ANNONS
Annons

Expeditionskamera för kallt klimat

Produkter
(logga in för att koppla)

Ninja Lars

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag är på jakt efter en ny kamera som kommer bli ersättaren till min EOS 40D.

Anledningen till bytet är att jag är på jakt efter en kamera som är bra på både foto OCH film, kanske inte en optimal lösning (?) men vinsten av att slippa ha med två prylar med laddningstillbehör på en längre expedition är överlägset nackdelarna - Tror jag

Några viktiga saker finns att ta i beaktning
- Skall klara kallt klimat (ned till -30)
- Batteritiden är viktig
- Filma i HD utan tidsbegränsning
- Väder och stöt tålig
- Samma minneskort som våra GoPros (iaf eos650)

Spontant faller valet på en EOS 650, både pga vikten och priset men vad är nackdelarna?
Vilka är alternativen?

Är ingen hejjare på foto/filmutrustning så all hjälp är otroligt uppskattad!
 
Tror nog att 650D är mindre tålig när det gäller fukt, smuts och stötar än 40D. Ännu bättre är förmodligen 7D. Det är dessutom en bättre kamera.

Obegränsad filmning får man inte med någon stillbildskamera. Tullregler sätter en gräns på 30 minuter.
 
Jag har kört lite lättare i bergen tidigare men nu ska det med andra grejor.

Ska testa av lite på Mt Blanc om någon vecka för att sen
göra 38 dagar på hög höjd i Himalaya. i Sept-Okt.

Vi är två som kommer att använda och bära utrustningen.
En GoPro med diverse tillbehör.
Canon 5D3 som är det lättaste vädertätade FF-huset. Både CF och SD slot.
24 1.4 och 135 2.0 får följa med. Blixt 320 och ett litet kolfiberstativ.
Stativet blir också lite "steadicam" vid filmning.
Hur högt man orkar dra grejorna får väl visa sig men kollegan är stark :)
En liten lätt kompakt eller iPhonen som reserv.

Lycka till....
 
Tror nog att 650D är mindre tålig när det gäller fukt, smuts och stötar än 40D. Ännu bättre är förmodligen 7D. Det är dessutom en bättre kamera.

Obegränsad filmning får man inte med någon stillbildskamera. Tullregler sätter en gräns på 30 minuter.

Tack för inputen!
7D hade ju vart en dröm, men priset är tyvärr lite väl högt. Det är för visso inte extremt viktigt med väderskydd mer än att den ska klara kyla, det kommer vara tillräckligt kallt för att det inte ska bli fuktigt.

30 min film är inte heller fy skam. Går det att ställa in så den börjar om på nytt efter 30 min eller måste man trycka på knappen igen?

Finns det alternativ till 650D i den prisklassen? Hade såklart vart fint att kunna använde de obejktiv jag redan har.
 
Fast skall man använda kameran ned till -30 har man ju handskar på sig och amatörkameror är inte gjorda för det. För bäst förmåga att styra kameran med hanskar är ju Nikon D300/s, D700 och D3/s samt Canon 7D, 1DIII och IV bäst. Inom en rimlig peng med filmförmåga är D300s och 7D bäst. Bästa greppet i kyla har Nikon D3/s och Canon 1D serien. I kyla är dock inte modeller tidigare än 1DIII bra då dessa hade NiMH batterier som snabbt tappar kraft i kyla.

Jag tror du får välja mellan att bara knäppa utan att justera inställningar med en amatörkamera, gå upp i pris till D300s/7D eller få det bästa greppet i kyla och skippa filmning om det inte skall skjuta iväg över 20.000:- i begpris (D3s/1DIV).
 
Fast skall man använda kameran ned till -30 har man ju handskar på sig och amatörkameror är inte gjorda för det. För bäst förmåga att styra kameran med hanskar är ju Nikon D300/s, D700 och D3/s samt Canon 7D, 1DIII och IV bäst. Inom en rimlig peng med filmförmåga är D300s och 7D bäst. Bästa greppet i kyla har Nikon D3/s och Canon 1D serien. I kyla är dock inte modeller tidigare än 1DIII bra då dessa hade NiMH batterier som snabbt tappar kraft i kyla.

