Annons

Experiment med kikare + digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla hemmafixare!

Jag undrar om någon har provat på att modifiera en kikare för att fungera tillsammans med en digitalkamera (jag har en 300D). Vore tacksam för alla tips då jag är lite sugen på att köpa en 12*50 från Chlas Ohlsson (369:) och se om jag kan få till en videunderlig "telekonverter". Hur nära och till vilken kvalite kan man uppnå, eller är det bara att lägga ner och köpa en 2* konverter från Soligor?

Jag har testat att slakta en Clas Ohlson kikare (8x21) och bygga ett fäste till min Minolta F100.
Det blev dock inte nån total succé.
Visst funkar det men det är ganska knepigt att ta bilder som verkligen blir skarpa.
Har också testat att fota genom en Canon 12x50 kikare och det blev betydligt bättre bilder.
Troligtvis beroende på att man får mer ljus genom den kikaren.

Lycka till!!!

/Erik

Hm, jag tappade sugen ganska snabbt efter jag byggt adaptern (som vanligt :) så det finns inte så många bildexempel.
Jag lägger dock in ett par bilder som jag tog för att visa en kompis hur det funkade med digiscoping samt en bild på adaptern monterat på ett stativ tillsammans med en kamera.

1. Bild utan adaptern

/E

Bilagor

• orginal.jpg
    orginal.jpg
    44.2 KB · Visningar: 765
3. Bild på utrustningen (Obs: fel kamera eftersom bilden togs med Minoltan :)

Bilagor

• setup.jpg
    setup.jpg
    28.2 KB · Visningar: 743
Det är stor skillnad med att använda en digital kompaktkamera till digiscoping mot för att försöka använda en digital systemkamera (ex. 300D)... man får croppa rätt rejält för att slippa få en "titthåls" effekt med systemkameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar