Annons

Exakta kompaktblixtar? Elinchrom/Bowens

Produkter
(logga in för att koppla)

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag försöker reda ut djungeln av studioblixtar och samtidigt komma fram till vad som kan vara ett rimligt startpaket.

Jag har kommit fram till att Elinchrome FX400 skulle funka fint med dess exakta repetion pga enormt stabila nätdelar och digital teknik.

När jag tittar på konkurrentmärket Bowens, så ställer jag mig frågan hur noga det är med denna exakthet. Vid samtal med DITO så rekommenderar dom DX-serien för mitt ändamål pga den digitala tekniken och exaktheten i blixtarna. Är det värt de extra tusenlapparna mellan ett vanligt "Esprit Location" och motsvarande ur DX-serien om man väljer Bowens?

Slutligen - Är Bowens DX, förutom effekten, jämförbar med Elin´s FX-serie?

Jag kommer fotografera med en EOS10D och 2x400Ws skulle funka rent effektmässigt till att börja med varpå jag inte lockas av den högre effekten på Bowens.

Har ni några tankar och synpunkter? Får jag bättre aggregat om jag väljer Bowens DX-serie istället för Elin FX (om de nu är jämförbara rent tekniskt sett)

Givetvis svårt att svara rent generellt då jag tror båda blixtarna skulle funka bra, men det är alltid intressant att höra era synpunkter eftersom man alltid får partiska slutsatser och jämförelser när man ringer och frågar ut tillverkarna/generalagenterna...

Trevlig helg!
mvh/Peter
 
Det lilla jag vet är att maxeffekten oftast inte är begränsande utan mineffekten.

Alltså i hur många steg kan du ställa blixtarna i.
Steglöst är att föredra om du vill skapa upplättningar. Det är bra om inställningsljuset också är steglöst reglerbart separat.

Et mjukt ljus får du om softboxen är nära modellen. Man kan också minska effekten genom att flytta blixtarna bakåt men då ökar hårdheten och lokalytan sätter oftast begränsningarna.
 
Ja, det har jag hört talas om... Speciellt om man inte vill skjuta med minsta bländare hela tiden.

Jag tror båda aggregaten går att justera i 5 f-steg. Elin FX400 ner till 25Ws vilket känns OK.

Tanken är också att senare komplettera med ett eller två FX100 (ner till 6Ws) för att, precis som du säger, få ner effekten ytterligare vid upplättning.
 
Jag har själv införskaffat Elin 400FX och kan bara säga att bättre pris/prestanda för man leta efter....länge. Jag har också tidigare ägt Bowens men byt ut allt mot Elinchrome.

Rekommenderas varmt!
 
Freddie skrev:
Jag har själv införskaffat Elin 400FX och kan bara säga att bättre pris/prestanda för man leta efter....länge. Jag har också tidigare ägt Bowens men byt ut allt mot Elinchrome.

Rekommenderas varmt!

Det var intressant att höra och ganska avgörande för mitt val tror jag.

Vad körde du med innan när det var Bowens som gällde? Var det deras analoga location 500?

Upplever du att du kan ställa ner styrkan tillräckligt mycket på 400-aggregaten?

mvh /Peter
 
Jag hade deras analoga serie.

Jag har inte upplevt några begränsningar när det gäller att kunna gå ner i effekt samt att det alltid finns möjlighet att diffusera ytterligare om man tycker det är nödvändigt.

Ett stort plus är också att alla tillbehör även fungarer med deras Freestyle paket vilket är ett utmärkt batteripack om man sedan vill bygga vidare.

Kan också rekommendera deras softboxar som med ett mycket enkelt handgrepp fälls ihop i en väska - smart! Lätt att ta med sig på location.
 
Vad kommer det sig att du ställer så höga krav har på exakt repetion?

Jag har 2 äldre hensel kompakter, och har aldrig märkt av att det skiljer på exponeringen emellan blixtarna. Tar iofs bara "vanliga" foton...
 
f 5.6 skrev:
Vad kommer det sig att du ställer så höga krav har på exakt repetion?

Jag har 2 äldre hensel kompakter, och har aldrig märkt av att det skiljer på exponeringen emellan blixtarna. Tar iofs bara "vanliga" foton...

Bra att du tog upp det!
Det är inget direkt krav jag har - utan nog mer en förutfattad mening av allt jag har hört om blixtar och digital fotografi. Jag har blivit rekommenderad exakta blixtar, men jag undrar naturligtvis hur mycket bättre det blir än om man kör med de klassiska Style 500...

Nu lutar det nog åt FX iallafall... Ny teknik, bra pris bla bla bla... Det känns som bra grejjer helt enkelt. Sen om det nu är så att det är känsligare med digitalt så vill jag eftersträva så hög repetition och exakthet som möjligt. Sedan vet jag också av erfarenhet att digitala strömkretsar är stabila, effektiva och pålitliga. Låg vikt och hög effekt. Det är samma i ljud-branschen. Nu är det digitala slutsteg som gäller.

Jag komemr nog också bara ta "vanliga" foto. Åtminstone till en början. Så mina krav kanske är högt ställda?
 
Dina krav är nog inte för högt ställda. Givetvis är det bra med exakta blixtar, jag var bara nyfiken om jag hade missat något själv :)

Elinchrom kan du nog inte misslyckas med.

En annan parameter att ta med i kalkylen är blixtens återladdningstid. Där ligger FX 400 bra till.
 
Nä, det känns ju bra om det inte är blixten det är fel på utan den som ska använda den... Då kan det ju bara bli bättre om man har bra förutsättningar med ljussättningen... =o)

Uppladdningstiden är imponerande på FX! Runt en sekund impar på mig ialafall när man är van med en 550EX och halvladdade batterier...

Funktioner som autodump m.m är ju också tacksamt för färre misslyckanden pga slarv.

Det blir nog bra! =o)

Tack för alla svar och trevlig helg på er!

/Peter
 
Dom gånger jag kört i studio har det sällan varit full effekt som varit på tapeten, så 1 sekund känns som en evighet. Speciellt då en blixt ställd på lägre styrka orkar en hel del.
 
Jag har mätt upp

Jag har mätt upp Profoto ComPact 600 och Profotos senaste D4.
Testet gick till så här: Full kräm och mätaren 50 cm från lampan.
Uppmätt med GretagMacbeth spectrofotometer och EyeOnematch 3.0 mätare för infallande blixtljus.

Profoto Compact 600 hade 500K färgdiff mellan högsta och lägsta uppmätta färgtemp och 20% diff mellan högsta och lägsta uppmätta uteffekt (lux).

Profotos digitala generator D4 lämnade högst 30K färgdiff och knappt mätbart diff på effekten.

Nu är det en viss prisskillnad, men man får det man betalar för. Har ingen aning om hur exakt Elinchrome eller någon annan är, ska på en mässa i Birmingham snart, ska kolla där hur det ser ut på andra märken.

Jag upplever min EOS 10D som ganska förlåtande för diffen, men PhaseOne bakstycket jag kör med läser av minsta lilla diff fån ComPacten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.