Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exif Error

Produkter
(logga in för att koppla)

TompaX

Ny medlem
Hej
Nykläckt fotograf med en del funderingar!
Har sen en kort tid lagt in lite foto sedan jag blivit medlem här!
Använder mig av två kameror:panasonic FZ50 och en Sony a300.
Panasonicen inga problem men Sonyn "misständer" lite!
När man kikar på de inlagda fotografierna som jag gjort med Sony a300 kommer detta upp:"Error: huge EXIF data count - EXIF is probably Corrupted"
Det går att se bilden normalt men detta retar mig!
Är det fel på kameran,minneskortet etc.???

Tacksam för alla svar och påpekanden!

Mvh Tomas
 
Kom igen! Var är alla fotoproffs?
Jag har också detta problem. Upptäckte precis när jag kollade på bilderna jag lagt in på fotosidan att exif-info står under fliken bildinfo. Men det står också "Error: huge number of EXIF entries - EXIF is probably Corrupted".
Vad beror det på och vad kan man göra åt det???
 
Vad/vilket program ger dig felmeddelandet?
Du kan ju kolla exifdata på filerna direkt från kameran och efter ev bearbetning för att få begrepp om var felet introduceras. Exiftool är användbart, beroende på OS finns det nog fler (för mig obekanta) alternativ.
 
Vad/vilket program ger dig felmeddelandet?
Du kan ju kolla exifdata på filerna direkt från kameran och efter ev bearbetning för att få begrepp om var felet introduceras. Exiftool är användbart, beroende på OS finns det nog fler (för mig obekanta) alternativ.

Det enda som jag justerar är storleken för att få in bilden här på FS.
Meddelandet kommer när jag laddar upp bilden till "mina bilder"

Syns inget när jag kollar med Exif-reader.
 
Koden vi använder för att läsa ur EXIF verkar inte gilla era filer, men jag kan inte säga varför utan att ha studerat dem.

Kan ni som har problem med detta ta och maila en bild var, som ger detta fel, till mig på [email protected] så skall jag försöka återskapa felet. I mailet, nämn att det gäller "huge EXIF"-problemet och berätta vilken kamera, och ev bildbehandlingsprogram de passerat igenom
 
Jag har kikat lite närmare på detta och det är tydligen så att en del programvaror skapar EXIF-data på ett lite felaktigt sätt (saknar "Next IFD Pointer"). Den verkar ju kunna ut allt vanligt EXIF-data ändå, så jag tar och stänger av de där felmeddelandena helt enkelt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.