Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Experiment

Produkter
(logga in för att koppla)

Waterside

Aktiv medlem
Hej

Tänkte experimentera med att ta bilder med lång slutartid och att efter halva slutartiden något justera fokus manuellt, för att se om det blir någon häftig effekt. Det jag undrar är - kan det skada optiken om man gör så?

Mvh
Joakim

Intressant experiment.

Jag har ingen koll på ditt objektiv och din kamera men på mina så har jag en liten knapp på objektivet där man kan välja mellan manuell och autofokus.
Ställ den i manuell så ska det inte vara några problem.

Jag har en Sony A100 och diverse Sigma objektiv. Tänkte ställa in för manuell fokus, annars går det inte att justera fokus. Det jag undrar är om det sker något i själva objektivet under exponering som kan skadas om man manuellt vrider på fokusringen.

Waterside skrev:
Det jag undrar är om det sker något i själva objektivet under exponering som kan skadas om man manuellt vrider på fokusringen.
Nej, det är ingen fara, bara att vrida på.
Det kan bli en rätt läcker zoomeffekt om man ändrar brännvidd under exponering.

Intressant... har själv funderat lite i samma bana. men det jag tänkt mig är att ställa om bländaren i mitten eller ett ett par ggr under exponeringen för att skärpedjupet skall påverkas och skapa någon sorts "halvt fokus halvt bokahaktig" effekt. Är nyfiken på hur det skulle se ut.

Är det någon som har testat detta? Exempelbilder???

//Axel

Jimfear skrev:
Intressant... har själv funderat lite i samma bana. men det jag tänkt mig är att ställa om bländaren i mitten eller ett ett par ggr under exponeringen för att skärpedjupet skall påverkas och skapa någon sorts "halvt fokus halvt bokahaktig" effekt. Är nyfiken på hur det skulle se ut.
Är det någon som har testat detta? Exempelbilder???
Har inte testat att ändra bländare under pågående exponering. Jag antar att du måste ha ett objektiv med bländarring så att du kan ställa in bländaren för hand, tror inte att det går annars. Dessutom blir det ju lite klurigt att beräkna exponeringstiden. Ett enklare? sätt att uppnå samma resultat är att ta flera exponeringar med olika bländare och sen slå samman dem digitalt.

zuukit skrev:
Har inte testat att ändra bländare under pågående exponering. Jag antar att du måste ha ett objektiv med bländarring så att du kan ställa in bländaren för hand, tror inte att det går annars. Dessutom blir det ju lite klurigt att beräkna exponeringstiden. Ett enklare? sätt att uppnå samma resultat är att ta flera exponeringar med olika bländare och sen slå samman dem digitalt.

Jo bländarring är ju en förutsättning. Med endast en omställning av bländaren borde inte exponeringsuträkningarna bli så invecklade, det blir väl värre om man skall ändra fler ggr. Kom på det hela då ja måste springa ut och ställa ned bländaren från 11 till 1,4 för att få slut på en exponering snabbt då det plötsligt började ösregna. Men den bilden blev så lite exponerad med 1,4 så det syns inte. Nej man får väl bara dra sig ut nån kväll och försöka sig på detta...
H Axel

Jag har testat att ta bild på fri hand i bilen körandes på 1/20 och zomma ut max samtidigt svårt att få det bra men har nån enstaka bild som är ok
ska se om jag hittar den så ska jag vissa upp den

zuukit skrev:
...Ett enklare? sätt att uppnå samma resultat är att ta flera exponeringar med olika bländare och sen slå samman dem digitalt.

Det har jag testat och det funkar bra om man bländar ner en del men om största bländaren är på full bländare så blir steget så pass stort att det syns på bilden.
Jag bländade ner till ca 8 och körde "bracketing" på S-programmet. då fick jag 5 bilder med 1/3 bländarsteg mellan varje. Sen var det bara att lägga ihop dessa i datorn. Resultatet blev suveränt mjuk bokeh även om man bländar ner kraftigt. Enda negativa var att blänk som låg i oskärpan tappade den blänkande känslan eftersom de blev så mjuka.

Jag har lagt upp exempelbilderna HÄR -->
Inte snygga någonstans, jag ville bara se effekten. Det som blänker är aluminiumfolie.

Man kan väl sammanfatta det så att det kan vara snyggt i många fall men det kräver stativ och stillastående motiv så det är bökigt.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto