ANNONS
Annons

Exponering- och histogramfrågor för 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Har en 20D där jag har lite exponering/histogram/teknik frågor...

Jag fotar alltid i RAW och försöker mäta ljuset mot något neutralt grått, tar kortet och kontrollerar mot histogrammet. Ser det OK ut så fotar jag vidare (kör manuellt läge).

Exponeringen/histogrammet i kameran försöker jag få så långt ut som möjligt mot högdagarna utan att klippa det. Men när jag kommer hem så stämmer inte histogrammet i kameran mot det som jag ser i RAW-konverteraren……

Det är mycket mer info. i RAW-histogrammet. Det kan både finnas för mycket låg- som högdagar. Hur gör ni som har/haft 20D för att få så mycket information i bilden som möjligt? Som jag gör nu så verkar jag missa en del?

Sedan undrar jag – varför är histogrammen olika????

En annan sak som jag i dag tyckte var märkligt var resultatet som fick jag när jag för första gången testade att mäta ljuset mot ett gråkort (det kort som sitter längst bak i National Geografics bok). Bilden blev mycket mörkare än vad jag själv skulle välja att exponera! Det drog kraftigt mot lågdagarna istället för högdagarna. Se bild 1. Detta är tvärtemot var jag trott att man ska exponera. Ska det vara så? Eller tänker jag rätt enligt det sätt som jag skrev från början?

Fast jag kanske gjorde fel när jag mätte ljuset? En kamrat höll upp kortet ett par meter framför mig. Jag ”rattade” därefter så att exponeringen kom i ”pil mot pil”, dvs i mitten. Sedan riktade jag om kameran mot objektet som var på en helt annan plats men ändå i samma ljus framför mig.

Bilderna kunde kunde jag i alla fall jag korrigera i RAW-programmet så jag fick det enligt histogrammet enligt bild 2. Ser det korrekt ut?

Jag är lite lätt förvirrad men det är väl bara att försöka att experimentera sig fram :)

Mvh
Bosse

Anledningen att histogrammet set olika ut i kameran och i datorn är att histogrammet i kameran baseras på en färdigprocessad JPEG-bild som är inbakad i RAW-filen och konverterad med kamerans inställningar/tonkurva. I datorn har RAW-konverteraren gjort en ny/annan konvertering och beroende på konverterare så ser resultatet annorlunda ut.

Att ett gråkort inte ger korrekt exponering kan ju beror både på att resten av bilden ligger "fel" i förhållande till gråkortet.
Täcker du hela bilden med gråkortet när du mäter? Eller du kanske använder partiell mätning?

Att exponeringen hamnar fel när man använder gråkort har även en annan möjlig förklaring:
http://www.bythom.com/graycards.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar