Annons

EXIF-info till hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)

connyM

Aktiv medlem
Hej,
Är det någon som vet hur man får ut EXIF-info och sedan kan få in det på en hemsida.
Dvs något script eller liknande, ej helt program, utan det ska att köra på en hemsida.
Jag använder PHP och MySQL på siten.

ELLER har något tips om det kan fixas på annat sätt.

// Conny
 
Det finns möjlighet att med PHP och GD (bildbiblioteket i PHP) få ut EXIF-info. Har testat och det funkade helt ok, minns bara inte hur jag gjorde eller vad det heter, och har inte möjlighet att kolla upp just nu.

Förmodligen hinner någon komma med svaret innan jag hinner kolla upp det, men släng iväg ett mail till mig annars så ordnar vi det tror jag.
 
Jag är intresserad av samma sak men skulle helst se att det gick via javascript eller möjligen Java. Någon som vet mer om detta?
 
Svedlund skrev:
Jag är intresserad av samma sak men skulle helst se att det gick via javascript eller möjligen Java. Någon som vet mer om detta?

JavaScript kan ju inte läsa filer så det går inte. Att få fram EXIF-data i Java bör gå med detta biblioteket, har dock inte testat det själv.
Vet inte om det finns någon färdig applet för detta.
 
Hej

PHP kan bidra med detta dock är oftast EXIF ej inkomplierat i standardpaketeringar. Detta kräver att
--enable-exif anges vid make. Detta ger alltså problem om denna funktionalitet önskas hos webhotell o de inte har denan funktion inkompilerad.

Annars fungerar denan funktion helt ok.

Mvh
 
Annars så kan ja tipsa som MG2 som är ett galleri-lösning i PHP utan någon *SQL lösning, men de har EXIF funktion så man kan ju ladda hem koden å se hur de har gjort.

Kör just det galleriet på min egen Slackware server å ja skulle inte tro att Slackware har kompilerat PHP med EXIF 'enabled', fast EXIF funktionerna i MG2 funkar, så de kanske har löst det på annat sätt, har inte kollat så noga i själva koden.
 
Visst, exif info är ju inte omöjligt att läsa ut själv med filfunktioner. Det som är rörigt är ju att det inte verkar finnas en enhetlig standard för formatet och att själva postutseendet verkar lite jobbigt att sätta sig in i.

Kör en phpinfo(); för att se om exif är med eller ej i den php paketering som ditt webhotell har.


digitalzero skrev:
Annars så kan ja tipsa som MG2 som är ett galleri-lösning i PHP utan någon *SQL lösning, men de har EXIF funktion så man kan ju ladda hem koden å se hur de har gjort.

Kör just det galleriet på min egen Slackware server å ja skulle inte tro att Slackware har kompilerat PHP med EXIF 'enabled', fast EXIF funktionerna i MG2 funkar, så de kanske har löst det på annat sätt, har inte kollat så noga i själva koden.
 
japp, MG2 har byggt egna funktioner via filfunktioner.


digitalzero skrev:
Annars så kan ja tipsa som MG2 som är ett galleri-lösning i PHP utan någon *SQL lösning, men de har EXIF funktion så man kan ju ladda hem koden å se hur de har gjort.

Kör just det galleriet på min egen Slackware server å ja skulle inte tro att Slackware har kompilerat PHP med EXIF 'enabled', fast EXIF funktionerna i MG2 funkar, så de kanske har löst det på annat sätt, har inte kollat så noga i själva koden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.