Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Exempelbilder på Hockey med 300D ISO 1600?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Tänkte dra och plåta en bekants Son när de spelar hockey (12 åringar, Junior Hockey)

Dock brukar det inte vara så bra ljus så har väl insett att jag kommer troligen få köra på ISO 1600 för att få någorlunda slutartider (med mitt 70-200mm/2,8 och enbensstativ)

Men skulle vilja se hur pass bra eller dåliga bilderna blir med 300D:n och ISO 1600?

Så, upp med era Hockeybilder tagna med 300D:n, framförallt på 1600 ISO.

Är de brusbehandlade så får ni gärna skriva med vilken metod!

/Jocce

Hej

Jag fota några grabbar på hockey träning for ett tag sen, körde med en 300d och ett sigma 50-500, jävligt ljuskrävande, trodde det skulle gå helt åt helvete, men det ar faktiskt ganska ljust på grund av isen. Den här bilden är 1600 iso, bränvidd 350mm 1/160 sek bländare 6,3, jag undereksponerar ganska frisk, två steg tror jag. Kommer inte ihåg efterarbete, men det brukar inte vara så avancerat... ganska ok tycker jag utifrån førutsätnningen!

Bilagor

• hhockey.jpg
    hhockey.jpg
    39.4 KB · Visningar: 527
Nu använder ju inte jag 300d, men det spelar nog inte nån större roll i det här sammanhanget. Kör med ditt 70-200/2,8 , det är typ ett måste. I övrigt bör du köra med manuella instälningar, iso1600, största bländaren såklart och sen slutartider mellan ungefär 250-500 (beroende på belysningen i hallen). Kolla på histogrammet för att se om du fått en bra exponering.

Här är en bild från mitt hittills första och enda försök... 300D, EF-S 18-55, 1/125s, f/5.6, ISO800...
Brusigt blev det redan på ISO800, men inte värre än att det gick att fixa till med lite försiktig Neat Image. Ett ljusstarkare objektiv hade definitivt inte skadat för att få ner slutartiderna, att öka känsligheten till 1600 känns som om det kan bli i brusigaste laget...

Bilagor

• sml_img_5131.jpg
    sml_img_5131.jpg
    57.9 KB · Visningar: 388
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar