Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponeringar i D50?

Produkter
(logga in för att koppla)
ok, jag har precis köpt en D90 och ska sälja min 50. är det någon som vet????
Hur vet du att du har kört 12000 exp.? har du räknat....
 
Ladda ner Opanda Iexif så ser du antalet slutarrörelser i bildinformationen. Det brukar vara ett säkert sätt att konstatera hur mycket en kamera gått.
 
Och tyvärr är det nog så att en D50 med 12.000 tagna bilder betingar löjligt lite pengar. Är du inte i absolut behov av dom skulle jag nog råda dig till att spara kameran som ett reservhus.
 
Tack stefan, var laddar jag ner Opanda Iexif? funkar till alla nikon eller bara till D50? Är det bara och installera i datorn och ansluta kameran till datorn, så ser man antalet exp. ???
 
Det är ett generellt program som hanterr bilder som du installerar på din PC. Du är alltså inte bunden till ngn speciell kamera.
 
Öppna bilden och leta efter rubriken:
Total Number of Shutter Releases for Camera. Det är 5 värdet från botten så ser du antalet rörelser.
 
Nyttig tråd för en D50 ägare :)

Total Number of Shutter Releases for Camera = 24255

Med tanke på det höga talet känns det som denna kameran får dö i mina händer.
 
nej men jag tog 27000 första året jag hade en d50, tycker den borde hålla några år till ;)
 
Funkar inte det här programmet för canon?
Har 400D men hittar inte rubriken Total Number of Shutter Releases for Camera.

/AN
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.