Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ett peleng som är däng.

Produkter
(logga in för att koppla)

pallep

Aktiv medlem
Fick mitt peleng 8mm idag men lyckan var kortvarig, först fick man fila till adaptern för att ens kunna vrida på den.
När väl det var avklarat så skruvade jag på linsen, upptäckte snart att det inte hände så mycket när jag vred på fokusringen.
Slutade med att jag gjorde ett test på maximal bländare 3.5 då jag lade kameran på en linjal.
Med fokusringen satt på makro så hade skärpa på 10cm typ 4 cm framför linsen, vred sedan runt ringen ända till oändligheten och då kom skärpan vid 15-16 cm typ 9-10cm framför linsen.
Detta med en lins som ska ha 22 cm närgräns, vilket kan tänkas ligga ca 13 cm framför linsen.

Just nu så försöker jag övertyga snubben på kiewcamera att det är nåt lurt, han tycker förstås att linsen funkade bra på hans 300d innan han skickade iväg den. Detta är då alltså en ny lins det handlar om.

Jag kan inte ha missat något? Jag menar det finns ju bara tre ringar att vrida på och två går till bländaren.

Vill ju inte skruva isär ett objektiv som jag har haft en dag och trots allt har ett år garanti på även om det är köpt i USA.

Det kan väl inte vara möjligt att det funkar på en canon 300d och inte på min KM 5D jag menar linsen vet ju inte vilken kamera den sitter på.

Det låter som om adapterringen inte har rätt tjocklek, är ringen för tjock förlorar du förmågan att fokusera på oändligt. Då avstånden till filmplanet är 45.46 milimeter för M42 och 44.5 milimeter för Minolta AF skall ringen vara knapp en milimeter tjock, har du ett skjutmått är det bara att mäta och fila.

/Daniel

Jag når ju inte längre ut än 10 cm från linsen.
Det är alltså en bit kvar till oändligheten.

Nu har jag ju filat på ringen för att kunna få dit den.
Kan tänka att den ligger runt 1 mm tjocklek.
Mitt fokusområde ligger alltså mellan ca 12-18 cm.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar