Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exlusiv publiceringsrätt bildbyrå

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelas

Aktiv medlem
Jag undersöker bildbyråer och håller på att gå igenom ett avtal dår byrån får exlusiv pubiceringsrätt (hoppas jag får termerna rätt här) till bilderna vilket betyder att jag inte kan sälja dom själv eller genom annan byrå.
Tänkte höra hur vanligt det är och allmänna synpunkter?

Ur bildbyråns synvinkel kan jag förstå att de vill ha koll på bildens historik (vad bilden används till). Men det innebär också att man inte kan sälja sina bilder själv. Är det så det funkar för er som är med i byråer?

Jag har sett på flera ställen att det är olika betalning till fotografen om man väljer att sälja bilden exklusivt (mer tillbaka) via en bildbyrå eller om man vill ha friheten att sälja på flera ställen (mindre betalning).

Det är nog inte "för att få koll på vad bilden används till", det kan ju inte en bildbyrå veta eller egentligen heller ha någon synpunkt på, dom vill väl bara sälja så mycket som möjligt. Snarare är det väl för att inte få konkurrenter som säljer samma bild gissar jag.

Jag tror de vill ha koll på vad bilden använts till för att kunna garantera att bilden inte både säljs till, säg ICA & Coop.
Däremot erbjuder de bättre procent om man endast är medlem på den byrån för att inte konkurrerande byråer ska ha samma bilder.

Men det var mer möjligheten att sälja bilder själv som jag tänkte höra om.. Kan ni sälja samma bilder som ligger på byrån i egen regi?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar