Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponering i vintertid

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikb81

Aktiv medlem
Eftersom 9 av 10 nya trådar handlar om huruvida man som nybörjare skall köpa 1000D eller inte tänkte jag att det kunde vara trevligt med en tråd som inte handlar om inköp av kamerahus.

Jag skulle vara mycket intresserad av att höra lite från er fågelfotografer hur ni arbetar med exponeringsteknik nu i vintertid med all snö som stör ljusmätaren etc.

Jag var ute ett par timmar i veckan och fotade hägrar på en is/snöbelagd sjö, och testade lite olika varianter av ljusmätning, exponeringskompensation, manuell exponering etc. utan att riktigt hitta något som kändes klockrent. Bäst resultat fick jag med tidsautomatik, evaluerande mätning och 1-2 stegs +EV-kompensation, men det känns kanske inte som en så robust lösning.

Ni med mycket erfarenhet kanske kan dela med er av lärdomar och hur ni jobbar?

Mvh,
Fredrik

Alltid gråmätning

Eftersom 9 av 10 nya trådar handlar om huruvida man som nybörjare skall köpa 1000D eller inte tänkte jag att det kunde vara trevligt med en tråd som inte handlar om inköp av kamerahus.

Jag skulle vara mycket intresserad av att höra lite från er fågelfotografer hur ni arbetar med exponeringsteknik nu i vintertid med all snö som stör ljusmätaren etc.

Jag var ute ett par timmar i veckan och fotade hägrar på en is/snöbelagd sjö, och testade lite olika varianter av ljusmätning, exponeringskompensation, manuell exponering etc. utan att riktigt hitta något som kändes klockrent. Bäst resultat fick jag med tidsautomatik, evaluerande mätning och 1-2 stegs +EV-kompensation, men det känns kanske inte som en så robust lösning.

Ni med mycket erfarenhet kanske kan dela med er av lärdomar och hur ni jobbar?

Mvh,
Fredrik

Jag kör alltid mätning mot något neutralgrått och nästan alltid manuella inställningar som inte påverkas av att bakgrunden skiftar. Kan vara lite jobbigt om ljuset ständigt skiftar pga moln som kommer och går. Är det dock jämngrått eller solsken så behöver jag oftast bara kolla inställningarna någon gång i timmen mot en blå norrhimmel eller en sten som är neutralgrå/hus eller likande. Får då fåglarna oftast rätt exponerade utan en massa pillande som man ändå inte hinner med. Skulle de bli ett 1/3 - halvsteg fel pga av vinkeln mot solen så gör det inget eftersom jag kör i RAW. Fotar jag t.ex. inne i en skog med väldigt skiftande ljus kan jag tänka mig att sätta kameran på AV och vara beredd med tummhjulet som exponeringskompenserar. (fast det saknas kanske på din kamera?!)

Jag kör alltid mätning mot något neutralgrått och nästan alltid manuella inställningar som inte påverkas av att bakgrunden skiftar. Kan vara lite jobbigt om ljuset ständigt skiftar pga moln som kommer och går. Är det dock jämngrått eller solsken så behöver jag oftast bara kolla inställningarna någon gång i timmen mot en blå norrhimmel eller en sten som är neutralgrå/hus eller likande. Får då fåglarna oftast rätt exponerade utan en massa pillande som man ändå inte hinner med. Skulle de bli ett 1/3 - halvsteg fel pga av vinkeln mot solen så gör det inget eftersom jag kör i RAW. Fotar jag t.ex. inne i en skog med väldigt skiftande ljus kan jag tänka mig att sätta kameran på AV och vara beredd med tummhjulet som exponeringskompenserar. (fast det saknas kanske på din kamera?!)

PS kan vara en god idé att lära sig hur olika färger reflekterar ljuset. En frodig gräsmatta/frodig grönska behöver t.ex. underexponeras (om man mäter mot den) med 1/3-2/3 steg för att inte bli för ljus.

Jättebra tips, blå norrhimmel har jag hört om förut men det har förflyttat sig ur mitt minne verkar det som. Jo, tumhjulet sitter där det ska, så har jag gjort hittills, men kändes ändå lite osäkert hur ljusmätaren skulle bete sig när man komponerar om etc, därför ville jag över till manuellt för att slippa tänka på det.

Använder du ett riktigt gråkort ibland, eller klarar du dig bra med himmel/stenar etc?

Nu kör jag helt manuellt och fotograferar inte fåglar men skall drista mig till att tipsa dig ändå. Jag utgår ifrån att du har en Canon EOS 1000D.

Jag hade satt kameran i läget för utsnittsmätning. Jag tror att du vanligtvis har din fågel mitt i sökaren och då utgår kameran ifrån ljuset i mitten och bryr sig inte om så mycket från omgivningen. Vidare hade jag själv valt tiden via Tv-läget. Jag tror att du har lite grundkunskaper och ser om bländaren / ISO inte räcker till. Varför inte sätta ISO till 400? Då behöver du "bara" hålla ögonen på att din bländare verkar räcka till.

Detta tror jag kan vara en bra grund att utgå ifrån men inget autoläge är 100% säkert. Manuell utsnittsmätning i kombination av erfarenhet och lite kunnande så kommer du att få lyckade exponeringar.

Bara till att öva och skaffa sig erfarenhet......

Jag har en 7D och en 5D.

Det jag skrev om 1000D var en cynisk kommentar om att 9 av 10 trådar nu verkar handla om huruvida man som nybörjare ska köpa 1000D, D5000 eller nåt annat (typ). Väldigt få trådar handlar om fotograferingsteknik, ljussättning etc, utan det mesta handlar om (ganska banala) utrustningsfrågor, vilket är lite trist.

Ursäkta otydligheten.

Utsnittsmätning är inte dumt, men jag försöker ofta hitta utsnitt med fågeln utanför mittpunkten, vilket ger lite ryckighet i mätningen. Jag sätter oftast ISO till 400, men ibland vill jag blända ned såpass mkt att jag måste gå upp till 800. Då får jag ganska mycket brus i de underexponerade områdena, vilket irriterar mig. Därav funderingarna kring manuell exponering.

Tack för ditt svar!

Senast ändrad:
Är det inte så enkelt som att kasta en blick på histogrammet och dra upp eller ner exponeringen tills man har det balanserat? Eller offrar ni högdagrar och svartskuggor för att få pippin perfekt exponerad?

Per.

Har du de husen, så behärskar du säkert manuell mätning vilket jag tycker är klart överlägset men visst är det knivigt om vädret växlar fort. Du tycker inte att du har tillräckligt med pixlar för att beskära bilden? Mittpunktfokus, följa motivet, ha extra luft för att kunna göra en slutlig beskärning i lugn och ro? Så gör jag med hundar och barn. Helt manuell mätning. Jag har mittpunkten aktiverad på min 5D II kombinerat med centrummätning. En vanesak men då vet jag var kameran läser av exponeringen mot för "fläck". Spot är lite för smalt för att passa mig.

Tror mycket är en vanesak allt eftersom man lär känna sin utrustning. Inbillar mig att har du de två husen, då är du inte direkt någon gröngöling utan vet vad du gör. Tråden gick väl egentligen ut på att få lite tips på annan teknik - för och nackdelar.

Vet inte om jag bidrog med något egentligen.

Per:

Ett exempel på bild från situationen jag använde som referens. Lite urfrätt blir det allt runtomkring!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2218535.htm

Michael:

Ja, manuellt verkar vara det som är enklast. Man vill ju inte spendera så mycket tid på att fundera på det där utan ställa in exponeringen och sedan fokusera på fåglarna. Gud vet hur många bilder man missat för att man suttit och stirrat på LCDn istället för i sökaren.

Du har en bra poäng med att lämna lite luft och beskära efteråt, det underlättar ju användningen av spotmätning. Man kan ju alltid använda spotmätning, använda exponeringslåset och komponera om. Men då har väl fåglarna flyttat söderut innan man är klar med den manövern ;)

Precis som du säger, mest kul att höra hur riktiga fotografer gör i praktiken för att själv hitta en bra metod!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar