Annons

Ev. problem med canon 7d

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker du har väldigt högt ISO värde för att vara så soligt. Välj hellre ISO100. Tänk också på att skärpan avtar vid små bländare.
Sen verkar du inte ha bildbehandlat nåt. Man ser bruset tydligt. man bör brusreducera liiite när man kör RAW.
Lär dig RAW hantering för fotografera du RAW så MÅSTE du på nåt sätt bildbehandla vid RAWkonverteringen.

/Stefan

Hej igen,

Sitter på jobbet så har inte PS, använde mig av ngn converter från internet.

Har dock samma problem när jag fottar JPEG.. Hur gör man för att testa fokusering osv?

Jag har samma kombination och jag upplevde också problem med skärpan tills jag tog bort uv-filtret som satt på som skydd. Det var ett filter med hög kvalitet (B+W) men likväl ställde det till det.

Har du filter på? Du kan ju alltid testa om det hjälper att ta bort det i så fall.

/Per

PS. Kan nämna att jag har även en 30D och med samma objektiv och filter fick jag skarpa bilder. Så antingen är det autofokusen eller den höga upplösningen i 7d som ställer till det...

PPS. Problemet var alltså detsamma med alla mina objektiv så numera kör jag utan filter... :)

Senast ändrad:
Nepp inget filter på.. :(

Hur är det med brus på den här kameran? Sen så när jag har bilderna på kameran och tittar på lcd skärmen och zoomar in ser bilderna mkt skarpare ut än när jag föröver dom till datorn..

Halå!

Köpte mig en 7d i början av sommaren och med den ett 17-40 4/L objektiv.

Det känns som att bilderna jag tar blir blurriga.. Bifogar ett par bilder.

http://imageshack.us/photo/my-images/153/19715091.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/27/25470908.jpg/

Fotat dessa i RAW och bildstil är på egen där allt är nollat.

Kan vara skräp bakom kameran men upplevde att jag fick bättre skärpa på bilderna med min 550d...

Tack på förhand.

ISO 250 är lite onödigt högt för en solig sommardag, ISO 100 räcker, men även ISO 250 borde vara ok. Däremot har du haft bländare f19 (enligt image details på imageshack) vilket är väldigt litet. De flesta objektiv presterar väl bäst, d.v.s. skarpast, runt bländare 8-11. Ställ kameran på Av, välj bländare 11 och lås ISO på 100 så borde du få skarpare resultat.

Bildstil påverkar väl främst JPG, men eftersom du har en egen bildstil (om jag förstått dig rätt) med alla värden på 0 så görs ju ingen intern efterbehandling i kameran. Om du fotar RAW så bör du (som nämnts ovan) efterbehandla. Dra upp skärpan och välj lämplig brusreducering. (DPP som följer med är bra så du behöver inte PS). Nu fotar jag alltid i RAW så jag vet inte säkert vad exakt som går att ställa in i bildstil men om det går så vill du nog ha viss brusreducering och skärpa om du fotar JPG.

Tycker du har lite väl uppskruvat bländarvärde (liten bländare) efter att ha kollat Exif Info på bilderna:

Bild1: 1/250 f/19 ISO250 <-- hade säkert räckt med f/5.6 ner till f/6.3 med fokus på parasollet
Bild2: 1/250 f/16 ISO250 <-- även här hade det ev. räckt med f/6.3 ner till f/8 för skärpa i hela bilden med fokus satt på berget till höger.

Så små bländar värden förstör mer skärpa än de tillför på vidvinkel, enda gången det kan vara aktuellt att gå ner under f/11 -> 22 kan vara när man fotar på närgränsen med vidvinkel och inte vill ha en totalt utsuddad bakgrund, på bekostnad av bildkvalitén.

Sen som tidigare har sagt, bilderna ser inte ut att vara uppskärpta vilket ger en mjuk/luddig effekt, så tror inte att det är några fel på din utrustning. Haft en 7D + 17-40/4L mycket fin kombination!

mvh

Kan det möjligen vara så att du jämför 100% utsnitt från 550Ds 10mpix-bilder med 100% utsnitt från 7Ds 18mpix-bilder?

550D bildbehandlar sannolikt sina bildfiler mer aggressivt (jpeg). Så hårdare kontrast, mer uppskärpning och mer brusreducering så hamnar du nog närmare dina resultat från 550D.

Edit:
Jag ska kanske tillägga att jag inte har kikat på dina bilder, jag hade inte möjlighet att göra det vid maskinen jag sitter vid.

Om du har ställt bildstilen på en Egen sådan, men inte laddat in någon egentillverkad bildstil till denna minnesposition, då kör du med bildstilen Standard. Även med inställningarna neddragna till noll innebär detta en efterbehandling, bland annat skärpning, av bilden. Resultatet av denna ser du på kamerans bildskärm, men eftersom du fotograferar i RAW-format får du inte den med dig över till datorn.

Nepp inget filter på.. :(

Hur är det med brus på den här kameran? Sen så när jag har bilderna på kameran och tittar på lcd skärmen och zoomar in ser bilderna mkt skarpare ut än när jag föröver dom till datorn..

LCD displayen visar hur kameran RAWkonverterat dom med dess inställningar. Får du sämre så har du RAWkonverterat sämre, dvs bildbehandlat sämre än vad kameran gjort.
Är du så pass oduktig än så rekommenderar jag att du köpr JPG+RAW för säkerhets skull.

Som påpekat av mig o andra. Unvdvik så små bländaresiffror och använd ISO100.

/Stefan

Som många påpekat så har du bländat ner alldels för mycket.
Canon 17-40 ger bäst skärpa mellan f5,6 och f8( inget unikt för just det objektivet) efter det så tappar man gradvis mer skärpa ju mer man bländar ner.
Sen blir det lite missvisande om du har jämfört i 100% från 550Ds 10mp-bilder med 100% från 7Ds 18mp-bilder på skärmen eftersom man med 7Ds högre mp-tal "zoomar" längre in i bilden...skall du jämföra så få du antingen skala ner 7Ds bilder till 10mp eller skala upp 550Ds bilder till 18mp.

Som många påpekat så har du bländat ner alldels för mycket.
Canon 17-40 ger bäst skärpa mellan f5,6 och f8( inget unikt för just det objektivet) efter det så tappar man gradvis mer skärpa ju mer man bländar ner.
Sen blir det lite missvisande om du har jämfört i 100% från 550Ds 10mp-bilder med 100% från 7Ds 18mp-bilder på skärmen eftersom man med 7Ds högre mp-tal "zoomar" längre in i bilden...skall du jämföra så få du antingen skala ner 7Ds bilder till 10mp eller skala upp 550Ds bilder till 18mp.

Det är j alltid svårt att jämföra bilder på pixelnivå mellan olika pixeldensitet. Om man skalar om bilden så påverkas ju resultatet av det verktyg man använder för skalningen.

Men borde inte 17-40/4 L vara tillräckligt skarpt för pixelskärpa på en 7D? Åtminstone vid f8 skulle jag tro. Då borde ju en 100% besiktning vara OK om man känner har pixeldensiteten i åtanke.

Annars skulle jag själv försöka jämföra bilderna maximerade på skärmen. Då har man (ungefär) samma förutsättningar. De blir lita stora, och båda förminskas av samma algoritm. Och om man inte har för avsikt att skriva ut posters så är det förmodligen det största format bilderna kommer att användas i.

Tack för alla svar!

Ska ut i helgen å ta lite kort. En till snabb fråga som riktar sig till de som har en 7d. När jag väljer jpeg+ Raw så får jag bara JPEG filer (2 dubbletter i samma storlek)..

Väljer jag bara RAW så kmr dom i det formatet.

Tack igen för hjälpen!:)

Tack för alla svar!

Ska ut i helgen å ta lite kort. En till snabb fråga som riktar sig till de som har en 7d. När jag väljer jpeg+ Raw så får jag bara JPEG filer (2 dubbletter i samma storlek)..

Väljer jag bara RAW så kmr dom i det formatet.

Tack igen för hjälpen!:)

Beror på att du litar på microsoft för mycket ;)
Installera drivrutinerna du fick till kameran så löser det sig.

/Stefa

Annars skulle jag själv försöka jämföra bilderna maximerade på skärmen. Då har man (ungefär) samma förutsättningar. De blir lita stora, och båda förminskas av samma algoritm.

Fast samma algoritm kan prestera väldigt olika beroende på vilken dimension det skalas från och till.

Jämför t.ex att skala ned med bikubisk interpolation från 100% till 25% med att skala ned från 100% till 24%

Du har väl inte ställt in Auto Lighting Optimitzer på kraftig, eller var det Högdagerprioritering ?? Då brukar det se ut så där...
nollställa allt och prova på nytt

...

och bildstil är på egen där allt är nollat.
...
.

Varför då? Vad vill du uppnå med det? Mer än att få vattniga oskärpta bilder?

Bildstilen påverkar visserligen bara JPG direkt ur kameran. Men om du använder programvaran du fick med kameran så läser den av vald bildstil även för RAW och gör de inställningarna automatisk i raw-konverteringen. Jag tror att även nyare versoner av PS gör detta.
Att "nolla" bildstilen är ju bara onödigt jobb.

Testa att ta några bilder på full-auto (grön fyrkant) så ska du se att du får gnistrande skarpa bilder med bra kontrast.

Petter ...

550D & 7D har ju exakt samma sensor, så någon skillnad i bildkvalitet skall du inte se om inställningarna i de båda kamerorna är identiska(samma objektiv mm). Så något annat är det ju då.
Brus vid ISO 250? Haha.. nej. Isåfall världens sämsta semi-pro kamera.

Testa dig fram med olika inställningar på samma objekt, då brukar man tillslut se vart problemet ligger.

som andra har påpekat så har du bländat ner alldelses för mycket, 17-40 är inget toppobjektiv i sig och det förekommer också stora variationer vad det gäller bildåtergivning , jag skulle vilja se en bild tagen med kameran på stativ och bl 5.6 eller 8
Jag har haft tre fotosidemedlemmar hos mig och vi har testkört deras 17-40 som de var missnöjda med, i samtliga fall kom vi fram till att deras ex var mindre bra och ett var direkt uselt.
så kör några nya bilder med kamera på stativ och bl 5,6 -8 så kan vi diskutera vad vi ser både vad det gäller brusbild och upplösning och har du lust så kan du lägga upp en rawfil som vi kan ta del , det skulle underlätta

ANNONS