Annons

Expert ljuger...passa er :-(

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
Expert har väldigt bra priser på kameror och övrigt fotoutrustning nu, det ger jag dem, men deras första prio är att tjäna pengar (duh) och inte nöjda kunder.

Fastnade i börjav av december för ett kit Expert bjöd ut....julklapp till sambon....väldigt prisvärt. D80 + batt.grepp + 18-55VR + 55-200VR för 6999 kr :) Det talas om kitet i bla denna tråd http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=100838&highlight=expert

När det gått någon vecka efter beställning ringer kundtjänst från Expert....batterigreppet slut i internetbutik. Detta problem ordnar de upp mycket bra på så sätt att internetbutiken köper ett batterigrepp från en butik (butiken skickar det direkt till mig). Dock fick jag påpeka att batterigreppet var en lagervara hos Nikon Svenska eftersom det fortfarande tillverkas. Säljaren hävdade först att det gått ur produktion då D80 slutat tillverkas. Det passar ju till D90:an också upplyste jag då honom om....("vi är vad vi heter"....tillåt mig småle ;-).

Nåväl...paketet dök upp före jul (dock utan batt.grepp som skulle levereras senare). Upptäcker då att de skickat äldre varianten av 18-55:an utan VR. Går snabbt in på hemsidan för att kolla men då har paketet som jag beställt tagits bort (eftersom batt.greppet var slut). De har nu istället ett D80 paket med enbart objektiven 18-55ED (dvs utan VR) och 55-200VR, detta för 6895 kr. Kontaktar kundtjänst men de vill absolut inte kännas vid att det var 18-55VR som utbjöds i första paketet. Jag hade inte heller något sätt att bevisa detta...när jag klickar på paketet i "min order" på deras hemsida fås bara besked att "varan utgått".

Till slut blev det så att jag skickade tillbaka 18-55ED på återköp enl distansköpslagen, pengar tillbaka. Köpte sedan istället ett DX 18-70/3,5-4,5 på Blocket för 1500 kr :)

Men som sagt....Expert är okunniga vad gäller kamerautrustning (surprise....not ;-) samt är ENBART ute efter att tjäna pengar (surprise....not ;-) inte att ha nöjda kunder. Beställer ni därifrån så ta skärmdump på det ni beställer för att ha bevismaterial vid krångel!

Gott Nytt / Matti
 
Jag har också bara negativa erfarenheter från Expert. Säljarna i i de butiker jag varit kan ingenting om kamerautrustning eller fotografering. Har vid ett flertal tillfällen stått och lyssnat på deras påhittade lögner som de tutar i stackars ovetande människor..

Detta stöter man dock på överallt, för att inte tala om MediaMarkt, Bortskämda brattungar som nästan blir oförskämda när man frågar något de inte vet.. som om det inte är deras problem att kunna något om produkten de säljer.. BLÄ!

När ska butikerna fatta att när de varken konkurrerar med trevlig service, kunskap eller priser..

Hur ska de då överleva när man på nätbutikerna får, lägre pris, trevlig personal och dessutom kunniga svar på sina frågor..

Det är precis som butiker som det går dåligt för, då höjer de priserna?! Hur logiskt är det, haha då handlar ju ännu färre där.. *suck*
 
Senast ändrad:
Jag har själv jobbat på Expert i många år (i butiker med fullt sortiment).
De butiker som har fullt sortiment har oftast inte foto som specialitet och kan därför verka något okunniga, speciellt när det gäller systemkameror, kompakter är oftast inga problem.
Går du däremot in i en renodlad Expert-foto, så kan de i stort sett alltid svara på dina frågor angående kamerautrustning. Ett utmärkt exempel på en butik med otroligt kunnig personal är Expert-Mattssons foto i Lund.
 
Det är tufft att vara expert - med eller utan stort 'E' - när kunderna idag kan läsa på mha Internet innan dom kommer in i butiken. Det var nog lättare att (se ut att) veta mer än kunden tidigare ...

Jag ser butiker mest som ordermottagare numer, det är sällan någon i en butik har något att komma med i form av intressant information om produkter. Jag vet som regel mycket mer om varan än säljaren gör. Vilket i och för sig är förståeligt, dom kan ju inte veta allt om hundratals produkter som dessutom byter modell oftare och oftare.

Att som här försöka lura kunder och skicka annat än man beställt är förstås en annan sak, det krävs hästhandlarmentalitet för sådant och det är ju sorgligt att seriösa handlare (som väl ändå Expert måste anses vara) sysslar med sådant.
 
Det är väl som allt annat, man får vad man betalar för, handlar man kameran på en stor kedja så är den billigare för att dom har dragit in på annat som kompetens tex, däremot kliver man in på tex kameradoktorn så kostar det lite mer men han/hon som står bakom disken vet troligtvis vad dom pratar om. :)

Fördelen idag är att man har nätet till hjälp innan man ger sig ut, genom att läsa proffs recensioner och användar recensioner så kan man bilda sig en egen uppfattning för att sen köpa kameran/objektivet hos en billig kedja.
 
Jag antar att bemötandet och kunnandet varierar mellan de olika butikerna (Expert och även de andra kedjorna) och även med vilken av personalen man har sin kontakt med.

Har dock tyvärr några färska riktigt dåliga erfarenheter från just (olika) Expert butiker.

Var före jul ute efter en kompaktkamera med manuella inställningar och AA-batterier.I första butiken blev svaret att någon kamera med AA-batterier "det har vi inte", men efter en stund hade jag hittat 5 olika modeller/fabrikat bland de utstälda kamerorna.
Frågade sen ang en av dessa om den hade manuella inställningar, försäljaren frågade då "vad menar du" ? Ställa in t ex tid och bländare svarade jag då. Javisst! blev svaret, klart man kan ställa in tid, både klockslag o datum (ridå!).

I nästa Expertbutik hittade jag en kamera som verkade ha perfekt spec, en Nikon P50. Den fanns nu till "extrapris" 1995:-(förr 2495:)".
Det fanns ingen spec i övrigt så jag tittade bakom den stora orangea lappen och fann en del specifikationer, men också det tidigare ordinarie priset som var endast 1899:- !
Jag frågade om denna underliga prisättning och fick tillbaka ett arrogant "det skall du som kund inte bry dig om". Nähä sa jag, det är ju trots allt jag som ska betala med mina pengar. Lämnade butiken, och såg då ett gäng unga försäljare stå och skratta kring skylten med den absurda prisnedsättningen (borde finnas en del att prata med dem om för butikschefen här....).
Är iofs kanske inte så ovanligt med ett fiktivt ordinarie pris, men här var det alltså värre, högre extrapris än ett verkligt f.d pris.
 
Det är väl som allt annat, man får vad man betalar för, handlar man kameran på en stor kedja så är den billigare för att dom har dragit in på annat som kompetens tex.

Man bör väl dock ändå rimligen kunna begära att få det man beställt :-o

// Matti

PS! För att förtydliga, mitt inlägg gäller Experts "internetbutik". Deras fysiska butiker slutade jag köpa kamerautrustning i på slutet av 80-talet DS!
 
Man ska kanske akta sig för att dra alla Expert-butiker över en kam. Till skillnad från Siba, Elgiganten och Onoff är det ju ingen renodlad kedja -- många av butikerna är fortfarande lokalt ägda och har kunnig och intresserad personal. Ska man t ex köpa kikare finns det få ställen där man får bättre hjälp än i Expertbutiken på Hornsgatan i Stockholm -- Gunnar Olssons Foto.
 
Dom som fyller order i en Internetbutik har säkert ännu mindre kunskap om vad dom stoppar ner i kartongerna ... men man får ju hoppas att dom åtminstone kan läsa produktnamn och produktnummer. :)
 
Men hallå, detta är väl ingen nyhet, att Expert luras vad gäller sitt namn, de kan ofta inte ett skit. Och håller inte med om att de har bra priser, de ligger ju nästan högst på allt jag sett ute i butikerna i sthlm i alla fall,nästan som ett skämt faktiskt,på Canon tar de ju toppnoteringarna vad gäller pris, usch.
 
Dom som fyller order i en Internetbutik har säkert ännu mindre kunskap om vad dom stoppar ner i kartongerna ... men man får ju hoppas att dom åtminstone kan läsa produktnamn och produktnummer. :)

Jovisst, det får man ha förståelse för.....och killen på internetbutikens lager var som jag skrev mycket hjälpsam då han direkt ringde upp när batterigreppet var slut. Han ordnade också det hela mycket bra när han fixade fram ett nytt grepp snabbt som de (internetbutiken) köpte in från en fysikt butik utan extra kostnad för mig. All heder för detta handläggande!

Det var när jag ringde kundtjänst angående 18-55 gluggen som amsagorna började :-(

// Matti
 
Matti:

Fick Du ingen orderbekräfttelse via mail när Du beställde?

Så har jag fått de gånger jag handlat i nätbutiker har dock inte testat Expert men flera andra och är nästan säker på att de är skyldiga att skicka en sån på ett eller annat sätt, och då finns ju "beviset" på vad Du beställde där?!
 
Det är inte helt omöjligt att hitta gamla sidor.
här är en tjänst dom spar kopior av gamla versioner på sajter.

http://www.archive.org/index.php

under en google sökning får du upp chachad det är länken till den tidigare versionen av sidan. Funkar inte det finns det säkert fler sajter, det var dom två vägar som slog mig nu bara när jag läste ditt inlägg.
 
Ska man t ex köpa kikare finns det få ställen där man får bättre hjälp än i Expertbutiken på Hornsgatan i Stockholm -- Gunnar Olssons Foto.

Jaså, det är kikare de kan där. När jag slank in och frågade efter Plus-X sa expediten att han aldrig hade hört talas om en produkt med det namnet, och då hade han ändå "jobbat i fotobranschen i tjugo år".
 
Som Kustbo skrev borde du ha fått nån orderbekräftelse på din order och/ev betalning om du betalt direkt. Den borde speca vad du beställt.
 
Det behöver alls inte vara illa att anlita sig av Expert och deras personal. I centrala Eskilstuna finns en lite Expert-butik som ger bra service i alla de lägen som de själva kan påverka. Inga problem med att få byta grejer om det uppstått fel under garantitiden. De kan sina kameror och är snabba på att ta reda på det som de möjligen inte vet.

Jag beställde en Nikon D200 när den modellen var ny och hade fått vänta en del på leverans. Kameran anlände på en fredag till Expert-butiken och de ringde omgående med besked att kameran nu fanns att hämta. Tyvärr befann jag mig 24 mil bort, men lyckades boka tågbiljetter till lördagen så jag skulle hinna hämta kameran innan stängningsdags. Tåget blev förstås försenat och jag ringde butiken och meddelade att jag troligen inte skulle hinna fram före deras stängning. Svaret blev att de skulle dröja sig kvar i butiken efter stängningsdags så att jag skulle hinna få kameran under helgen. Jag kom inrusande 20 - 25 minuter senare än butikens stängningstid och fick min efterlängtade kamera. Det är inte särskilt många som bjuder på en sådan service.

Jag har aldrig haft några negativa erfarenheter av Expert och där har jag köpt minst 13 artiklar i form av kamerahus och objektiv. Priserna har heller inte legat högre än hos andra butikskedjor, ibland lägre.
Visst är det väl så att det kan finnas brister hos olika enheter i en stor butikskedja, men för den skull ska man kanske inte dra hela Expert med sina olika butiker över samma kam?
/Nonno
 
Matti:

Fick Du ingen orderbekräfttelse via mail när Du beställde?

Så har jag fått de gånger jag handlat i nätbutiker har dock inte testat Expert men flera andra och är nästan säker på att de är skyldiga att skicka en sån på ett eller annat sätt, och då finns ju "beviset" på vad Du beställde där?!

Jo...men den åkte dessvärre i papperskorgen direkt när jag läst den av reflex (mycket annat att stå i :)....och jag har autotömning av densamma aktiverat på "autlucken". På kvittot som följde med leverande stod ju naturligtvis 18-55ED (utan VR) angivet. Det var således "deras ord mot mitt" och där drog jag det kortaste strået. Jag anförde länk till tråden jag anger ovan i argumenteringen (där anges att det är 18-55VR som bjuds ut) men det bet inte på dem. Som litet plåster på såren returnerade jag 18-55:an...hoppas den blir en "hyllvärmare" på Experts lager (morr!) ;-)

// Matti
 
Det är inte helt omöjligt att hitta gamla sidor.
här är en tjänst dom spar kopior av gamla versioner på sajter.

http://www.archive.org/index.php

under en google sökning får du upp chachad det är länken till den tidigare versionen av sidan. Funkar inte det finns det säkert fler sajter, det var dom två vägar som slog mig nu bara när jag läste ditt inlägg.

Tack för tipset....men orkar inte böka mer nu. Har som sagt returnerat 18-55:an och köpt en 18-70/3,5-4,5 på Blocket. Den gluggen hade jag själv till D70 och D200 för några år sedan...fin basglugg :)

mvh / Matti

PS! Handlade prylar för totalt 18.000 på denna order så man tycker kanske de kunde varit lite "smidiga" om de haft önskan att ha kvar mig som kund.....men nej....det blir "Cyber" igen framöver.....någon krona dyrare men oj vilken stuns i orderhandläggning och service :) DS!
 
Alla Experter är inte experter

Men det finns bra butiker.

Har handlat mycket i Täby Centrums butik.

Tycker de är trevliga och vissa kan en hel del, De verkar iaf värna om kunderna då jag har fått pruta en hel del på gluggar och sånt som jag köpt, ibland fått med nåt litet extra.

Men visst, många säljare i butikerna ser bara bra ut i skjorta och slips, men inte mer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.