ANNONS
Annons

Ett par frågor/tips om analog fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Robanjo

Ny medlem
Hej!

Jag har precis köpt mig en Nikon F100 eller 2 stycken faktiskt, fick en äldre sliten på köpet också, och jag har några frågor kring analog fotografering.

1. Är det skadligt för filmen att byta objektiv? ( tänker att ljus läcker in osv )

2. Vad menas med att man inte kan ändra iso på analoga kameror? Varför har man då iso knapp på F100an?

3. Vad är det vanligaste/populäraste sättet att framkalla film? Man viill ju gärna få in det i datorn så man kan redigera lite?

4. Vilket märke/slags film brukas räknas som lite finare, lyxigare att använda? Eller vad är populärt bland yrkesfotografer, känns inte som rullarna dom har på Ica är det optimala typ.

5. Finns det någon allmänt känd sajt som folk beställer film ifrån? Nån asiastisk sajt eller så?
Känns som man bör kunna komma undan billigare än att gå till japanphoto varje gång man ska köpa film.

Hoppas nån har svar på åtminstonde någon av frågorna! =)

mvh Robin
 
Hej!

Jag har precis köpt mig en Nikon F100 eller 2 stycken faktiskt, fick en äldre sliten på köpet också, och jag har några frågor kring analog fotografering.

1. Är det skadligt för filmen att byta objektiv? ( tänker att ljus läcker in osv )

2. Vad menas med att man inte kan ändra iso på analoga kameror? Varför har man då iso knapp på F100an?

3. Vad är det vanligaste/populäraste sättet att framkalla film? Man viill ju gärna få in det i datorn så man kan redigera lite?

4. Vilket märke/slags film brukas räknas som lite finare, lyxigare att använda? Eller vad är populärt bland yrkesfotografer, känns inte som rullarna dom har på Ica är det optimala typ.

5. Finns det någon allmänt känd sajt som folk beställer film ifrån? Nån asiastisk sajt eller så?
Känns som man bör kunna komma undan billigare än att gå till japanphoto varje gång man ska köpa film.

Hoppas nån har svar på åtminstonde någon av frågorna! =)

mvh Robin

1. Nej, de har tänkt till när de gjorde F100 :)

2. ISO beror på filmen du sätter i. All film har inte samma ISO så då måste man kunna sätta det på något sätt.

3. C41/E6 lämnar man in. S/V kan du soppa själv, relativt enkelt. Crimson har jag skickat mina C41/E6 filmer till. De kan även skanna åt dig. Du kan även köpa en filmskanner för 35mm och så sparar du in pengar efter några rullar.

4. Kodak Portra, Tri-X, Fuji Neopan Acros för att nämna några.

5. Jag har beställt från Ebay och fått det skickat från HK eller China.
 
1. Det är inte skadligt att byta objektiv, filmen är skyddad av ridån i kameran så inget ljus kommer att nå filmen.

2. När det gäller iso så har olika filmer olika känslighet, om du till exempel kör med en kodak trix så ställer du in kameran på 400 för att ljusmätaren skall veta vilken känslighet filmen har och om du kör med en tmax 100 så får du ställa kameran på 100 av samma skäl. Du har samma känslighet på hela rullen, det är nog det som man menar med att inte kunna ändra känsligheten.

3. Om du kör med svartvit film så framkallar man som regel själv, det är inte svårt och prylar och anvisningar för hur detta går till hittar du på nätet, på till exempel Photax.se finns en gratisbok man kan tanka hem.

4. När det gäller filmval beror det ganska mycket på vad du skall plåta och hur du vill att det skall se ut, men om du startar med några rullar trix, om du gillar svartvitt, så är den filmen både ganska finkornig för sin känslighet 400 och lätt att framkalla i alla olika typer av framkallare. Sedan är detta ett område man kan borra hur djupt som helst i.

5. Om du vill ha bra priser utan att behöva skicka efter från utlandet och betala en massa frakt och tull som gör att det inte blir så mycket billigare i slutändan kan du gå in på brunosbildverkstad.se som har både bra priser och stort sortiment.

Ett förtydligande om iso som oftast används felaktigt idag. iso (International Standard Organisation) värdet är en sammanslagning av de två olika värden som tidigare användes asa (American Standards Association, som idag heter ANSI) och DIN (Deutsche Industrie-Normen) den amerikanska asa skalan är aritmetrisk och det värde som man ofta lite slarvigt kallar iso idag och den tyska din är logaritmisk så om man snackar om en films känslighet säger man som regel 400 asa eller 27° din till exempel och utskrivet som iso blir det iso 400/27°. Detta kan låta som petitesser men nästan alla som plåtar analogt snackar om asa när det gäller känslighet på film och inte om iso som nästan alla som plåtar digitalt gör.
 
1) Nej. Ljus kommer ju in genom objektivet hela tiden. Slutaren skyddar ju filmen.

2) Filmen har en viss ljuskänslighet, typ ISO 100 eller ISO 400. ISO knappen på kameran är kanske om du vill fota som om filmen hade ISO 800 och sedan pressa filmen vid framkallningen.

3) Fotar du svartvit så lär du dig snabbt att framkalla själv. Kemin kostar inte många kronor. Färg bör du framkalla på ett labb vilket kan bli ganska dyrt. Ja tror ja betalar runt 40:- per rulle och det är nog bra pris idag. Scanna bilderna kan man göra själv med en filmscanner som inte behöver kosta så mycket och det funkar om du bara vill ha dina bilder på webben. Dina bästa bilder som du vill göra printar av bör du däremot kanske låta scanna på ett riktigt labb typ Crimson då kostar de kanske 25kr bildrutan.

4) Det finns nog ingen dålig film kvar idag. Fotar du svartvit så prova gärna Kodaks Tri X. Kodak och Fuji gör både film för "proffs" och för "turister" vilket man kanske kan kalla målgruppen för filmen på ICA. Men den är absolut inte dålig.

5) Det brukar vara så att ju mer film du köper desto billigare blir det. Priserna varierar ju mycket runtom men köper man mycket film och kanske i 20 pack kan man nog göra en deal med sin lokala fotohandlare. Annars får man nog leva med att enstaka rullar kan kosta 50-60 spänn.

Lycka till!
 
Hej!

Skoj med analogt ;)

skall försöka svara på det jag kan.

1; Inte skadligt vad jag vet jag har bytt fram och tillbaka flera gånger på en rulle.

2.Det som menas är att du får köra på det iso du ställer in på filmen på hela rullen,allså om du väljer att inte köra på det som är kodat på rullen, dom flesta filmer du köper har kodning som kameran läser av så du har automatiskt rätt iso för filmen.

3.Om du inte vill ha papperskopior så framkallning plus skanning av filmen hos fotolabb eller framkalla själv och ha negativskanner.

4. Finns många märken på film Illford, Kodak; fuji,Kentemere, rollei etc,en av dom vanligaste filmerna om du vill fota s/v är kodak tri-x iso 400 eller Illford hp5+, jag fotar mycket med tri-x och är nöjd med hur den uppför sig.
Om det är färgfilm så är kodak porta 160 ett bra val även fuji superia ger bra resultat.

5. Jag köper min film från http://www.macodirect.de/ i Tyskland bra pris på film och mycket att välja på.


Fota på.

Ha det gött
Magnus
 
Tack för alla hjälpsamma svar!
Ska kika på utrustning för att framkalla själv!
Sen gäller det bara att ge sig ut och fota!
 
Vill bara slå ett slag för att det går bra att köra C41 hemma också.

Bara värma vätskorna till 38 grader i ett vattenbad och sen slabba runt.
Ev. färgskiftningar fixar man ju ändå i Photoshop så...

Finns kit på Photax att köpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.