Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponering med SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

Lincon888

Avslutat medlemskap
Jag har nyss köpt mig en SB-800. Jag kan inte så mycket om blixtar, typ inget. När jag har den på TTL och fotar så blir mina bilder ofta överexponerade när jag står nära personer jag fotar. (ca 2m). Har vid ett tillfälle fotat med en Canon 30D och Canon blixten 580 tror jag det var, vimmelbilder utomhus. Då gick det hur bra som hälst, bara kötta på liksom.

Jag får hålla på o backa för att komma ifrån personen jag fotar med min D80 och SB-800 för att det ska bli bra. Bilderna blir överexponerade och utbrända annars. Gör jag något fel? Kan nån som kör Nikon förklara för mig hur du har dina inställningar på kameran när du kör bilder på människor utomhus?
Har ju läst om folk som fått felinstälda blixtar tänkte så inte jag är en av dom.

Inomhus blir det jätte bra, kör med omnibounser och slår blixten i taket bara.
 
TTL innebär ju att kameran mäter ljuset genom gluggen. När du avänder blixt (både intern och extern) så skickar blixten iväg ett par snabba blixtar innan den tar huvudblixten och på så sätt ställer den in på vilken styrka den ska skjuta blixten.

Jag har faktiskt inte haft problemet som du beskriver med min SB800, däremot blir blixtbilder utomhus ofta väldigt skarpa (eller skarpt ljus rättare sagt). De blir inte överexponerade men inte heller bra belysta.

Jag tror en stor anledning till att personerna på dina bilder blir överexponerade är du har kameran inställd på Matrix mätning. Dvs den skickar blixten, mäter ljuset från hela bilden och kompenserar där efter. Har du mycket bakgrund i din bild och lite mindre "person" så kommer blixten vilja ställe in sig på hög styrka för att lyckas belysa hela bakgrunden vilket resulterar i att det som är närmre blir överexponerat eller i alla fall väldigt upplyst.

Prova att ställa in kameran på spot mätning istället och se om det gör någon skillnad.

Prova också TTL BL där kameran och blixten försöker balansera med annat ljus i bilden.

Blixt bilder är grymt kul och grymt svårt att få till bra, jag håller själv på att lära mig det och experimenterar mycket med det. SB 800 och D80 är ruskigt kul kompination tack vare att du kan köra trådlöst också vilket öppnar för helt nya bilder och kreativitet.

Mvh

Rasmus Mattsson
 
Tack för ditt Svar Rasmus =) Får testa och ta spotmätning nästa gång då och se vad som händer. Har inte fått kläm på hur man ändrar fokuspungten i manuelt heller? Om man ställer "ratten" på porträtt så ser man ju på displayen hur fukus mäts i centrum bara. Ändrar man till manuelt igen och tar jag bort brett AF och sätter på dynamiskt AF så lägger den fokuspungten längs ner i högra hörnet på min? Kan man inte flytta den där grejen som markeras runt fokus prickarna på displayen? Alltså så man får AF på mittersta AF-punkten när man kör manuelt?
 
Jo visst kan du det :)

Tryck lite lätt på avtryckaren så att kameran mäter ljus och hela kitten (dvs den är beredd på att ta bild) sedan ändrar du fokus punkt med den lilla joysticken på baksidan, samma "knapp" som du bläddrar med och väljer det mesta annat med.

Har du instället på dynamisk AF kan det dock ställa till lite problem. Dynamisk AF innebär att du väljer en fokus punkt, fokuserar, rör sig sen motivet så kommer kameran att byta fokuspunkt om motivet rör sig. Dvs Har du använt centrum fokus punkten och fokuserat på en person och personen går åt höger i bilden så lämnar kameran automatiskt över till den fokuspunkten och sen vidare till nästa. Det samma gäller om DU komponerar om bilden (vilket man ofta gör vid portträtt foto). Då tror ju kameran att motivet har rört sig och hela bilden kanske hamnar på en annan fokus än du vill. Byter kameran fokuspunkt själv så ser du inte till vilket den har bytt.

Ställ in på Specifikt område så länge tills du tycker att du behöver dynamisk (till exempel om du fotar sport eller barn eller vad som helst med mycket rörelse). Du ändrar under Custom Meny, val nummer 02.
Du kan givetvis ändra fokuspinkten i dynamisk AF också, anledningen till att jag tipsar om att inta använda dynamisk för normalt bruk är att du kanske inte alltid får fokus där du valde från början.

Säg till om du inte får kläm på hur du väljer fokus punkten så ska jag klura ut ett bättre sätt att förklara på.

Mvh

Rasmus
 
AHAAA! Där satt den lilla knappen för att flytta med. =) Tack, jätte snällt av dig att förklara så bra!
Har ändrat till specifikt nu med. Dynamiskt är alltså för att fota sport och sånt som rör sig då :)
Bra att veta! Eftersom du är så snäll och ger mig ett hjälpande finger ska jag ta hela handen och ställa två sista frågor till dig. =)

1. Den skjut-knappen som sitter under joysticken som det är en prick och L på. Vad är den till för, har läst och läst men fattar inte? Nått med fukus ialafall.

2. AE-L, AF-L? vad är det. Har fattat det som om man typ fukuserar på en person och sen vill dra kameran för att få med mer av bakgrunden så stannar fokus kvar på det området personen står på för det var där man låste o tröck ner AE-L. Men låser man inte AF endå när man tryckt ner avtryckaren halvvägs?

Jätta tacksam för din hjälp Rasmus! Hoppas fler får nytta av tråden.
 
Glad att jag kan hjälpa till så det är bara att ta armen också och fråga på mer om det är något ;-)

Den lilla skjutknappen under joysticken har endast en ganska enkel funktion. Slår du över den på L (Lock) så kan du inte längre ändra fokuspunkten med joysticken. Det är tillexempel användbart om man tycker att man råkar komma åt joysticken oavsikltligt eller om du helt enkelt bara vill använda en fokuspunkt och inte bry dig om att kunna byta snabbt. Jag har aldrig den på L då joysticken är svår att komma åt på sånt sätt att du trycker in den tillräckligt för att flytta fokuspunkten. Det har faktiskt aldrig hänt för mig trots att jag ofta fotar med vänsterögat (för att slippa blunda med ett öga och således se suddigt på det efteråt). Jag kanske har för liten näsa för att komma åt den då?

AE-L (auto exposure lock) samt AF-L (auto fokus lock) knappen har ett gäng olika funktioner som du kan ställa in under custom meny 18.

Kommer inte ihåg vad den är inställd på från början.

Jag har min inställd på "Håll AE lås" vilket gör att... (filar på en effektiv förklaring...)

Säg att jag spot mäter efter ansiktet på en person med centrum fokus punkten. Sen vill jag att denna personen ska finnas långt till vänster i bilden så jag fortsätter att hålla avtryckaren halvt intryckt (med auto fokus specifikt ändras inte fokus om jag flyttar kameran och komponerar om). Däremot så ändras exponeringen eftersom kameran (tack och lov) snabbt ändrar sig till nya ljusförhållanden. Låt och säga att det är en väldigt ljus vägg bakom personen. När du då riktar om kameran kommer den att mäta på väggen bakom istället. Eftersom väggen är ljusare än personens ansikte så kommer personens ansikte att bli mörkare än du vill och den ljusa väggen kommer att bli rätt exponerad (i stora drag, sen kan man hårddra allting). Lite svårt att förklara utan att gå in för mycket på djupet och röra till det för dig.

Nu har jag ju den underbara AE-L/AF-L knappen som jag trycker en gång på när jag håller kameran riktat på personen. Detta gör att kameran låser exponeringen där och oavsett var jag riktar kameran sen kommer den att vara inställd på de värdena jag gav den vid det tillfället. Detta gör att när jag riktar om kameran kommer personen att bli bra exponerad men inte väggen. "Håll AE" innebär att jag trycker på knappen en gång sen är auto exposure låst. De flesta andra funktioner kräver att du håller knappen nertryckt, ner du släpper upp den så går kameran tillbaks till vanligt.

Du kan tillexempel använda den för att låsa både fokus och ljusmätningen (exposure) eller bara fokus, eller ändra fokus område eller... etc etc. Den har ett helt gäng olika funktioner som du kan experimentera med, döds kul! :-D

Fokus låser du ändå när du trycker ner knappen det stämmer men möjligheten finns att använda denna lilla underbara knappen till det också.

Som sagt, fråga gärna mer, D80 e grymt användarvänlig tack vare att du kan ställa om den så mycket efter dina behov (det kan man visserligen på de flesta andra system kameror också). Nackdelen är att de flesta aldrig bryr sig om att rota i alla avancerade menyer och funktioner och knappar då det (med rätta) kan verkar lite överväldigande till att börja med.

Oj... köss mig långsamt det blev ett långt svar! Hoppas du orkar läsa det.

