Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

exif info

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
satt just och tittade igenom en del gamla bilder i bridge, då såg jag i vissa bilders Exif så stod objektivet med. o i vissa bilder stod det inte med.

är det en mjukvaruändring som pentax gjort, för det verkar bara vara i 1.10 som denna del av infon sparas i exif.

Det som sparas av kameran är en sifferkod, sedan är det upp till mjukvaran att ha en tabell med varje objektivs sifferkod och sedan slå upp i tabellen för att hitta vilken sifferkod som hör till vilket objektiv. Varje mjukvarutillverkare gör sina egna tabeller. Den som medföljer Pentax egen mjukvara är den som är mest rättvisande och den som uppdateras mest regelbundet för att innehålla nya objektiv.
De objektivtabeller som medföljer Adobe är inte kompletta, flera objektiv saknas.

Men ja, det är också så att sifferkoden har ändrats - eller mer rättare: förlängts. Det finns en extra siffra i koden. Så den gamla koden är kvar intakt + en extra siffra. Det kan ju vara förvirrande för en del mjukvaror kanske.

jag använder photoshop CS2 med den senaste uppdateringen av ACR, men det är fortfarande så att bilder tagna med samma objektiv verkar ha lagrat olika info, den enda skillnaden är firmware'n i kameran. så bevisligen har min mjukvara i datorn kunnat identifiera objektiven tidigare, men efter ett firmwarebyte i kameran går det inte längre.

jag använder photoshop CS2 med den senaste uppdateringen av ACR, men det är fortfarande så att bilder tagna med samma objektiv verkar ha lagrat olika info, den enda skillnaden är firmware'n i kameran. så bevisligen har min mjukvara i datorn kunnat identifiera objektiven tidigare, men efter ett firmwarebyte i kameran går det inte längre.

Ja, men då beror det ju på det jag skrev - att Pentax har lagt till en extra siffra i koden. Dvs samma kod + 1 extra siffra. Jag får full information i Pentax PhotoBrowser även efter firmware byte, så felet ligger i den mjukvara som du använder.

det är altlså en ändring de gjort i sin firmware, så att den använder en siffra till för att identifera objektiven.
har jag fattat det hela rätt då?

inte för att just den infon spelar jättestorroll för mig, jag ser ju på brännvidden/bländare vilket objektiv som använts, men jag blev lite konfunderad bara.

inte toksugen på att använda PPB, gillar inte att behöva stoppa upp arbetsprocessen på vägen(hoppet mellan PPB o PS CS2).

men tack för infon!

Det är väl inte så konstigt, ACR 3.7 till CS 2 släpptes i februari 2007, FW 1.10 släpptes i samma veva. I CS3/LR fungerar det.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar