Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exploderande blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Har ni vart med om att en blixt gått sönder med en smäll? Jag har nu var med om det för andra gången och denna gång med besked.

Denna gång rör det sig om en gammal blixt (Nissin 220AZ) som gick sönder. Jag hade dagen innan vart ute och målat med blixten och sagit av ca 25 blixtar utan problem. Men dagen efter tänkte jag ta ett självporträtt och tog en bild för att testa så att alla inställningar var okay.

"BILXIBANG!"

Jag höll på slå en bakåtvolt men både tinitus och lila priskar som flöt omkring i mitt synfält. Även då jag stod lite vid sidan av och inte tittade in i blixten var det kraftigt nog att blända mig.

Nu börjar jag bli lite nervös. Har jag bara haft otur med blixtar och hur vanligt är det att de går sönder på detta drastiska sätt?

Att säga att de exploderar kanske är att överdriva, men det smäller till ganska kraftigt.

Nekomy skrev:
"
Jag höll på slå en bakåtvolt men både tinitus och lila priskar som flöt omkring i mitt synfält. .

He he det var en talande beskrivning, Blev lite sluddrig också tror jag.

Får du en engelsman på besök så kan du varna honom nu. - Watch out for that Flash. It explodes with a big fart and a big smell

Hepp!

Jodå, jag har varit med om pangande blixtar. Inte särskilt ofta som tur är...

En gång var det ett vanligt kompaktaggregat (typ multiblitz) som smällde till. Ordentlig smäll, och det luktade illa som f-n. Tror att det var kondensatorn som gav upp. Som tur var så fanns det ingen i närheten av blixten. (kom ihåg att köra era kompaktblixtar lite då och då, så dom inte får ligga orörda en längre period)

En annan gång så skulle jag vrida om symetrisk/assymetrisk reglaget på en PRO3:a... det var sista gången som jag vred på den knappen... aggregatet fick spunk och smällde till som bara den. Modellen och tjejjen från reklambyrån stirrade med vettskrämda blickar åt mitt håll... men jag lovar att jag bergis blev dubbelt så skraj som dom! Exakt vad som gick galet vet jag inte... men det gick att få reparerat... och det var dyrt :(

visst är det spännande med blixtar!

/Jacob vP

Tur att man inte använder gammaldags blixtpatroner (som såg ut som hagelpatroner) i studios, eller magnesiumpulver. Kanske inte så bra när man ska fota småbarn?

Min "rätt" slitna 420ex dog slutligen (ett kretskort smälte efter lite småkrångel ett tag) och då måste man ju bara plocka isär den och se om det finns nåt att ta vara på i den. Kondensatorn i en sån är märkt 300 volt och nog laddade den ur sig rätt bra också. Jag tog en välisolerad skruvmejsel (röd 1000-voltgodkänd Bahco) och kortslöt den varvid undertecknad höll på att göra i byxorna och mejseln fick två stora märken i kanten på klingan. Jösses vad det small. Skoj att ha testat i varje fall :)

Apropå kondensatorer, så måste jag bara berätta en liten anektot:

Jag var medlem i den lokala datorföreningen, och vi hade fått ett antal hårddiskar till våra servrar i gåva av ett företag. Hårddiskutrymme var hårdvaluta, men en av dem ville inte riktigt starta. Vi misstänkte att det var nätaggregatet i den som var paj & tittade på specifikationerna. Den krävde upp till 24V 20A (!) i startström, och det är ju rättså rejält.

Men, händiga medlemmar samlade ihop ringkärnor och kondensatorer modell halvliter och spikade (!) ihop ett nätaggregat på en spånskiva som mötte kraven. Hårddisken kopplades in, och när den väl gick igång så var det inga problem med den mer; Det var helt enkelt läshuvudet som fastnat lite internt.

Nåväl. Problemet var att det där nätaggregatet aldrig skulle fått varken S- eller CE-märkas. Kondensatorerna var nu duktigt laddade med 24V, 20A, och precis _allting_ var oisolerat. Så någon finner ett motstånd, och släpper det försiktigt över kondensatorns kontakter.

Efter en kraftig explosion, kunde vi mäta att kondensatorn var urladdad och därmed säkrad, men några rester av motståndet kunde vi aldrig finna.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto