Annons

exponering och AF

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
En nyfiken nybörjarfråga:

Påverkar mätmetoden för exponeringen även hur autofokusen arbetar?

A-100 har ju tre valmöjligheter för exponeringsmätaren: flersegment, centre weighted, spot.
Sen finns en rad möjligheter för autofokusen.

Jag var nämligen uppe i bergen och försökte fota kondorer häromdagen och de ville inte riktigt komma tillräckligt nära för min cz 16-80, medan min 75-300 är på tok för långsam och oskarp. Jag valde därför att ändå köra på 16-80, efter ett gäng suddinga bilder på 300... Problemet var då att denna enorma fågel ändå blev rätt liten i förhållande till bakgrunden. Jag prickade ändå rätt bra tyckte jag, med AF:en, men när jag tittar på bilderna så har den ändå lagt fokusen på bakgrunden istället för på fågeln, på de flesta bilderna. Jag testade med flera AF-metoder, men med samma resultat.

Så min teori, som kanske är helt uppåt väggarna, är att mitt fel kan ha varit att använda flersegment, istället för centre/spot. Låter det galet? Någon annan teori om vad jag kan ha gjort för fel (förutom att inte köpa ett svindyrt superbra tele)?

Om man kör med matrismätning och använder AF på alla punkter så har jag för mig att kameran lägger högre vikt på ljuset från den sensor som låst focus. Har för mig jag läst den på Dyxum ngn gång för länge sedan.

Finns det inte nåt läge där du spot-mäter fokus och multispot-mäter exponeringen?

Jag höll på att bli vansinnig på min kompakt innan jag hittade det läget. Alla mina bilder var lika perfekt exponerade som skärpan som låg på bakgrunden. Jag var på väg att i ren ilska slänga skiten hårt som nnngggnnnn i närmsta betongvägg när jag kom på att jag skulle kolla manualen igen. Och det fanns ett sånt läge! Sen började den gå att använda. Dock inte till den typ av foto som du håller på med men det sitter mer i vad en kompaktkamera fixar än nåt annat. ;-)

Faktum är att jag ställt min systemkamera på det sättet också. Den har 9 fokuspunkter men jag har stängt av alla utom centrum. Men det får jag kanske inte medge. Folk brukar ju yvas över det fantastiska med dessa 9 punkter. ;-)

Förresten: Min kompakt är en ganska gammal Sony DSC-P150 och enda sättet jag får igång det läget är genom att endera köra manuellt eller i läget "P", programautomatik. I läget "helautomat" går det inte att styra.

Senast ändrad:
EriKarlsson skrev:
Finns det inte nåt läge där du spot-mäter fokus och multispot-mäter exponeringen?

Jag höll på att bli vansinnig på min kompakt innan jag hittade det läget. Alla mina bilder var lika perfekt exponerade som skärpan som låg på bakgrunden. Jag var på väg att i ren ilska slänga skiten hårt som nnngggnnnn i närmsta betongvägg när jag kom på att jag skulle kolla manualen igen. Och det fanns ett sånt läge! Sen började den gå att använda. Dock inte till den typ av foto som du håller på med men det sitter mer i vad en kompaktkamera fixar än nåt annat. ;-)

Faktum är att jag ställt min systemkamera på det sättet också. Den har 9 fokuspunkter men jag har stängt av alla utom centrum. Men det får jag kanske inte medge. Folk brukar ju yvas över det fantastiska med dessa 9 punkter. ;-)

Jag ser inget egenvärde i att använda 1, 9 eller 1000 punkter, hur tekniskt fantastiskt det än må vara. Det som räknas är ju bara resultatet :)

Hur som helst, jag har ställt om kameran till att som grundinställning använda centrumvägd exponeringsmätning och spot-fokus. Generellt sett tycker jag att det blir bättre än det jag hade förut (multisegment på exponering och spot-fokus). Sen får man ju ställa om ibland för vissa specifika situationer, så klart.

Tyvärr har jag dock inte haft möjlighet att åka tillbaka till kondorerna och testa om det hjälper i detta specifika fall. Men det var intressant att läsa om din erfarenhet. Jag hade inga betongväggar i närheten, men däremot en nästan 3000 meter djup ravin... ;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto