Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EXIF info på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred H

Aktiv medlem
Jag undrar hur man kan se EXIF-innehållet i bilder inlgada i Bildkritik.
När jag laddar upp en bild kryssar jag för att tillåta visningen av EXIF, men kan inte se den. Tidigare var en knapp på sidan, vid respektive bild som gör att EXIF kan popas upp.
Det är nyttig för mig att lära mig hur andra ställer in sina kameror i olika situationer.
Gör jag något fel att inte hitta det eller är det fel på sidan.
Vore tacksam för hjälp.
//Fredrik

Jag undrar samma sak.
Jag kunde tidigare se EXIF data på bilderna via en knapp, men nu verkar denna funktion vara borta.
Saknar den mycket eftersom jag tyckte det var bra och jag lärde mig mycket av att se på dessa data.

"Edit"
Såg i en annan tråd att man söker efter en ny/bättre funktion för EXIF. Det kommer att läggas in så snart man hittat en som är bra/ bättre än den gamla.

Senast ändrad:
Hoppas att Admin. läser detta och undersöker förhållandet mellan frågan i uppladdningsformulären att"...tillåt visning av EXIF..." och verkligheten då EXIF inte kan visas, trots att jag tillåtit det.
//Fredrik

Visning av EXIF informationen är tillsvidare avslagen, i väntan på en bättre lösning.

(Det finns en annan tråd om detta, hittar den inte just nu)

-Thomas

talthoff skrev:
Visning av EXIF informationen är tillsvidare avslagen, i väntan på en bättre lösning.

Jag vore nöjd med även en sämre lösning i detta nu. Saknar exif mycket. Ibland blir det svårt att ge teknisk kritik när man inte vet hur bilden togs.

/jer.

En bra teknisk lösning kunde vara att släppa fritt kopieringsskyddet då finns det program som läser Exifdatan. Program så som OpandaExif.
Men många håller fast vid kopieringsskyddet trots att bilderna publiceras i förminskat format och då svårare att använda dem för högkvalitativ reproduktion.
Jag är flitig medlem i ett antal fotoforum (av ett visst kameramärke) och där kan man läsa Exifen, t.ex. med Opanda. Förutsatt att fotografen inte tar bort det.
Men, oavsett vilken metod man väljer måste Exifen komma med även här på Fotosidan, om fotografen tillåter detta. Det skulle jag göra.
//Fredrik

Varför inte använda den lösning som fanns tills en bättre dyker upp?

Jag vill gärna att de som kollar på mina bilder ska få veta specifikationer kring bilden, men orkar inte ange allt detta i bildbeskrivningen. Därför är ju exif-datan klockren!

Den g:a lösningen var delvis basered på Perl.

Att forka en perl process för varje bildvisning tar för mycket kräm.

-Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar