Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EXp.kompensera i M-läget? (D50)

Produkter
(logga in för att koppla)

Ertan

Aktiv medlem
Jag har märkt att jag inte "kan" exponeringskompensera när kameran är inställd på M-läget. Knappen man kompenserar med på de andra lägena används på M-läget till bländaren istället.
Är det öht möjligt att ändra i M-läget, eller måste jag byta läge för att kompensera, och sen tillbaka till M-läget? Väldigt omständligt.

Tack för svar

Humm.. ja.. alltså... Lika bra vi tar detta från början..

I A-läget, så ställer du bländaren, kameran sköter slutartiden och kompenserar med hjälp av slutartiden, - (minus) kompensation ger kortare tid, dvs du tvingar kameran till underexponering.

I S-läget så ställer du slutartiden, kameran sköter bländaren och kompenserar med hjälp av bländaren, - (minus) kompensation ger mindre bländare, dvs du tvingar kameran till underexponering.

I M-läget har du då rattat in rätt exponering (enligt din exponeringsskala i sökaren). Hur får du då en - (minus) kompensation?

Du har två val.... Jag låter dig fundera över denna fråga i 10 min innan jag svarar. (Hoppas ingen ger dig svaret)

Ledtrådar:

i A-läget har du ställt in f/4 kameran säger 1/125. Du underexponerar ett ½ steg, displayen visar 1/180

i S-läget har du ställt in 1/125, kameran säger f/4. Du underexponerar med ett ½ steg, displayen säger f/4.5

i M-läget har du ställt in 1/125 och f/4, kameran indikerar rätt exponering. Du vill underexponera ett ½ steg... Du har två val.. vad ändrar du och varför?

10 minuter till.. sen kommer svaret ;)

Jeppe skrev:
I M-läget har du då rattat in rätt exponering (enligt din exponeringsskala i sökaren). Hur får du då en - (minus) kompensation?

Du har två val.... Jag låter dig fundera över denna fråga i 10 min innan jag svarar. (Hoppas ingen ger dig svaret)

Eftersom varken tiden eller bländaren styrs av kameran i M-läget så kan du välja hur du vill kompensera. Antingen använder du dig av en kortare tid (om skärpedjupet är viktigt) eller så väljer du en annan bländare (om slutartiden är viktig).

Man kan säga att köra i A eller S med exp. kompensation är lite som att köra manuellt. Du måste förstå vad det är du gör och hur det påverkar bilden. Att köra i A eller S utan att kompensera är som att köra med P. Utan att lägga allt för mycket tyungd i detta stycke.

aha okej, nu tror jag att jag fattar. Det där med expkompenseringen var ett stort frågetecken för mig fram till nu. Såklart att det är så:D

Tack så mycket för hjälpen.

En liten fråga till bara, jag kan ju välja att ha EV-steg antingen som 1/3 eller 1/2. Vilken "borde" man ha? Har haft 1/3 hela tiden, och vet inte riktigt varför jag skulle byta isf.

Det beror ju på.. Jag anser att det är såpass stor skillnad på 1/3 steg och 1/2 steg att har man möjlighet så ska man använda 1/3. Skillnaden mellan exponeringarna blir mindre, men det kan i kritiska ljussituationer vara det lilla som avgör. Jag kör ofta 2/3 + med min kamera och exponerar till "höger" (på histogrammet) för att hålla bruset på en miniminivå. Fast detta är förmodligen lite överkurs. (Man minskar exponeringen i RAW-konverteringen sedan). Mindre brus blir det därför att man slipper ljusa upp de mörka partierna i bilden.

Jeppe skrev:
Jag kör ofta 2/3 + med min kamera och exponerar till "höger" (på histogrammet) för att hålla bruset på en miniminivå. Fast detta är förmodligen lite överkurs. (Man minskar exponeringen i RAW-konverteringen sedan). Mindre brus blir det därför att man slipper ljusa upp de mörka partierna i bilden.

Har du lust att förklara det litegranna? Förstår npg inte riktigt:S Är inte jättebra på att avläsa histogram, gör det inte men förstår nästan hur det funkar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto