Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponering

Produkter
(logga in för att koppla)

DeMa

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag har läst många artiklar, fotoböcker och tidskrifter för att få ett bättre grepp om exponering och hade gärna velat se "exempelbilder" med en markering om var fotografen har fokuserat; alltså kunna se den "röda fokuspunkten" inlagd i bild.

Jag har t.ex.läst att man vid landskapsfotografering skall fokusera en tredjedel framför huvudmotivet (då blir hela bilden skarp).

Andra artiklar säger att man skall titta i sökaren och lägga fokus "en tredjedel nerifrån".......

Har även läst att man skall fokusera vid "hyperfokalavståndet", då blir allt från halva detta avståndet till oändligheten skarpt.....

Tacksam för några enkla tips eller bra länkar !

Hälsningar / DeMa

Fotoskolan

Hej,

Jag har läst många artiklar, fotoböcker och tidskrifter för att få ett bättre grepp om exponering och hade gärna velat se "exempelbilder" med en markering om var fotografen har fokuserat; alltså kunna se den "röda fokuspunkten" inlagd i bild.

Jag har t.ex.läst att man vid landskapsfotografering skall fokusera en tredjedel framför huvudmotivet (då blir hela bilden skarp).

Andra artiklar säger att man skall titta i sökaren och lägga fokus "en tredjedel nerifrån".......

Har även läst att man skall fokusera vid "hyperfokalavståndet", då blir allt från halva detta avståndet till oändligheten skarpt.....

Tacksam för några enkla tips eller bra länkar !

Hälsningar / DeMa

Rubriken säger exponering men du frågar om fokusering? Vet du verkligen inte skillnaden så måste du läsa fler fotoböcker. Annars finns det en fotoskola här på Fotosidan:

http://www.fotosidan.se/search/index.htm?q=fotoskolan&go_search=1

Det är ju helt och hållet en fråga om tycke och smak. Sätt skärpan där du vill ha den.

Man bör inte lita för mycket på de "regler" som brukar nämnas. Ska man vara petig så finns det inget skärpedjup: maximal skärpa har man bara i ett enda plan. Inom det man brukar kalla skärpedjupet har man tillräcklig skärpa, men inte maximal skärpa. För att kunna använda kalkylatorer och regler måste man först ha klart för sig vad man menar med "tillräckligt skarpt". På den gamla goda analoga tiden hade man i allmänhet lägre krav på skärpan än vad de flesta nu har på sina digitala bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar