Annons

Ett program som döper om osv...

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikentij

Aktiv medlem
Hej.

Jag skulle gärna vilja dela med mig ett program som jag beställde av en god vän. Självklart är det gratis och jag har fått hans godkännande för kopiering och distribution.

Det jag inte vet är var jag kan ladda upp programmet för er, så att ni kan prova och använda det.

Programmet gör följande:

Tre bas funktioner: Rename, Copy och Move.

Rename:
Döper om filer med en viss extansion (t.ex jpg).
Copy:
Kopierar filer med en viss extansion till en annan plats.
Move:
Flyttar filer med en viss extansion till en annan plats.

Filnamnet komponeras efter följande: Date last modified, Time last modified, Original, RN plus valfri text.
Original
Filens ursprungliga namn.
RN
Running number (1, 2, 3, 4 osv)
Kan även se ut så här: <RN 50>. I det fallet börjar snurran på 50.
Valfri text kan sättas före, efter och imellan namnfunktionerna (dvs Original, RN osv)
Namnet skulle alltså kunna se ut på följande sätt:
<Date last modified>-<RN>
och resultatet skulle bli, för en bild som är modifierad 2005 Apr 10:
050410-1.jpg
Eller:
<RN>-Vicke-<Date last modified>
slulle bli
1-Vicke-050410.jpg
nästa bild skulle heta 2-Vicke-(och när den är modifierad) osv...

Extra funktioner är: Compare File size, Compare Date modified, Keep Structure
Compare
Används för att hitta dubletter. Två allternativ finns - file size och date modified. Date modified går ner till sekunder, dvs datum + tid. Dessa funktioner kan användas ihop eller var för sig.
Keep Structure
Funktionern används vid Copy eller Move. En viktig funktion om man vill att underkatalogerna följer med och flyttas resp. kopieras till nya stället (Destination). Alltså, struntar man i att välja Keep Structure vid t.ex Move så kommer programmet att flytta alla filer, även från underkataloger, med förvald ext till valda platsen.


Jag skall försöka att skapa en QRG (Quick Reference Guide) och koppla till Help menyn när tiden räcker till. Till dess tycker jag att ni provar programmet och försöker lista ut hur det fungerar.

Målet och tanken med programmet är att skapa enkelt och funktionsrikt verktyg för att förenkla hanteringen av bilder i datorn. Programmet gjordes på arbetstiden och är därför gratis (dvs redan betalld).

Hoppas att någon vet var jag kan ladda upp det!!!

Namnet är "Picture" och är gjort i Visual Basic.
 

Bilagor

  • untitled-2.gif
    untitled-2.gif
    27.4 KB · Visningar: 293
ambre skrev:
Jag kan hosta ditt prog på min server, jag skickar dig ett mail.

Japp, jag har fått dit mail och svarat på det, dvs skickat dig programmet!


En sak till,

Bilderna (filer) som är dubletter, dvs som hittas av compare funktionen tas inte bort! De kommer att heta "copy of ...".
 
Jätte bra!
Tack för hjälpen...

Nu återstår det "bara" att folket testar det och återkommer med synpunkter och/eller frågor.

Jag har ett arkiv på ca 2000 bilder som är uppdelad i månader, dvs underkataloger som heter t.ex 0412, 0501, 0502 osv. Bilderna döps till datumet de är tagna (oftast samma som last modified) och ett löpnummer. När nya bilder lägs till så fortsätter löpmunnret med nästa nummer, dvs <RN 2001> så kommer snurran att köra 2001, 2002 osv, istället för att börja från 1.

Begränsningar finns! Det fungerar inta att flytta bilderna till underliggande kataloger, dvs om man vill flytta allt från t.ex c:\bilder till c:\bilder\nya. I detta fallet får man först flytta bilderna till t.ex c:\temp och sedan till c:\bilder\nya.
Jag hoppas att det är tillräckligt klart det jag skriver, annars svarar jag givetvis på frågor!

Lycka till och kom med synpunkter!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.