Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponering danspar

Produkter
(logga in för att koppla)

bng

Aktiv medlem
Med en tävlingsdansande son så blir det en del bilder på det, men jag har ett exponeringsproblem som inte är så lätt att veta hur man ska hantera bäst.

Att fota på danstävling är sportfoto inomhus. Ganska mörkt. Spotbelysning mot dansgolvet. Man vill ha rätt exponering på hudtonerna. Manliga dansare har frack dvs väldigt svartvita, och kvinnorna bär färgade klänningar.

Ställer man in på centrumvägd mätning hamnar centrum oftast mitt emellan dansarna, inte helt optimalt. Hudtonerna blir överexponerade, fracken för mörk, hårda skuggor.

Bilderna brukar behöva en del efterbehandling.

Tacksam för tips som kan underlätta en att få så bra exponering som möjligt i den här situationen.

Bifogar en oredigerad bild som exempel:

ISO 1600
Exponering 1/100 s
Bländare 4.0
Brännvidd 58mm
Exponeringsavvikelse -0.67

Bilagor

• _MG_0362-1.jpg
    _MG_0362-1.jpg
    14.5 KB · Visningar: 355
Det finns ju ingen snitsig inställning i kameran som kan ändra på det ljuset som finns i lokalen. Antingen får du fota dansparen utanför spotlighten eller så får du tillsätta ljus.

En lösning skulle vara att ställa upp billiga kina-blixtar vid sidan av dansytan som man utlöser med trådlösa sändare. Detta blir då huvudljuset i bilden.

Det ser ut som om vi har fotat liknande danstävlingar och jag körde då med lite varierande inställningar beroende på dansparens position i sökaren, min position i förhållande till ljussättningen, hastigheten dansparen rör sig över golvet samt den utrustning jag använde vid fototillfället.

Men i princip så körde jag med TV, ganska högt isovärde runt 1600-3200 beroende på ljusförhållandena, 1/500 eller kortare slutartid, resten kan du själv se i EXIF infon på mina bilder i länken nedan.

http://www.flickr.com/search/?q=Gothenburg+Elite+Dance+International&ss=2&z=e

/ Magnus

Jag kör manuellt när jag plåtar dans. Jag tycker att större delen av dansgolvet håller ofta någorlunda samma ljus, men ute i kanterna så mörknar det fort. Så man får försöka ta bilderna när de är "in the zone". ;-)
Jag tror inte att jag lyckats ta en enda dansbild som jag kunnat ta direkt ur kameran utan att justera vitbalans och/eller exponering och ofta är jag uppe i min kameras maxgräns vad gäller ISO (6400).

Känner igen problemet också, fotar mycket på dans men då är det bugg och boogie woogie som gäller, där går det undan så utan blixt är en omöjlighet då ljuset i sporthallar är katastrof. Fast man vill ju ha en stämningsfull tävling.
Jag brukar laborera med inställningarna och ta mycket provfoto till att börja med och sen blir det en del fixande i datorn efteråt.
Har inga jättehöga krav på bilderna men släpper inte vad som helst, dom hamnar oftast på facebook ändå.

exempel:
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150336816849481.360283.589674480&type=1&l=6a62bef319

Nja, blixtar vill man ju inte ha.

Javisst har man varit på GED tävlingar, och nu senast i helgen var det Birka GP.

Jag brukar använda lite långsammare tider, då jag vill ha rörelseoskärpa på händer men skarpt i ansikten. Använder också ISO 1600 och 3200, brusrducerar i efterbehandlingen.

Ljuset varierar en del på golvet. Man skulle vilja ha "ansiktsföljande" exponeringsmätning ... om det fanns.

ANNONS