Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Exponeringar på FF-hus
- Trådstartare martin90
- Start datum
henrik85
Aktiv medlem
Hej!
Ska köpa mig ett FF hus och jag har en funderingar på exponeringarna! Hur mycket är "mycket" eller vad är "lite" exponeringar och hur mycket klarar de av innan om de går och lägger sig ^^
Canon 6D hade jag tänkt på!
MVH
Martin
Hej Martin.
Jag tror att 6D (jag äger en) är speccad att klara 100K. Men många verkar klara mycket mer än så även om man aldrig riktigt kan veta.
Tyvärr orkar jag inte leta upp en trovärdig källa men det finns att hitta.
Hej!
Ska köpa mig ett FF hus och jag har en funderingar på exponeringarna! Hur mycket är "mycket" eller vad är "lite" exponeringar och hur mycket klarar de av innan om de går och lägger sig ^^
Canon 6D hade jag tänkt på!
MVH
Martin
Tänk också på att antalet exponeringar bara är en del av svaret. En kamera kan ha tagit 100000 bilder i händerna på en mycket försiktig fotograf som aldrig tappat den eller utsatt den för smällar och alltid varit noga med att låta den torka om den utsatts för fukt. Eller så kan en kamera ha gått 10000 bilder med någon som ofta haft med den under segling med saltfuktig luft, tappat den några gånger, slagit i dörrkarmar, tagit med den på campingturer där den blivit fuktig (kondens och luftfuktighet) om och om igen och fått mycket damm och smuts i sig, plus att den använts med stora tunga objektiv som kanske gjort objektivfattningen en aning sned och lite glappig ... Och så vidare.
Försök få en uppfattning om hur en kamera använts - helst genom indirekta frågor om vad personen gillar att fota
Sedan är det med kameror som med mycket annan teknisk utrustning: Den stora majoriteten av exemplar håller ofta långt utöver vad man tror de skall klara, men ett litet antal kan gå sönder mycket snabbare och dra ned snittet (och ibland ge prylen ett oförtjänt rykte om att vara otillförlitlig).
Photocon
Aktiv medlem
Agfors tar upp en viktig aspekt här. Den är en bra tumregel. MEN inga regler utan undantag:
Jag skaffade 2005 en Canon 20D (APS-C) för "vanligt" pressbruk. Hade en 1DMk II för mer actionbetonade bilder.
Hur som helst blev 20D kvar då den var mycket bra för allmänreportage där 8,2 mp räckte mer än väl och antalet bps var helt okej. Blev så att jag använde den för hockey, fotboll, konserter, industrireportage etc.
I ur och skur.
20D var om jag minns rätt garanterad för 50k exponeringar. Min höll nästan 250.000 innan jag sålde den för en billig peng.
En 1DsMkIII (FF) jag ägde drabbades trots stillsam användning av ett konstigt slutarfel som väl kan beskrivas som "bouncing shutter" och blev sämre och sämre och slutaren lade av innan 3000 exponeringar.
Gick givetvis på garanti, men slutsatsen man bör dra är att det handlar om riktvärden. Att jag drar upp 2 undantag här är bara för att exemplifiera det hela.
Dvs Agfors har det det 99% "rättesnöret", medan jag illustrerar de få undantagen.
Mvh//Lennart
Jag skaffade 2005 en Canon 20D (APS-C) för "vanligt" pressbruk. Hade en 1DMk II för mer actionbetonade bilder.
Hur som helst blev 20D kvar då den var mycket bra för allmänreportage där 8,2 mp räckte mer än väl och antalet bps var helt okej. Blev så att jag använde den för hockey, fotboll, konserter, industrireportage etc.
I ur och skur.
20D var om jag minns rätt garanterad för 50k exponeringar. Min höll nästan 250.000 innan jag sålde den för en billig peng.
En 1DsMkIII (FF) jag ägde drabbades trots stillsam användning av ett konstigt slutarfel som väl kan beskrivas som "bouncing shutter" och blev sämre och sämre och slutaren lade av innan 3000 exponeringar.