Mvh

Rasmus
 
Nice! Förstår precis vad du säger! Vart enda ord. Du kanske skulle bli lärare :)
Men det är som du säger att det finns massa funktioner som dom flästa aldrig kommer förstå sig på för dom inte orkar lära sig. Jag måste kunna allt om mina teknik prylar och vägrar auto så mycket som möjligt. Kör oftast manuelt.
Så det du lärt mig här är skit bra! Har gått och funderat över detta länge! Säker på att tråden kommer användas av flera.

Ska även testa nästa gång jag fotar människor på nära håll ställa ner blixt kompensationen lite. Läste på fotosidans blixt guide att det kunde behövas på visa kameror.

Två snabba till, fotar men med blixt ute ska man rikta blixten rakt framåt då?
Och inomhus med omnibaunce ska den va riktad 45 grader eller 75 grader?

Tack igen Rasmus!
 
En föredömligt bra förklaring av Rasmus, tack!

Jag har själv experimenterat en del med blandat resultat, och kommit fram till att det här med att låsa blixtexponeringen är mycket effektivt i vissa lägen för att få till en riktigt bra exponering.

Men hur stor roll spelar objektivet in i det hela?
De gamla Nikonobjektiven ( utan D ), och en del från andra tillverkare meddelar inte fokusavståndet till kameran, och låter man inte kameran skicka ut några förblixtar för att mäta exponeringen verkar det som att det blir lite chansartat hur resultatet blir.

Även om man har god hjälp av elektroniken så är det en del att lära om det här med blixtfoto, ett bra ställe att börja på tycker jag varit Strobist http://strobist.blogspot.com/
 
Kul att höra att jag lyckas förklara ibland, lite rädd för att jag gör för långa och trista förklaring så att ingen orkar läsa igenom hela :)

Problemet med att fota med blixt utomhus blir ju att man oftast inte har någonstans att studsa blixten således måste man ju rikta den mot objektet för att få använding för den, detta kan resultera i det vanliga, platta, starka, trista blixtljuset. Det är inte så att kameran exponerar fel, den exponerar rätt men ljuset är trist att titta på. En blixt har ju som syfte att belysa objektet med tillräckligt ljus, inte nödvändigtvis "snyggt" ljus ;-)

Du kan ju prova att rikta om blixten och se vad du får för resultat men riktar den rakt upp utomhus så kommer ljuset onekligen inte att träffa det du fotar.

Innomhus fotningen är en helt annan sak. Tänker inte säga ditt eller datt om hur du ska göra, det är det som är det härliga med foto, det finns inga regler!

Hurvida du vill rikta den 45 grader eller 75 grader får du bedömma efter situtionen och till exempel hur långt bort ditt motiv står. nu sprider ju blixten ljuset men om du tänker på en laser stråle i en spegel så studsar ju den ut från spegeln i samma vinkel som du lyser in i spegeln.

Allting beror på hur situationen ser ut, det behöver inte vara fel att rikta blixten rakt upp i taket (jag har till exempel en lägenhet med vitt tak och vita väggar där ljuset kan studsa på alla håll och kanter och jämna ut sig). Du kan ju även studsa blixten åt olika håll, du behöver inte begränsa dig till upp och ner. Du kanske vill att ljuset ska studsa i väggen till höger så att din modell blir lite mer belyst på den sidan?

Omnibounce är inte heller ett tvång, visst jämnar den ut ljuset något men du kanske inte behöver den om du ska studsa? Eller så kanske du behöver den :p

Prova i hemmet, ladda upp batterierna till blixten och sätt ut någonting i rummet som du vill fota, har du inga modeller eller vänner som vill ställa upp på att bli blixtrad i ögonen 100 gånger på raken så kan du ju alltid ställa upp något annat i rummet som du kan prova på. Ändra ditt avstånd till motivet, ändra från vilken vinkel du fotar, ändrar blixten upp och ner men glöm inte att vrida på den också. Tänkt på var du studsar blixten. En svart vägg reflekterar inte ljus speciellt bra, en vit vägg gör det desto bättre, en spegel reflekterar massor.

Lågger ut en stående "fråga på" kommentar så slipper jag skriva det i följande svar :)

Mvh

Rasmus
 
Tack så mycket för hjälpen!!! =) Det är solklart för mig just nu ialafall. Ska testa o leka lite mera med blixten. Återvänder till denna tråd om jag får flera frågor. =)
 
Jo nog kan objektivet spela in en del, jag har faktiskt inte testat med något icke D objektiv så jag kan inte svara på hur det går. Däremot så kommer du ju arbeta utan TTL och istället på AA läget. Man kan nog anta att utan en korrekt mätning måste kameran och blixten gissa lite mer och därmed sjunker ju tolleransen för bilden/exponeringen.

Mvh

Rasmus
 
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto