Annons

ETTL flashbooster för ST-E2 och EX580

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har ibland problem med räckvidden när man kör IR-styrning på dessa och har testat lite och avser tillverka mig ett tämligen kraftig booster som då givetvis också är vridbar och mer bredstrålande. Låg serie pryl så tämligen dyra komponenter, men ville passa på att låta fler få del av detta om jag ändå gör mig besväret för mina behov - SÅ om någon är intresserad av att köpa komponenter så kan jag enkelt beställa lite fler när jag ändå tillverkar min enhet. Schema, BOM och layout gör jag tillgänligt för all under GNU, så finns inget vinstintresse i det hela. Frågan rör främst om jag skall beställa 5 eller 10 PCB.

Är det intressant så hör av er !
 
Varför blir det dyrt? Jag hadde tänkt göra nåt liknade och bara använda en fotodiod, en OP och några IR-dioder.

Finns schemat att ladda ner?
 
Jag har inte sagt att det blir dyrt - iofs tänkte jag använda dyra lysdioder, men det är mest för att jag tycker att det kvittar om det kostar en 50 lapp extra för lite längre räckvidd.

Ja, jag har schema och jag lägger ut det när jag bekräftat att det fungerar som jag tänkt mig - vill inte att någon annan skall kopiera något som inte är testat - då kan de själva testa tänker jag.
 
Är det tillverkning av en egen "ST-E2" eller modifiering av en?
Om det är tillverkning så är jag in3sserad.
 
Jag tror att Bengt menar modifiering av en befintlig E2:a
Man boostar räckvidden med en krets skulle jag tro,, så att den får flera ögon! Nu är inte jag någon expert men jag tror att jag är på rätt bana ;)

Är själv intresserad, beror mycket på pris, räckvidd, och om man måste ha en egen!

Har precis beställt en OC-E3 ( of camera sladd för hot shoe blixtar) på 1,6 till 10 meter som borde kunna göra samma jobb fast trådbundet.
 
Var är "BOM" för nåt? Är det dyrt?

dyrt = över 100 kr


Ska sändaren modifieras eller funkar bostern som en yttre slav till sändaren?

Jag har ju minolta system och det använder ju den vanliga kamera-blixten som sändare, jag vill helst inte öppna kameran för att ansluta boostern.


Jag har budat på en trådlös video-sändare på tradera, den borde ju gå att modifiera till att sända styrsignalerna till blixten, i alla fall om video-sändaren är analog och inte inehåller fördröjande digitalteknik.

Såna där video-sändare brukar ju även kunna sända IR-signaler från fjärrkontrollen så har jag tur kanske den även funkar för blixtens styrning utan modifiering.
 
Senast ändrad:
jag gick på en annan lösning tyvärr, men jag har gjort en del av det hela och inte så svårt att göra klart projektet om orken infinner sig.
 
Bengt,
Vad blev det för lösning istället?
Om du delar det du har så kan jag fortsätta själv.
Jag skulle vilja överföra signalen via radio på samma sätt som radiopoppers gör. Har du lyckats hitta några bra fotodioder och lysdioder med peak nära 750nm som canon verkar använda sig av?
Jag kollade igenom det som fanns på elfa och hittade ingen som vart bättre än 50% vid 750nm.
 
Jag har ibland problem med räckvidden när man kör IR-styrning på dessa och har testat lite och avser tillverka mig ett tämligen kraftig booster som då givetvis också är vridbar och mer bredstrålande. Låg serie pryl så tämligen dyra komponenter, men ville passa på att låta fler få del av detta om jag ändå gör mig besväret för mina behov - SÅ om någon är intresserad av att köpa komponenter så kan jag enkelt beställa lite fler när jag ändå tillverkar min enhet.

Det finns redan ett sådant system att köpa: Radio Poppers.

Visserligen så kör de med radio istället för att förstärka IR-signalen, men grundprincipen är samma; man sätter en enhet på master-flashen och en på varje slav.

Se http://radiopopper.com för mer detaljer. Har för mig att The Strobist hade en recension för ett tag sedan.
 
Anders,
Radiopoppers är svindyra.
Med lite elektronikkunskaper kan man bygga samma grej med radio med sändare och mottagare för några hundringar. Det är både roligare och billigare.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.