Gick givetvis på garanti, men slutsatsen man bör dra är att det handlar om riktvärden. Att jag drar upp 2 undantag här är bara för att exemplifiera det hela.
Dvs Agfors har det det 99% "rättesnöret", medan jag illustrerar de få undantagen.
Mvh//Lennart
Agfors tar upp en viktig aspekt här. Den är en bra tumregel. MEN inga regler utan undantag:
I ur och skur.
Mvh//Lennart
Hej!
Det du tar upp illustrerar ganska väl det jag nämnde i mitt sista stycke
martin90
Aktiv medlem
För den har 18 000 exponeringar, och ville ha 12 000kr för den med ett batterigrepp och batterier. Men jag kunde få den för 11 000, är det ett dåligt eller bra pris?
Jag har sett en annons här som har 8000 expo och vill ha 12 000kr för den med batterigrepp där med. Men den för jag har varit i kontakt med så har jag möjlighet att åka och kolla på den på plats den med 8000expo kommer få skickas isf
/Martin
Jag har sett en annons här som har 8000 expo och vill ha 12 000kr för den med batterigrepp där med. Men den för jag har varit i kontakt med så har jag möjlighet att åka och kolla på den på plats den med 8000expo kommer få skickas isf
/Martin
Photocon
Aktiv medlem
För den har 18 000 exponeringar, och ville ha 12 000kr för den med ett batterigrepp och batterier. Men jag kunde få den för 11 000, är det ett dåligt eller bra pris?
/Martin
6D kostar ny idag 14.360:- och ett BG-E 13 c:a 1.800:-. D v s c:a 16.200:- helt nya med garanti (såvida det inte handlar om 6DN som saknar wifi och är ett par tusingar billigare).
Personligen anser jag att 11-12 lakan är ett för högt pris. Isynnerhet om ingen garanti finns kvar- men även med några månaders garanti.
Priserna som begärs är närmast att betrakta som vad man får betala för ett "demo-hus" med full garanti hos ÅF (brukar ligga på 20-30% rabatt). Alternativt ett kamerahus som gått c:a 500-2.000 exponeringar.
18.000 exponeringar och 11 lakan? jag skulle inte betala det för den+BG. Kanske 9.500 om den är väldigt snygg och totalt repfri samt alla originalprylar som följde med i kartongen är med. Och jag skulle även vilja provskjuta den och kolla resultatet.
Priserna som begärs är i princip 70-75% av dagens nypris. Det är vad man med lite tur kan få ut för begagnade objektiv som har ett helt annat marknadsvärde än kamerahus.
Men, det är min åsikt. Jag har sålt kameror till 60-70% av nyvärdet, men då har det handlat om exemplar som varit i demoklass och med ett fåtal exponeringar samt oftast garanti kvar.
Mvh//Lennart
martin90
Aktiv medlem
6D kostar ny idag 14.360:- och ett BG-E 13 c:a 1.800:-. D v s c:a 16.200:- helt nya med garanti (såvida det inte handlar om 6DN som saknar wifi och är ett par tusingar billigare).
Personligen anser jag att 11-12 lakan är ett för högt pris. Isynnerhet om ingen garanti finns kvar- men även med några månaders garanti.
Priserna som begärs är närmast att betrakta som vad man får betala för ett "demo-hus" med full garanti hos ÅF (brukar ligga på 20-30% rabatt). Alternativt ett kamerahus som gått c:a 500-2.000 exponeringar.
18.000 exponeringar och 11 lakan? jag skulle inte betala det för den+BG. Kanske 9.500 om den är väldigt snygg och totalt repfri samt alla originalprylar som följde med i kartongen är med. Och jag skulle även vilja provskjuta den och kolla resultatet.
Priserna som begärs är i princip 70-75% av dagens nypris. Det är vad man med lite tur kan få ut för begagnade objektiv som har ett helt annat marknadsvärde än kamerahus.
Men, det är min åsikt. Jag har sålt kameror till 60-70% av nyvärdet, men då har det handlat om exemplar som varit i demoklass och med ett fåtal exponeringar samt oftast garanti kvar.
Mvh//Lennart
Känner lite som dig Lennart, känns rätt högt och med så många exponeringar och ingen garanti!
Men känns som 9500 är bra eller 10 000 kanske?
6D kostar ny idag 14.360:- ...
Jag håller också med om Lennarts resonemang. Betala så dyrt för begagnat är bara rimligt när det är brist på någon attraktiv modell så det är svårt att få tag i den. Eos 6D är inte speciellt svår att få tag i numera.
Photocon
Aktiv medlem
Känner lite som dig Lennart, känns rätt högt och med så många exponeringar och ingen garanti!
9.500:- anser jag vara okej, men då ska det vara toppklass exteriört. Ändå känns 18.000 exponeringar som om kameran körts med mycket sekvenstagningar. Om nu statistiken stämmer med 100k i exponeringar så skulle du ha 88k kvar ( med reservation för vad Agfors och jag skrivit tidigare).
Det känns mer okej med 9500:- för den kameran som gått 8000 exponeringar.
Vore jag i dina kläder skulle jag välja en 6DN (ny) som är exakt samma kamera fast bl a utan wifi och ha garantin kvar.
Men litar du på den som säljer och får prova kameran så är det kanske en okej affär för 9.500:-. Det är inte bara slutare du ska oroa dig för (kostar c.a 3-4 lappar att byta) utan även andra saker. Hur väl är kamerans AF kalibrerad t ex.
Begär att få provköra på eget minneskort med dina egna objektiv (om du nu har sådana som tecknar ut FF-formatet). OBS att s k mikrojustering av AF inte är någon absolut garant för att bra AF ska kunna ställas in. I synnerhet inte på zoomar.
Mvh//Lennart
AFJ
Aktiv medlem
Instämmer i prisfunderingarna. Jag tycker generellt sett att beg-priserna för kameror ligger lite för högt (sett ur köparens perspektiv). Jämför man med annan elektronik (datorer, TV etc) så är det betydligt dyrare med kameror.
Det är först när kamerorna blir ett par generationer gamla som priserna verkligen kommer ner.
Pruta!
Det är först när kamerorna blir ett par generationer gamla som priserna verkligen kommer ner.
Pruta!
afe
Aktiv medlem
Flyttat inläggen om hur man startar en tråd till en ny tråd i rätt forum http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=162341
/Mod
/Mod
snap01
Aktiv medlem
Mycket exponeringar ? Vet inte hur många expo Canon beräknar att 6d ska hålla men 18000 anser inte jag är mycket kameran borde hålla för bra mycket mer o rent krasst sätt så kan slutarn rasa när som helst. Jag hade en 1ds mark 2 som var beräknad till att hålla för 250000 den rasade efter 45000.
Idag har en av mina D800 snart gått 300000 tusen exponeringar o still going strong sedan att kameran ser ruggigt sliten ut får man leva med. Så antal expo tror jag har mindre betydelse för amatörer för han som köpte en D700 av mig som gått 165000 bilder han sa att han Max tog 5000 bilder på ett år o trodde att kameran skulle hålla hur länge som helst.
Ang priset om man kan köpa en ny från fotofima för 12000 så känns det högt o det beror inte på antal exponeringar.
Vad ska priset på min D800 vara när den gått 300000 expo? Min d700 såldes för 6000kr dom som gått mindre såldes för 12-14000kr.
Artis
Aktiv medlem
Det beskrivs här är antal exponeringar en slutare är testad för. Det har inget att göra med vad en kamera klarar av i det verkliga livet. Vill man ha ett värdet på slutaren - vad den var testad för då ska man kolla Digital Photography för just den kamera. Det är mycket mer som kan gå sönder innan slutaren lägger av. Spegelmekanism och andra delar kan ställa till problem innan slutaren slutar att fungera. Det kan bli dags för serviceverkstad redan efter 5000 exponeringar. Finns inga regel för kameramärken eller modell. Måndags exemplar kan dyka upp när som helst.
PMD
Aktiv medlem
MIn åsikt är att riktmärket för begagnade kameraprylar är halva nypriset (och då är det aktuellt nypris och inte vad säljaren köpte grejen för). Sen kan priset justeras både uppåt och neråt pga olika faktorer. Väldigt fina grejer som har använts lite kan man förstås betala mer för, och tvärtom för slitna saker.
snap01
Aktiv medlem
Det beskrivs här är antal exponeringar en slutare är testad för. Det har inget att göra med vad en kamera klarar av i det verkliga livet. Vill man ha ett värdet på slutaren - vad den var testad för då ska man kolla Digital Photography för just den kamera. Det är mycket mer som kan gå sönder innan slutaren lägger av. Spegelmekanism och andra delar kan ställa till problem innan slutaren slutar att fungera. Det kan bli dags för serviceverkstad redan efter 5000 exponeringar. Finns inga regel för kameramärken eller modell. Måndags exemplar kan dyka upp när som helst.
om det är ett måndagsexemplar brukar kameran gå sönder innan garantin gått ut. Jag kör mina kameror rätt mycket o tycker dom är riktigt hållbara den enda som verkligen gått sönder är en 1ds mark 2 efter 45000 exponeringar slutaren rasade. Sedan hade jag problem med att blixtskon (kablarna inne) gick sönder pga jag använder kameran mycket dom lämnade jag in för samma fel 4 gånger.
Efter det köpte jag D800 o då har inte det problemet uppstått utan dom har hittills funkat utan större problem mer än att gummit på kameran släpper som vanligt (gör inte det i motsvarande grad på canon) sedan att multihjulet på min kamera som snart gått 300000 bilder glappar.
Slutaren är testade för att testad för att hålla 200000 tusen bilder på tex D800 min ena har snart gått 300000 enligt min erfarenhet så brukar dom hålla bra o jag har inte haft några andra problem med dslr än ovanstående. På analoga tiden då hade jag problem med ridån på en bladare, att en spegel lossnade på en pentax 6x7 när jag plåtade på vintern (kameran var två veckor gammal) att inbyggda blixten på en canon lade av.
Man vet aldrig när kameran kan sluta fungera så oavsett om du köper en ny så är du skyddad under garantiperioden så fort den är slut så står du på samma ruta som du köpt en beggad kamera men med tanke på hur hårt jag kör med mina så anser jag att dom håller riktigt bra. Det är lite hysteri på antal expo det är inte jämförbart med antal mil på bil. När D700 fanns så kunde man lämna in den o få en ny slutare o alla rörliga delar bytta totalservice för 10000 kr o då var kameran som ny när du fick tillbaka den dom som fotade alla bilder till eniro körde bla nikon d700 o lämnade in dom för total service efter ex antal bilder istället för att bara köpa nya kameror.
sedan om kameran går sönder så får man alltid 6 månader garanti på lagningen även om den vanliga garantitiden går ut innan.
För mig så upplever jag att mina analoga kameror höll sämre än dslr idag.
Photocon
Aktiv medlem
Så 11 000 för en begagnad är för mycket som har använts typ ett år? Så runt 9000 kanske är lagom för mindre tror jag inte säljaren vill gå. Tycker ni jag ska försöka få den för runt 9 annars skita i de??
En begagnad kameras värde bestäms av det högsta möjliga pris en köpare är villig att betala kan man väl säga grovt förenklat.
Personligen tror jag att väldigt få, om ens någon är villig att betala 11k. Grejen här är att tycker du själv att kamera och batterigrepp är värt 9k så bjud det.
Det ligger lite över halva inköpspriset ( av vad kameran och batterigrepp kostar idag).
//Lennart