Jag tror du får välja mellan att bara knäppa utan att justera inställningar med en amatörkamera, gå upp i pris till D300s/7D eller få det bästa greppet i kyla och skippa filmning om det inte skall skjuta iväg över 20.000:- i begpris (D3s/1DIV).

Vi räknar kanske inte med att fota/filma speciellt mycket i den kylan men det är väl vad det max kommer att gå ned till.

På tal om batterier, tack för att du tog upp det!
Har inte 7D samma batterier som 650D? I övrigt får vi förvara batterierna till teknisk utrustning i insydda fickor i jackorna, tror det är den bästa lösningen även om det är lite meck.
Laddning kommer ske genom solceller på pulkorna till kameror, dator, sat-tel osv.

So, förstår jag dig rätt så är dit förslag att gå upp till en 7D om priset inte ska dra iväg enormt?
 
Jag har en del erfarenhet av att fota i riktig kyla, nedåt -50, och det enda problemet är att batterierna dör på 45 minuter och att displayerna segar sig något fruktansvärt. Vad gäller att ta bilder hände ingenting annat än det normala.

En kompis som övervintrade på Sydpolen hade en Nikon D3000 i -70 grader, inte ens det var några nämnvärda problem annat än dem jag nämnt.
 
Vi räknar kanske inte med att fota/filma speciellt mycket i den kylan men det är väl vad det max kommer att gå ned till.

På tal om batterier, tack för att du tog upp det!
Har inte 7D samma batterier som 650D? I övrigt får vi förvara batterierna till teknisk utrustning i insydda fickor i jackorna, tror det är den bästa lösningen även om det är lite meck.
Laddning kommer ske genom solceller på pulkorna till kameror, dator, sat-tel osv.

So, förstår jag dig rätt så är dit förslag att gå upp till en 7D om priset inte ska dra iväg enormt?

Ja, ffa är bakre ratten mycket mindre pillig än i 60D. Li-jon batterier som finns i alla aktuella kameror klarar kyla bäst. Dock tappar de styrka också så livslängden i kylan per laddning blir kortare än i rumstemperatur. Det är en fördel att ha extrabatterier varmt förvarade snarare än i ett batterigrepp.

Testa kameran i affär med handskar på innan köp. Just nu kör, tror det är cyberphoto, en kampanj på 7D för 9995:- - ganska prisvärt. Den nya mjukvaran som Canon just släppte är inte fel heller.
 
Hej på er!

Jag är på jakt efter en ny kamera som kommer bli ersättaren till min EOS 40D.

Anledningen till bytet är att jag är på jakt efter en kamera som är bra på både foto OCH film, kanske inte en optimal lösning (?) men vinsten av att slippa ha med två prylar med laddningstillbehör på en längre expedition är överlägset nackdelarna - Tror jag

Några viktiga saker finns att ta i beaktning
- Skall klara kallt klimat (ned till -30)
- Batteritiden är viktig
- Filma i HD utan tidsbegränsning
- Väder och stöt tålig
- Samma minneskort som våra GoPros (iaf eos650)

Spontant faller valet på en EOS 650, både pga vikten och priset men vad är nackdelarna?
Vilka är alternativen?

Är ingen hejjare på foto/filmutrustning så all hjälp är otroligt uppskattad!

Filma i HD utan tidsbegränsning.. i -30°? För mig är det där en knepig formell.
Fråga dig om det verkligen är så viktigt! Batterier gillar inte kyla....

En kamera av typ EOS650 motsv. är inte väder och stöttålig, alls. Den må/kanske klara "kyla", så länge den behandlas varsamt och inte utsätts för temperaturskiftningar.
Personligen skulle jag inte heller chansa med en sådan. Väg noga vad som verkligen krävs av kameran och sätt de i relation till vad det får kosta. Det finns få systemkameror (inga videokameror) där ute som har rätten att kalla sig "väder och stöttålig", och de ligger inte i konsumentpriser.
Ska du ha DSLR så måste du ju ha optik också, de bör precis som huset vara "tåligt"

Möjligen att man ska titta på de ruggade/vattentäta kompaktkamerorna också.
Allt handlar om hur man utsätter elektroniken och mekaniken för miljön, det går åt tid och energi att skydda sådant.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.