Annons

EU-regler & personfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

gitte edelman

Aktiv medlem
Hjälp! Var kan jag hitta EU-regler för foto på allmän plats? Jag tänker på foton av folk versus publicering.
Min klubb vill nämligen ställa ut bilder från den årliga 'Miners Gala' här i Durham, där det dels finns folk som deltar i parad med banér, bleckband osv., och dels finns politiska dignitärer på en balkong (typ gamla Labour Party-medlemmar som Michael Foot...), men där det också finns en hel del vanliga människor som åskådare (endel fulla som stryk...) som alla utgör populära foto-objekt.

JAG tror att det är ok. att fota och ställa ut folk som deltar i paraden och de som visar sig på balkongen inför folkets jubel, men att det INTE är ok. att ställa ut vanligt folk (när det är enstaka 'porträtt', inte en folkmängd) som bara är roliga eller intressanta. Men har jag gått helt vilse?

Obs! Eftersom detta gäller England är jag naturligtvis ute efter EU-regler!
Har letat i forum, för jag vet att saken har diskuterats, men jag finner bara oprecisa hänvisningar till EU, inte någon link där jag kunde sätta fingret på raden själv.
Kan någon hjälpa mig?! Vad är det som gäller??

(I min klubb spärrade engelsmännen förstås upp ögonen. 'EU' - Vem? Vad? Vilket? Är det krökta gurkor det handlar om? Dom bryr sig inte vanligtvis inte om EU och sådant tjafs, men dom har samtidigt blivit skrämda av historier om hur det gått för folk som fotat barn i södra England och nu vänder dom sig till mig som 'expert' på den underliga världen där bortom kanalen... :)

Tecknande 'Tacksam för svar'
/Gitte

Ska du ställa ut i England gäller Engelsk lag. I Sverige gäller svensk lag. Tror inte att EU har några övergripande lagar som kan slå ut nationell lag vad gäller detta.

I Sverige kan du ställa ut i princip vad som helst med hänvisning till att man har full frihet att uttrycka sig i bild. Vad gäller personuppgiftslagen så gäller den bara Internet och är visserligen resultatet av EU-direktiv men för övrig publicering gäller yttrandefriheten. PUL gäller för övrigt inte konstnärlig/journalistisk verksamhet vilket ju fotografi kan ses som. Men du kan däremot riskera att bli åtalad/stämd om du i bilderna kränker någon person eller grupp som omfattas av lagen om hets mot folkgrupp. Vad som gäller i England vet jag inte men det är nog inte så stor skillnad.

(Bara i fall någon annan har intresse av detta kan jag meddela att:)
Endel letande på nätet (så ta det inte som Mose stentavlor!) ger mig uppfattningen att det mesta är tillåtet i Storbritannien.
Man får dock inte fota på privat område, och man måste lyda polisen, som kan be en sluta fota helt godtyckligt...
Undantaget på allmän plats är om de avfotograferade kan hävda intrång och ofredande på och av privatlivet, men det är tydligen jättesvårt att hävda (ifall man just varit på allmän plats) och dyrt att vinna i en domstol, så de enda som har försökt - och vunnit - är rika personer. Det är inte heller fotografen som åker dit, utan den tidning som publicerat.
I UK (till skillnad från tex. USA) kan man tom använda personer i reklam utan deras medgivande, ifall personen i fråga inte klart framställs som förespråkande varan.
Tja - bäst att hålla sig borta från privat mark och poliser! Bara svårt att veta vad som är privat mark i det här landet. Stora delar av Londons gator är ju tex. privatägda... :/
Och frågan om man kan fotografera från allmän mark in på privat mark (landskapsfoto blir ju sgs omöjligt om man inte kan det!) och hur lång lins man i så fall får använda blev jag inte helt klar över...
Mina efterforskningar fortsätter...

gitte edelman skrev:

Visade en bild en klubbafton här:
http://www.zenadsl5763.zen.co.uk/sitefinland/vinterdoppfull.jpg och en figur reagerade starkt emot den och sa att jag banne mig inte ska ställa ut den inför publik, för då kommer jag att bli ivägsläpad av polisen...
Man vet varken ut eller in snart!
Bäst att bara fotografera (egna) rosor i (egna) trädgården... :/
Jag förstår känslan, det finns människor som säger en massa som de inte har fog för.
Jag har själv blivit "utsatt" av en väktare som skulle vidtaga åtgärder för jag fotade henne när hon lappade en bil.
Jag försökte lugnt förklara för henne att jag fick fota på och från allmän plats och hon inte kunde göra nåt åt det.
Hon blev upprörd och sa att hon skulle ringa en kollega, sedan hörde jag inget mer av det.

Ja, just det. Även om man har rätten på sin sida så är det inte kul att bli utskälld eller finna sig inblandad i en scen med upprörda känslor.
Om jag har förstått det rätt, så har polisen så mycket makt i UK att kan dom anhålla dig för ofredande för att du irriterat någon så mycket att han/hon ställer till med bråk.
Så det blir väl fötterna på ryggen, som vanligt. Bättre fly än illa fäkta, osv... och flera makrobilder av blomsterprakten i trädgården (idag vackert frostnupen, förresten). :)

gitte edelman skrev:
Tack Graal!
Ska söka vidare beträffande UK lagstiftning.

Visade en bild en klubbafton här:
http://www.zenadsl5763.zen.co.uk/sitefinland/vinterdoppfull.jpg och en figur reagerade starkt emot den och sa att jag banne mig inte ska ställa ut den inför publik, för då kommer jag att bli ivägsläpad av polisen...
Man vet varken ut eller in snart!
Bäst att bara fotografera (egna) rosor i (egna) trädgården... :/

kul bild!

det verkar som om vi går en trist utveckling till mötes. Många av de bilder som är fotohistoriska klassiker skulle inte kunna tas idag...

dels av fruktan för moralpanikens hejdukar och dels för att vi idag är så snåla på att dela med oss av oss själva...

De legendariska artist och konsertbilder som togs på 60-70 talet skulle aldrig kunna göras idag då allt ska bestämmas och godkännas av prmän och advokater...
De fantastiska ögonblicksbilder som tagits under fotografins historia kommer snart inte heller att kunna tas pga skräck för moralpoliser eller skadestånd från den porträtterade...

vi kommer till en reglerad tilrättalagd värld där allt är fint lagom och snyggt photoshoppat...

/b

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar