Annons

Eventuellt en kostsam historia!

Produkter
(logga in för att koppla)

baski

Aktiv medlem
Tjena!

Köpte ett objektiv för några månader sedan på fotokungen.com, ett fast 50mm till canon. När jag fick mitt objektiv så skruvade jag på det på huset, och till min förvåning så fastnade objektivet och gick därefter inte att skruva loss. Kameran fungerade utmärkt ändå, och jag fotade med den i några veckor innan jag tog mig i kragen och skickade iväg hela kalaset till Intervision i solna för att få ett prisförslag eller med min förhoppning om att det hela skulle gå på optikens garanti. Idag fick jag hem prisförslaget avslöjar att det kommer kosta 1795 + 695 kr att laga skiten.
Ringde fotokungen.com och frågade vad jag skulle ta mig till. Fick prata med en vänlig tjej som skulle ringa till verkstaden imorgon och höra lite närmare om situationen.
Är riktigt less nu, har absolut ingen lust att pynta ut den summan för något som jag inte anser är mitt fel.
Är det verkligen möjligt att jag ska behöva bekosta det här? Jag har ju använt många andra objektiv på min kamera och det har fungerat utmärkt.
Har även använt ett likadant 50mm objektiv på min kamera utan problem, så det måste väl vara optikens fel att det blivit så här? Ska det inte då gå på garantin?

Är det verkligen möjligt att jag ska behöva bekosta det här?
Nej, enligt konsumentköpslagen är det säljaren av produkten som ska bevisa att du förstört varan genom att använda den felaktigt i så fall. Du ska ha pengarna tillbaka och/eller reparationen bekostad.

Tillägg: Du ska ALDRIG fråga om dina rättigheter i en butik, eftersom du med 99% sannolikhet kommer att få en lögn som svar. Du ska tala om att de ska ersätta dig, PUNKT. Inga argument.

ett tips är ju att säga vilket objektiv det är fråga om, men antar utifrån prisförslaget att det är 50/1,4. Köper du ett nytt objektiv, sätter det på kameran utan att ta loss eller byta på flera veckor, jag fingrar lite mer på mina nya grejer? Men har du hanterat det fel, alltså i strid mot brux och så, lär du få stå för det själv. Som att lägga i backen på en bil när man rullar framåt, det går inte på garantin. Men är det fel på fattningen så får de ju fixa det, och det får ju säljaren styrka att det beror på. Men man skruvar väl inte på objektiv till Canon, de har ju bajonettfattning? Och skickade du det till en Canonverkstad? Jag skulle i första hand gått till butiken och försöka få hjälp att lossa objektivet. Ursäkta, men det här låter VÄLDIGT konstigt.

ett tips är ju att säga vilket objektiv det är fråga om, men antar utifrån prisförslaget att det är 50/1,4. Köper du ett nytt objektiv, sätter det på kameran utan att ta loss eller byta på flera veckor, jag fingrar lite mer på mina nya grejer? Men har du hanterat det fel, alltså i strid mot brux och så, lär du få stå för det själv. Som att lägga i backen på en bil när man rullar framåt, det går inte på garantin. Men är det fel på fattningen så får de ju fixa det, och det får ju säljaren styrka att det beror på. Men man skruvar väl inte på objektiv till Canon, de har ju bajonettfattning? Och skickade du det till en Canonverkstad? Jag skulle i första hand gått till butiken och försöka få hjälp att lossa objektivet. Ursäkta, men det här låter VÄLDIGT konstigt.

Det är inte så konstigt som du får det att tro.
Och såklart så borde jag ha skrivit ut specifikationer, ursäkta, det är ett 50/1,8. Och eftersom jag beställde det på fotokungen.com, vilket ligger i stockholm och jag bor i östersund, så kunde jag inte gå in med det till butiken. Så därför ringde jag dit det första jag gjorde när jag upptäckte felet och beskrev vad som var fel, och fick då rådet att skicka in det till Intervision som är en canonverkstad och be dom kika på det, samt att jag fick rådet av andra att säga att jag ville ha ett prisförslag innan dem gjorde något, ut i fall det inte skulle täckas av garantin.

Och anledningen varför jag inte skickade in kameran med objektivet så fort jag upptäckte felet var pga lathet, och att jag tyckte det var så roligt att fota med det nya objektivet, som under omständigheterna fungerade väldigt bra. Därför tog det mig nån vecka innan jag skickade in det.

Nej såklart så skruvas det inte på, det är en bajonett-fattning.
Jag har inte forcerat på objektivet i tron om att det ska skruvas på, om du fick den uppfattningen.

Givetvis ska garantin gälla. Det skulle kunna vara bajonettspärren i kameran som pajjat, men även nåt fel med objektivet. Verkstaden har ju alla möjligheter att ge sin version.
Med tanke på att ett nytt objektiv kostar 1100SEK låter prisförslaget horribelt dessutom.

Givetvis ska garantin gälla. Det skulle kunna vara bajonettspärren i kameran som pajjat, men även nåt fel med objektivet. Verkstaden har ju alla möjligheter att ge sin version.
Med tanke på att ett nytt objektiv kostar 1100SEK låter prisförslaget horribelt dessutom.

Som det verkar så har kontaktrampen gått sönder i objektivfattningen.
Så här lyder kostnadsförslag papper nr.1:
(EOS 350D)
Demontering av kamerahus för byte av kontaktramp i objektivfattningen.
1765,00 kr.

Papper nr.2:
(EF 50mm F1,8)
Utbyte av bakre kåpa
634,00 kr.

Vad kan det dras för slutsatser utifrån det här?

EDIT: notera att dessa summor är korrekta och inte dem i första inlägget.

Som nämndes i länken, inlägget ovan, kan det ju vara någon skruv som skruvat upp sig och blockerar. Det sitter två stycken som håller kontaktdelen på 50 1,8, vad det sitter för skruvar i bajonettfattningen på din kamera vet jag inte på min sitter det två stycken som verkar hålla just kontaktdelen.

Även om fattningen på 1,8 är av plast skall det nog mycket till för att tvinga på objektivet fel. Dessutom om det inte suttit som det skall hade förmodligen inte elektroniken fungerat i objektivet.

Som det verkar är det endast de där skruvarna eller om låset fastnar som kan stoppa att man skall kunna ta av objektivet.

Har du garanti på kameran borde det vara en garantifråga oavsett om skruvar skruvat upp sig i kameran eller objektivet.

Eftersom de vet vad som behöver göras har de förmodligen tagit av objektivet från kamerahuset. Ring och fråga dem vad de anser ha orsakat felet.

Här är hur man tar isär ett 50mm 1,8 om man vill mixtra själv med det:
http://nis-lab.is.s.u-tokyo.ac.jp/~ybando/rgb_filter/disassembly.pdf

En halvdålig sprängskiss på delarna:
http://www.f20c.com/stuff/canon/partslist/EF 50 1.8 II.PDF

Det går nog med en kraftig avbitare och lite tålamod. Det går säkert att massakrera objektivet och pilla bort det ganska 'enkelt' utan att skada kameran. Det skulle bli bra mycket billigare trots allt.
Likväl kostar det pengar om du vill att ett företag ska göra det, speciellt om "tålamod" betyder att det tar tid. Tid == pengar.

Men var är problemet? Jo i objektivet! Objektivet nytt altså garranti!
Eller menar Intervision att du orsakat felet när du satte dit objektivet? Kan man dra dit det fel i bajonetten?
Kanske ska du kontakta Canon support? Eller ta ett nytt snack med Intervision! Är det ett känt problem för just den optiken borde det inte vara några problem och min erfarenhet både av Canon och Intervision är att det inte brukar vara några problem utan att garrantin äller
Lasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar