Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exponera KM D7D utan objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

tannler

Aktiv medlem
Äntligen ! ! Har fått hem mitt efterlängtade Rodenstock XR Heligon 68/1,05 monterat i en M/AF bajonett. Tyvärr saknar det Minoltans 5/8-kontakt, varför min D7D inte vill veta av det - "Inget objektiv monterat!". På sikt ska den lösning som skissats på dyxum.com ( med "custom chip" ) monteras, men jag vill prova objektivet nu - me'samma !

Jag vet att det ska finnas en inställning i kamerans menyer för att kunna "exponera utan objektiv", men var då? Jag har letat och letat i manualen och fipplat runt i alla menyer jag hittar, men inte f-n hittar jag nå'n inställning som stänger av objektivkontrollen.

Rimligtvis är jag inte först att försöka mig på detta - hjälp .... ?

PS Jo, jag har sökt på fotosidan.se, men hittar bara info om ATT man kan, inte HUR man gör.

Busenkelt

Titta på sidan 97 i manualen, hänvisn även till sidan 92.

På flik 3 i anpassningsmenyn, den med kuggar eller sol - symbol, skall Du välja AVTRYCKARSPÄRR AV.

Hoppas att det klarnade

/Jörgen

Jomevisst kan man det och här kommer tricket ;0))
Gå in i verktygsmeny (den lila) och till flik 3.
Där ser du avtryckarspärr. Sätt den på Av så funkar det kanon att exponera utan optik.

mvh/Ove

Rodenstock XR Heligon 68/1,05
låter som ett spännande objektiv, du för gärna skriva några rader om hur du upplever gluggen. Vid vilken bländare t.ex börjar skärpan bli acceptabel?

Det är ett fixfokus/-bländar-objektiv, dvs. "rakt på / rakt in". 885 g glas. 72 mm frontlins. Fokusering mhja tungt stativ och inställningssläde. Har ännu inte vågat sätta det på bälg ( p.g.a. tyngden ), men tanken är att det ska sitta på en BPM-bälg med släde.

Utan mellanringar; Fokusavstånd 400 mm, arbetsavstånd 250 mm, skärpedjup 2,5 mm, avbildningsskala 1:2.

Med 83 mm mellanring; Fokusavstånd 270 mm, arbetsavstånd 100 mm, skärpedjup 1,9 mm, avbildningsskala 3:1.

Det finns gott om plats för en LED-belysning att montera framtill, enda problemet är gängningen - utvändig 75 mm. Jag letar förgäves efter övergångsringar till invändig gänga. I värsta fall får jag hitta en annan fastsättning av belysningen, alternativt beställa en specialring.

Extremt närbilds-/megabokeh-objektiv. Leksak. Blir mycket blommor framöver tror jag. Blir det bilder som tål att titta på, jag nöjd med och och cencuren tillåter, så kommer de upp på nätet - så småningom.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar