrarna?
 
Om K3 II har samma meny som K3 så finns det under flik 2 i menyn något som heter D-range settings på engelska och där hittar du Highlight correction och det är där du kan ställa in hur kameran ska hantera högdagrar.
 
Jag tycker att K3II exponerar bra för det mesta men inte alltid.

Typfallet är vidvinkellins och ljusa bildpartier. Jag vill ha täckning i himlen. Men kameran bränner ut högdagrarna. I Live View blinkar det högdagervarning på halva bilden. Men kameran tycker att allt är OK.

Plåtar alltid i RAW. Ställer in skärpan med tummen på AF. Kör som grundläge Av och exponeringsläget där kameran tittar på hela bilden, alltså inte spot eller centrumvägt. Exp kompensation på -0.7.

Det går ju att komma runt problemet (om det nu är ett problem) på olika sätt, t ex ändra exponeringskompensationen eller rikta kameran mot ljust bildparti och trycka AE-L.

Men det kanske finns nån inställning jag missat för att få kameran att själv ta större hänsyn till högdagrarna?

K3s automatiska exponering där hänsyn tas till hela bilden fungerar mycket bättre än på tidigare kameror. Av någon anledning bör man minska exponeringen med kraftiga vidvinklar eller fish eye objektiv. Ibland ger dock automatiken totalt fel exponering, den vet naturligtvis inte hur du tänker....
Mest tillförlitligt blir det nog med den ålderdomliga separata ljusmätaren, men centrumvägd mätning och punktmätning (spot) som kom på 60 eller 70 talet ger en exponering som är relativt korrekt (centumvägd) om man har känt på den lite, om man har erfarenhet av centrumvägt så ger den ganska bra exponering i alla lägen.och använder man punktmätning för tex högdagrar så har man koll, speciellt om man har koll dom mörka delarna oxå.

Tar man flera eller många bilder med samma belysning på motiven så är M manuell exponering bäst inställning.
Högdagerkorrektion (dynamic range) i menyn eller enklast i snabbmenyn (info) håller tillbaka dom mycket ljusa högdagrarna eller ljusa topparna, mycket bra att använda i solljus.
I live view har jag en känsla av att histogrammet inte är helt tillförlitligt.

Tänk efter, behöver du täckning i dom mörka delarna. Titta på bilder från 70talet, där är ibland kanske 10-20% av dom mörkaste delarna utan täckning. Det berodde nog mest på att dom pressade filmerna så det inte fanns teckning i det mörka. Men, ibland finns inte behovet av teckning ( urskiljbara detaljer) i dom mörka delarna.

Automatisk exponering är helt enkelt vad kameran tycker och ibland tycker du helt annorlunda.
 
Test pågår

Tack för alla svar!

Jag började testa men resultaten blev lite hipp som happ. Ska ta nya tag på söndag. Ska försöka kolla raw versus jpg och även centrumvägd exponering som jag körde mycket med förr.

Stämmer att vidvinkel och fisheye är de linser där exponeringen bråkar mest. Från 50mm och uppåt är allt som det var förr.

Det är ju bara då det är brådis som det här är ett problem.
 
Hittat mer info

Jag har letat igenom olika forum för mer info. Dp review gav mest.

Richard Butler skrev om Pentax K3: "Just as when I reviewed the Nikon Df, it's a surprise to be shooting with a DSLR again and remember how variable the metering can be, compared with the mirrorless cameras I've been using." Alltså förvånansvärt variabel exponeringsmätning med DSLR jämfört med nyare spegelfria kameror.

Dp Review anger att D-range funkar med RAW då det gäller högdagrar. Det blir en lite mjukare klippning. Jag gissar att det finns nackdelar också. Annars skulle det väl vara standard. Ex vis funkar det bara med ISO 200 och uppåt. En annan källa angav att kameran trixar med ISO för att ge resultatet.

Skillnaderna är rätt subtila. Bifogade diagrammet har Dp Review lånat från sin partner DxO. Jag kommer att använda finessen där högdagrarna är särskilt viktiga.

Då det gäller att lyfta mörka partier så är det bara jpg som går.

Det jag tog upp från början var om det fanns nån inställning som beordrade kameran att inte bränna ut högdagrar. (En sån effekt borde vara inställbar.) Det borde ju inte vara omöjligt eftersom displayen i Live View blinkar rött då högdagrar bränns ut. Men nån sån inställning finns inte på K3 vad jag nu kan förstå. Det blir till att vinkla kameran uppåt och låsa exp då det ser lagom ut. Jag återgår nog också till gamla vanliga centrumvägda mätningen.

Tack för svaren! Det är sånt som gör att man får motivation att fullfölja.
 

Bilagor

  • Pentax corr.jpg
    Pentax corr.jpg
    220.9 KB · Visningar: 7
Dp Review anger att D-range funkar med RAW då det gäller högdagrar. Det blir en lite mjukare klippning. Jag gissar att det finns nackdelar också. Annars skulle det väl vara standard. Ex vis funkar det bara med ISO 200 och uppåt. En annan källa angav att kameran trixar med ISO för att ge resultatet.

Vad den gör (om jag inte missförstått allting) är att automatiskt underexponera ett steg, dvs den använder egentligen iso 100 men exponerar som om du använde iso 200. På så vis räddar den lite av högdagrarna, sedan lyfter den bilden (förutom högdagrarna) ett steg så det motsvarar iso 200. Detta om du skjuter direkt till jpeg. I annat fall blir det upp till raw konverteraren att tolka den inlagda infon och göra likadant, men är den någon mer än Pentax mjukvara som kan göra det?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar