ANNONS
Annons

Experiment-tokpressa film

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag testar lite grejer och tänkte försöka pressa en TMAX 100 film till 1600, men är osäker på vilken framkallningstid jag ska ha (D-76 stock). Om det är någon som provat, vet eller har tips så är jag väldigt tacksam.

Tack på förhand.
Peter

du är så våghalsig så jag får ont i magen

..glöm inte att langa upp resultatet i tråden

Är du enbart intresserad av täckning i högdagrar och högre mellandagrar så är det nog inga problem :). Zon I till IV lär nog bli kolsvarta.

Jag tror du får exprimentera dig fram en hel del för bästa resultat. Vissa filmer gillar längre framkallningstid och andra högre framkallningstemeratur.
Jag tror det kan vara bra att testa att pressa filmen lite längre än vad du exponerat den efter för att få någon täckning i lågdagrarna...om det är möjligt med T-max...

Jag höll på att exprimentera med att pressa färgfilmer i mitten av 90-talet då det inte fanns så många ljuskänsliga alternativ. Här är en Fuji 400 super pressad till iso 6400 med riktigt bra resultat, även i 50 x 70 ser den super ut :)

Bilagor

• larna.jpg
    larna.jpg
    31.5 KB · Visningar: 378
Den här: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=369056&target=_blank
är enligt mina kråkfötter från 50-talet exponerad efter 39 DIN vilket alltså skulle vara
400 = 27, 800= 30.....tja, det verkar bli ISO 12800.
Den är varmframkallad i 40 grader Promicrol - en framkallare som nu skattat åt historien.
Bilden är tagen en sen hösteftermiddag - det minns jag. Dessutom äe det vi ser här en delförstoring, bilden skulle i fullt format vara ungefär dbbelt så bred och det är ett stående småbildsnegativ.
Men med D76 och T-max.....tja, det finns ju bara ett sätt att få reda på hur det blir.
Lycka till!
Us

Hepp!

Jag har två dosor med promicrol framkallare från M&B med kemi i vakumförpackade aluminiumpåsar. Kan tänka mig att avyttra en dosa vid bud.

Intresserad?

Chris

Receptet på Promicrol kanske är av intresse, om man kan får tag på HEAP Sulfat, jag gjorde en sökning på det och hittade ett företag i HongKong som säljer sånt...

http://www.hkstar.com/~yickvic/

Speed-increasing film developer
Water, 125F/52C 750 ml
2(beta-hydroxyethyl) aminophenol sulphate 6 g
Glycin 1.13 g
Sodium Sulfite (anhydrous) 100 g
Sodium Carbonate (anhydrous) 11.5 g
Sodium Hexametaphosphate 1.7 g
Cold water to make 1L

Mixing instructions: Add chemicals in specified sequence.

Dilution: 1+9, 1+14

Starting point development time: ? mins.

Notes: Promicrol is considered by many to be one of the best speed-increasing developers ever made. Sadly, one of its key ingredients, 2(beta-hydroxyethyl) aminophenol sulphate (aka HEAP sulfate), is no longer in production anywhere in the world. Current commercial products sold under the name Promicrol or claiming to be similar to Promicrol, are not comparable to this formula.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.