Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exif "försvinner på vägen......

Produkter
(logga in för att koppla)

LenAndersson

Avslutat medlemskap
Jag har View-NX-2 där jag samlar mina RAW (NEF-filer) . Inför publicering på FS , så flyttar jag till Elements 10 eller Lightroom 4 och råkonverterar och småjusterar lite kontratser , ljus o andra smådetaljer.

Någonstans där försvinner exifen !

Jag tillhör dem som tycker det är väldigt viktigt att lägg upp exifen , när man publicerar sin bild på Fs , för nybörjare som jag, och förmodligen några till , kan använda just exifen till att "bygga en teoretisk kunskap" om fotoförhållanden i olika omständigheter.

Men som sagt, jag kan inte klura ut hur jag löser detta.

I Elements får jag fram "kamerainformation" som ju är de uppgifter som i View NX-2 kallas "exif" och som jag vill ha med. Jag har också läst att en del tillverkare kallar det " exif" andra något annat och en gemensam nämnare skulle möjligen kunna vara "xmp" som ett slags universalspråk för bl.a "exif".

Men min stora fråga är , hur får jag med exifen upp med bilden till FS från endera av de två bildbehandlingsprogrammen ???

Otroligt tacksam för hjälp i denna fråga !

// Lennart

Finns en funktion vid export , samma ställe där man väljer kvalitet , dpi osv osv från Lightroom som heter "metadata" (exif) ,vetej vad den är inställd på från början men finns olika val där som strippar ALLT och bara har kvar tex copyright mm , eller tex endast kameramodell..

Hoppas de kanske är till nån hjälp

Mvh
Johan Söderström

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar