Annons

Exif vid konvertering till 48-bitars Tiff i Studio/Viewer

Produkter
(logga in för att koppla)

Per S

Aktiv medlem
När man framkallar en ORF-bild till 48-bitars TIFF i Studio och Viewer försvinner all Exif-information. Om man väljer 24-bitars TIFF kan man behålla Exif-informationen.

Är det någon som känner till något sätt att spara bilderna som 48-bitars TIFF med intakt Exif-information, eller måste man skaffa sig DxO eller Lightroom eller något ännu dyrare (som dessutom inte klarar Olympus objektivkorrektioner)?

Ja, det är trist att all EXIF info försvinner i 16-bit/ch läget. Hade en förhoppning om att Viewer v2 skulle kunna få den möjligheten, men skulle tro att det är en licensieringsfråga som ligger bakom avsaknaden. Jag har sett andra program med samma brist för 48-bitars TIFF.

Medelst ExifTool by Phil Harvey skulle man kunna synka EXIF hos .jpg med dito .tif, men det är en krånglig omväg.

Vet inte om Olympus tar notis om en "Enhancement Request", men har man ambitionen att optimera sin bildbehandlingskedja för den avancerade amatören, så borde det vara ett rimligt krav.

Visst är det bedrövligt att Exif-informationen försvinner när man lagrar bilderna som 48-bitars tiff! Studio/Viewer "framkallar" ju orf-bilderna mycket bättre än de de flesta andra råkonverterare, både när det gäller färgåtergivningen och möjligheten att korrigera objektivfelen. Studio är/var ju dessutom ett inte helt billigt betalprogram.

Tack för tipset om ExifTool - men, som du säger, det blir en (alltför) bökig omväg. Det är en klen tröst att de lågkomprimerade jpg-filerna är så bra redan när de kommer ur Olympus E-kameror, men råfilerna är trots allt ett bättre utgångsmaterial när man ska hålla på med finlir eller vill ha maxkvalitet.

Jag ska se om det går att efterlikna Studio/Viewers framkallningsresultat med hjälp av Picture Window Pro för att få fram likvärdiga 3x16-bitars tiff med bibehållen Exif-information, och sen tröska dem igenom PT Lens för att få objektivkorrektionerna utförda. För min del vore det en acceptabel omväg med tanke på att båda programmen klarar bearbetning av hela mappar av filer i ett enda svep. Det borde gå att prova sig fram till lämpliga färginställningar i PWP och lagra dem i workflow-funktionen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar