Annons

Expert M42 tillverkad av?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanFer

Aktiv medlem
Köpte en Praktika för en billig peng för att komma åt objektiven 4 st M42 + mellanringar och en del annat smått och gott.

Två var linserna var av märket Expert ( en 300mm och en 28mm).
Dom är båda "Made in Japan".
Min undran är: Vet någon vem tillverkade dessa linser egentligen?

Köpte en Praktika för en billig peng för att komma åt objektiven 4 st M42 + mellanringar och en del annat smått och gott.

Två var linserna var av märket Expert ( en 300mm och en 28mm).
Dom är båda "Made in Japan".
Min undran är: Vet någon vem tillverkade dessa linser egentligen?

Vad mer finns det skrivet på objektiven? Ta en bild på de och lägg ut de här.

Expert var Sigmas generalagent under lång tid och det kan vara ett tips att kika bland äldre objektiv från Sigma om de ser lika ut. Exper satte även sitt eget märke på några Pioneer stereoanläggningar under slutet av 70-talet.

Här är bilder på Expert linserna.
Det som speciella är det refflade gummit som finns både närmast kameran och ute på fokuseringsringen.
Jag har hittat några andra som har på det yttre ringen men inte både och.
Notera att 28mm har 16 som minsta bländare.
300'an har inbyggt utdragbart motjusskydd,

Bilagor

• ExpertKameror.jpg
    ExpertKameror.jpg
    57.4 KB · Visningar: 455
Vad jag kommer ihåg fanns det Sigma-optik som såg i princip likadana ut i designen som Expert-gluggarna på bilderna.

Om experts linser skulle vara Vivitar så kan det vara konstigt eftersom enligt http://www.photoanswers.co.uk/Community-Landing/Forum-Landing/Forum-Categories/Topic/?&topic-id=94635

"Not many people seem to know that both Vivitar and Soligor were brand names applied to subcontracted companies products. On occasion they marketed exactly the same lenses under their own name and even sold lenses under the supposed same model that were made by different subcontractors."

Sigma är nog det bästa budet trots allt, jagat som en iller i goolges bildsök men det är alltid något soom skiljer. På 28'an är filter diametern 52 mm vilket brukar vara det det spricker på när jag hittat någon som verka likna... Sen är det där med 16 som minsta bländare.
/Janne

ANNONS