tannler
Aktiv medlem
Äntligen ! ! Har fått hem mitt efterlängtade Rodenstock XR Heligon 68/1,05 monterat i en M/AF bajonett. Tyvärr saknar det Minoltans 5/8-kontakt, varför min D7D inte vill veta av det - "Inget objektiv monterat!". På sikt ska den lösning som skissats på dyxum.com ( med "custom chip" ) monteras, men jag vill prova objektivet nu - me'samma !
Jag vet att det ska finnas en inställning i kamerans menyer för att kunna "exponera utan objektiv", men var då? Jag har letat och letat i manualen och fipplat runt i alla menyer jag hittar, men inte f-n hittar jag nå'n inställning som stänger av objektivkontrollen.
Rimligtvis är jag inte först att försöka mig på detta - hjälp .... ?
PS Jo, jag har sökt på fotosidan.se, men hittar bara info om ATT man kan, inte HUR man gör.
Jag vet att det ska finnas en inställning i kamerans menyer för att kunna "exponera utan objektiv", men var då? Jag har letat och letat i manualen och fipplat runt i alla menyer jag hittar, men inte f-n hittar jag nå'n inställning som stänger av objektivkontrollen.
Rimligtvis är jag inte först att försöka mig på detta - hjälp .... ?
PS Jo, jag har sökt på fotosidan.se, men hittar bara info om ATT man kan, inte HUR man gör.