ANNONS
Annons

Exempel på konstruktiv kritik

Produkter
(logga in för att koppla)

Jalong

Aktiv medlem
Jag skulle önska en tråd med bra exempel på vad konstruktiv kritik är. Många debatter har startats på denna sida av fotografer som ansett sig fått orättvis kritik och flera negativa exempel har lyfts fram, men sällan några positiva.

Om var och en bidrar med en kommentar, gärna en kritisk sådan, som de tyckt varit speciellt nyttig och värdefull att få, så skulle de bli lättare att veta hur man bäst formulerar kommentarerna och var man kan sätta gränserna. Det behöver inte vara något uppseendeväckande märkvärdigt eller långt. Bara någonting som fick er att se er bild på ett nytt sätt.

Här är mitt exempel. Det är aldrig roligt att få veta att ens bildidé inte håller så bra, men mycket värre är att aldrig få reda på det.

Observera att jag inte önskar dra igång en ny debatt i ämnet. Låt istället exemplen få tala. Jag vill heller inte att några negativa exempel lyfts fram. Låt oss ha en positiv stämning i denna tråd. Hoppas också att några nappar nu så att det verkligen blir en tråd.

/Svante

PS Det är inte för att jag vill har fler kommentarer på bilden jag länkar till den. Tvärtom känns det bäst om ni avstår från vidare kommentering på den eftersom jag gjort som jag gjort. DS

Jag har fått många kommentarer som jag tycker är konstruktiva på ett nyttigt sätt. Kan inte peka på någon särskild som finns kvar men minns särskilt några som jag uppskattat särskilt. En av bilderna i mitt album "Snart ett nytt liv" hade överrösts av beröm när en medlem gick in och skrev en lång, konstruktiv kommentar och talade om att han inte alls höll med de andra i lovorden, bilden var b l a för kornig. Många kommentarer värmer fast just den här var lite speciell efter att bara fått beröm på den bilden. Likaså lade jag i somras upp en bild på gungande barn som också den fick väldigt "snälla" kommentarer. Jag retade mig själv på en detalj i den bilden och efter 18 kommentarer såg någon annan också just det.=)
/Lotta

det roliga är när det finns bredd på kommentarerna tycker jag. en del kommer med tekniska förslag, en del berättar om hur man upplever bilden känslomässigt , en del kommunicerar direkt till bilden och dess budskap och innehåll osv.

visst kan vi alla bli bättre på att kommentera men samtidigt så är vi alla olika, alla har vi våra kvaliteer, det är liksom det sammantagna kommentgerandet som det handlar om, inte enskilda. så upplever jag det iallafall. att man får lite där och lite där. därför är det svårt att plocka ut en kommentar från ett sammanhang tycker jag.

sen det här med vad som är konstruktivt och inte, det vet nog de flesta. menar att kommentarer som " dålig bild" knappast kan ha med okunskap om vad konstruktivt är och betyder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar