Annons

Exakt storlek på utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

danielstiller

Ny medlem
Undrar om någon kan hjälpa mig med att få exakt storlek på mina utskrifter, jag får det nämligen inte att stämma.
Jag har en bild som är 297*210 mm, 200 dpi. När jag skall skriva ut bilden väljer jag A4 storlek, centrerad utskrift "No Margins" och skala 100% (har även testat med "Scale to fit media").
Ändå får jag bilden kapad nästan en cm både i höger- och nederkant!
I Print-setup syns inte detta i Preview-fönstret, men i den slutliga Preview visar sig den här ofrivilliga beskärningen.

Någon som har några tips?

MVH
Daniel
 
Du måste ha en skrivar som klarar utfallande A4 för att det skall bli riktigt. Din bild är ju exakt lika stor som ett A4 och de flesta skrivare klarar inte att skriva ända ut i kanten.

Fast scale to fit borde åtminstone gjort så att hela bilden kom med på pappret.
 
Jag har en Epson 2100 så det ska inte vara några problem, den klarar att skriva ända ut i kanten. Problemet är bara att jag förlorar yttersta kanten av bilden vilket är tråkigt om man tex har lagt en ram runt bilden (tråkigt ändå iof).
 
Jag har samma problem med min HP Photosmart 7660. För mig blir utskrifterna aldrig exakt likadana som förhandsgranskningarna. Hur mycket jag än försöker ställa in, krävs det minst två utskrifter för att få det som jag vill. Det blir även olika resultat beroende på vilket program man skriver ut från (med samma inställningar).

/Fredrik
 
danielstiller skrev:
Jag har en Epson 2100 så det ska inte vara några problem, den klarar att skriva ända ut i kanten. Problemet är bara att jag förlorar yttersta kanten av bilden vilket är tråkigt om man tex har lagt en ram runt bilden (tråkigt ändå iof).

Jag hade ett sånt problem med en Epson 895, det slutade med att jag sålde den eftersom jag aldrig kunde få utskrifterna (utan marginaler) exakt som på skärmen. Programmet ville alltid beskära lite annorlunda än jag. Det var iofs ett par år sen nu, men då var drivrutinerna Oerhört kassa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.