Annons

Exponeringsfel med Nikkor AF 80-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Theia

Medlem
Jag köpte nyligen ett gammalt Nikon AF-objektiv med push and pull-funktion, 80-200/2,8 på Tradera. När jag skulle se hur det exponerade på olika bländare upptäckte jag att bilderna blev allt dimmigare och ljusare ju mindre bländaröppning jag ställde in via kamerahuset (Nikon 810).
Är detta ett vanligt fel bland dessa äldre 80-tals AF-objektiv från Nikon?
Går det lätt att avhjälpa på verkstad? Är det ens lönt att lämna in?
Mvh/Anders
 
Det beror på att bländaren går trögt, oftast på grund av olja på fel ställe i mekanismen. När du ställer in en mindre bländare så vill ju kameran givetvis kompensera med de olika exponeringsfunktionerna, men när bilden tas och bländaren på grund av tröghet inte hinner stängas till rätt storlek så blir bilden för ljus. Det går att fixa, men vad det kan kosta kan jag tyvärr inte svara på. :)
 
Det beror på att bländaren går trögt, oftast på grund av olja på fel ställe i mekanismen. När du ställer in en mindre bländare så vill ju kameran givetvis kompensera med de olika exponeringsfunktionerna, men när bilden tas och bländaren på grund av tröghet inte hinner stängas till rätt storlek så blir bilden för ljus. Det går att fixa, men vad det kan kosta kan jag tyvärr inte svara på. :)

Tack A I Nikolis,
Jag misstänkte att det rörde sig om ngt fel i bländarautomatiken.
Skall försöka få köpet (sedan i onsdags) att gå tillbaka.
Bör nog titta efter ett Nikkor 70-200/2,8 VR eller VRII i stället...
Nikon verkar fortfarande tillverka 80-200/2,8 Af-s IF ED eller hur?
Optiskt är det väl ingen större skillnad mot senaste 70-200/2,8 VRII, eller?
 
Tack A I Nikolis,
Jag misstänkte att det rörde sig om ngt fel i bländarautomatiken.
Skall försöka få köpet (sedan i onsdags) att gå tillbaka.
Bör nog titta efter ett Nikkor 70-200/2,8 VR eller VRII i stället...
Nikon verkar fortfarande tillverka 80-200/2,8 Af-s IF ED eller hur?
Optiskt är det väl ingen större skillnad mot senaste 70-200/2,8 VRII, eller?

Det senaste 70-200 (VR II) är det bästa hittills på alla sätt vad gäller optisk kvalitet, fokushastighet, stabilisator och fungerar bra med telekonverter. Men har man inte skyhöga krav så ger både AF-S 80-200 samt 70-200 VR1 nästan lika bra resultat i de flesta fall, och finns begagnade till betydligt lägre pris än VRII :)
 
Det senaste 70-200 (VR II) är det bästa hittills på alla sätt vad gäller optisk kvalitet, fokushastighet, stabilisator och fungerar bra med telekonverter. Men har man inte skyhöga krav så ger både AF-S 80-200 samt 70-200 VR1 nästan lika bra resultat i de flesta fall, och finns begagnade till betydligt lägre pris än VRII :)

Tack för svar Alexander!
Det blir nog en VR II:a om jag bestämmer mig för en sådan zoom.
För kreativiteten är det inte alltid en zoom är det bästa. Man kan ändå inte få "alla" bilder ... men det där finns det lika många åsikter om som det finns fotografer!
 
Nikon verkar fortfarande tillverka 80-200/2,8 Af-s IF ED eller hur?

Nej, men däremot AF-D 80-200/2,8 ED, 2-ringsversionen
AF-S 70-200/4 IF-ED VR finns ju också, om inte ljusstyrkan måste vara 2,8
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.