bng
Aktiv medlem
Med en tävlingsdansande son så blir det en del bilder på det, men jag har ett exponeringsproblem som inte är så lätt att veta hur man ska hantera bäst.
Att fota på danstävling är sportfoto inomhus. Ganska mörkt. Spotbelysning mot dansgolvet. Man vill ha rätt exponering på hudtonerna. Manliga dansare har frack dvs väldigt svartvita, och kvinnorna bär färgade klänningar.
Ställer man in på centrumvägd mätning hamnar centrum oftast mitt emellan dansarna, inte helt optimalt. Hudtonerna blir överexponerade, fracken för mörk, hårda skuggor.
Bilderna brukar behöva en del efterbehandling.
Tacksam för tips som kan underlätta en att få så bra exponering som möjligt i den här situationen.
Bifogar en oredigerad bild som exempel:
ISO 1600
Exponering 1/100 s
Bländare 4.0
Brännvidd 58mm
Exponeringsavvikelse -0.67
Att fota på danstävling är sportfoto inomhus. Ganska mörkt. Spotbelysning mot dansgolvet. Man vill ha rätt exponering på hudtonerna. Manliga dansare har frack dvs väldigt svartvita, och kvinnorna bär färgade klänningar.
Ställer man in på centrumvägd mätning hamnar centrum oftast mitt emellan dansarna, inte helt optimalt. Hudtonerna blir överexponerade, fracken för mörk, hårda skuggor.
Bilderna brukar behöva en del efterbehandling.
Tacksam för tips som kan underlätta en att få så bra exponering som möjligt i den här situationen.
Bifogar en oredigerad bild som exempel:
ISO 1600
Exponering 1/100 s
Bländare 4.0
Brännvidd 58mm
Exponeringsavvikelse -0.67