Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett varnande exempel!

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Jag fotograferade på Custom mässan i Jönköping igår. Tyvärr blev många bilder förstörda pga ett "tankefel" av mig.
Har tidigare fotograferat på mässor men haft lite problem med strålkastare som skickat ljus till kameran som jag inte velat ha. Tänkte att nu ska jag vara smart så jag satte på motljusskyddet på min vidvinkel. Dock visade det sig ICKE vara ett klokt beslut :eek:( ...Eftersom jag använde den inbyggda blixten som har en låg vinkel så har mina bilder (ja iaf de flesta) fått en bågformad skugga i nederkant av bilden som ni kan se på bifogad bild.
Trist,tråkigt tycker jag men det är ju av misstagen man lär sig :eek:) Ville med dessa rader kanske rädda andra från att begå samma misstag.Vi strävar ju åt samma håll...att göra BRA bilder.

Bilagor

• varning.jpg
    varning.jpg
    25.2 KB · Visningar: 579
Underbar bil Du fotat. Missade tyvärr själv att åka ner.Jag har liknande erfarenheter både vad gåller telekonvertnar och vidvinkelkonvertnar. Men tack för tipset. /Thomas

fördelen med digitalt då man ser det på en gång. När jag hade "flötet" (35-80) objektivet på då var det inga problem men när 17-40 gluggen onvänds då går det inte alls att anväda den inbyggda =/ det är väl sällan man använder den men när man bara har grabbat med sig kameran lite spontant och inte vill ha med sig hela väskan ut så vill man u kunna ha någon form av upplätningsblixt tex. då skiter det sig lite grann då.

Kikade ju lite på bilderna jag tagit efter en stunds fotande men tänkte då att det var nog skuggan av mig själv jag såg. (Bilderna är ju inte så stora på diskplayen) Trodde att det fanns något ljus som kom bakifrån som gjorde skuggan. Det tog länge innan det gick upp för mig vad det berodde på.

LOL

Jag tror att vi är många som gjort samma misstag. Jag undviker numera att använda inbyggda blixtar och kör med lösa saker som sitter högt ovanför kameran...

Been there, done that...

ANNONS